Ranking
-
uwzględniając wszystkie działy
- We wszystkich działach
- System zgłaszania projektów i próśb
- Ideas comments
- Rynek Pracy
- Jobs Comments
- Jobs Reviews
- Positions
- Position Comments
- Position Reviews
- Pliki
- Komentarze do plików
- Opinie o pliku
- Wydarzenia
- Komentarze do wydarzeń
- Opinie o wydarzeniu
- Grafiki
- Komentarze do grafik
- Opinie o grafice
- Albumy
- Komentarze w albumach
- Recenzje albumów
- Instytucje/Instytucji
- Instytucja komentarzy
- Opinie o Instytucja
- Rekordy
- Rekord komentarzy
- Opinie o Rekord
- Rekordy
- Rekord komentarzy
- Opinie o Rekord
- Tematy
- Odpowiedzi
- Aktualizacje statusu
- Odpowiedzi na komentarze
-
Wprowadź datę
-
Cały czas
25 Sierpnia 2021 - 28 Września 2025
-
Rok
28 Września 2024 - 28 Września 2025
-
Miesiąc
28 Sierpnia 2025 - 28 Września 2025
-
Tydzień
21 Września 2025 - 28 Września 2025
-
Dzisiaj
28 Września 2025
-
Wprowadź datę
15.07.2024 - 15.07.2024
-
Cały czas
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 15.07.2024 uwzględniając wszystkie działy
-
Wypełniając swój konstytucyjny obowiązek, niniejszym przedstawiam przed Kongresem sprawozdanie z dotychczasowych działań mojego II rządu. SPRAWOZDANIE Z AKTYWNOŚCI DRUGIEGO RZĄDU LEONIDA REPULIJSKIEGO DO DNIA 15 LIPCA Skład rządu Super-Ministerstwo Sprawiedliwości, Gospodarki i Nauki zostało rozbite na poszczególne resorty - ministerstwo gospodarki, nauki i kultury, sprawiedliwości. Utrzymano funkcjonowanie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, MS Zagranicznych. Tekę wicepremiera i wiceministra spraw zagranicznych otrzymał były Premier Bolesław Kirianóo. Ministrem Sprawiedliwości był Tadeusz Henrykowski, następnie Henryk Ziemiański. Ministrem Spraw Wewnętrznych jest Tadeusz Henrykowski. MS Gospodarki jest Kamiljan de Harlin. MS Kultury i Nauki przydzielono Aleksandrowi Novakowi. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przypadło Premierowi. Sprawy Wewnętrzne Tadeusz Henrykowski powołał Nordackie Koleje Państwowe i obrał obywatela Kaspara Waksmana ich prezesem. Zaktualizowano wykaz obywateli. Rozpatrzono wnioski od obywateli. Przystąpiono do systemu e-federacja i zautomatyzowano proces rozpatrywania wniosków urzędowych. Ustanowienie Komisji ds. Badania Wpływów Zdradzieckich i powołanie jej członków. Powołanie Kaspara Waksmana na Przewodniczącego Rady Języka Nordackiego. Henryk Ziemiański nowym Namiestnikiem Komarchii Nordackiej. Wybór patrona lotniska w Achkovie. Gospodarka Przeprowadzono testu Wielkiego Systemu Gospodarczego opartego o formularze Google. II Federacja Nordacka oficjalnie przystąpiła do WSG opartego o skrypt PHP. Określono receptury towarów w WSG. Walka z deficytem budżetowym: wprowadziliśmy opłaty za składanie wniosków w systemie e-federacja. Przyznano budżet dla Ministerstwa Nauki i Kultury. Sprawiedliwość Określono wzory wniosków o zawarcie związku małżeńskiego. Debata publiczna o instytucji Policji Nordackiej i jej prerogatywach - dojście do konkluzji: organ potrzebny, funckje oskarżyciela publicznego. Nauka i Kultura Zbudowano fundamenty pod Międzynarodowy Uniwersytet Nordacki - międzynarodową organizację pozarządową z misją edukacyjną. Przyznano granty dla naukowców, promotorów kultury i sfinansowanie powstania MUN. Dyplomacja Zawiązanie się Paktu Achkovskiego - jednego z największych na świecie sojuszy militarnych obejmującym kraje Kompasu i Nordaty. Rozwianie wątpliwości opinii publicznej w temacie konfliktu na linii ZKRR-II FN. Związek Winkulijski: negocjacje na temat normalizacji stosunków - brak porozumienia do tej pory, twarda odpowiedź na godzącą w Rozum i Godność Mikronauty notę dyplomatyczną władz Związku Winkulijskiego wystosowaną do II Federacji Nordackiej przy okazji Kryzysu Iżniewskiego. Trwająca wizyta władz II FN w Cesarstwie Niemieckim celem podpisania traktatu uznaniowego. Obecny kierunek polityki zagranicznej wymaga rewizji. Planowane zmiany taktyki i roszady na stanowiskach rządowych. Kwestie ustrojowe Seria debat na temat symboli państwowych II Federacji Nordackiej. Wybór przez Naród w głosowaniu spośród 10 opcji trzech propozycji dewizy, które zostały przedłożone Kongresowi. Zaprojektowanie godła i herbu. Dyskusje na temat reform ustrojowych, których konkluzją stał się projekt nowej konstytucji. Spisanie projektu nowej Konstytucji II FN, zakładającej wzmocnienie roli prezydenta, niezależności sądu, klaryfikującej ustrój samorządowy i kodyfikującej przepisy prawa zwyczajowego. Wysłuchanie zastrzeżeń strony obywatelskiej i społecznej co do zmian Konstytucji - zastosowanie proponowanych przez Obywateli zmian poprzez autopoprawki. Osiągnięcie porozumienia co do kształtu nowej Konstytucji. W trakcie mojej kadencji jako Premier II Federacji Nordackiej osiągnęliśmy wiele ważnych celów, które umocniły nasz kraj. Przeprowadziliśmy skuteczną restrukturyzację rządu, rozdzielając Super-Ministerstwo na trzy odrębne resorty, co zwiększyło efektywność zarządzania. Usprawniliśmy administrację wewnętrzną poprzez ustanowienie Nordackich Kolei Państwowych i adopcję systemu e-federacja, który zautomatyzował procesy urzędowe. Nasze działania gospodarcze, w tym przystąpienie do Wielkiego Systemu Gospodarczego i walka z deficytem budżetowym, przyniosły znaczące korzyści ekonomiczne. W obszarze sprawiedliwości i bezpieczeństwa przygotowaliśmy podwaliny pod ustrojowe zmiany ustanawiające Policję Nordacką, a w nauce i kulturze zainicjowaliśmy Międzynarodowy Uniwersytet Nordacki i przyznaliśmy liczne granty. Na arenie międzynarodowej zawarliśmy Pakt Achkovski, prowadząc asertywną i zdecydowaną dyplomację, a nasze debaty ustrojowe doprowadziły do stworzenia projektu nowej, silniejszej konstytucji. To był czas intensywnej pracy, ale i znaczących osiągnięć, które przyczyniły się do rozwoju i umocnienia naszej Federacji. Przede mną i moim rządem jeszcze miesiąc trudnej pracy - to nie jest koniec ciężkiej orki. Szykuje się mała rewolucja w resorcie spraw zagranicznych... Ciąży też nad nami widmo realiozy, która zbiera spore żniwa pomimo, a może z powodu, realowych wakacji. Nasz rząd będzie walczył z postępującym marazmem i będzie starać się wyrwać nas z okowów stagnacji. Widzimy duże perspektywy na rozwój muratyckiego systemu politycznego, szykuje się unia Kirianii i Westlandu, a polityka międzynarodowa staje się coraz ciekawsza. Z tytułu panującej w II Federacji Nordackiej demokracji rywalizacyjnej, muszę się liczyć z tym, że obóz Koalicji Konserwatywnej może utracić kiedyś władzę. Kiedyś dojdzie do momentu, w którym będziemy musieli pokojowo oddać stery opozycji. Moją osobistą ambicją jest pozostawić federację w jak najlepszym stanie naszym następcom, aby było jak najmniej do naprawienia, a jak najwięcej do bawienia się i tworzenia. W celu osiągnięcia tej ambicji muszę przeprowadzić kilka zmian w rządzie, o których dowiecie się niebawem. Dziękuję za lekturę wszystkim, którym chciało się czytać tę ścianę tekstu. Miłego dnia albo nocy!2 punkty
-
2 punkty
-
Brak istnienia na ten moment satysfakcjonującego systemu nie oznacza, że nie możemy teoretyzować co do jego kształtu. Mi do głowy wpadł taki pomysł na system narracyjnej polityki na szczeblu centralnym: Scenariusz Insulijski - dwuizbowy parlament w postaci funkcjonalnego Kongresu i narracyjnego Senatu Kongres, wybory do Kongresu i zakres jego kompetencji pozostaje bez zmian. Natomiast Senat będzie powoływany w całkowicie narracyjnych wyborach przez Sztuczną Inteligencję, obsadzany przez wirtualnych senatorów podległych danym realnym obywatelom. Senat będzie uchwalał prawa, które będą dotyczyły wyłącznie elementów narracji - np. budowa muru granicznego, małżeństwa jednopłciowe, kwota wolna od podatku, wysokości podatków dla wirtualnych obywateli, płaca minimalna, narracyjny budżet państwa, etc., etc. Scenariusz hybrydowy - jednoizbowy parlament (Kongres), któremu dokładamy prerogatywy Senatu. Połowa składu Kongresu wyłaniana w realnych wyborach, a połowa w narracyjnych. Próbujemy złączyć ze sobą sprawy narracyjne i realowe, tworząc spójne polityki na tych dwóch obszarach. Nie dzielimy władz na narracyjne i funkcjonalne, tylko dokonujemy ich fuzji. Nie wiem do końca, jak to rozwiązać, ale brzmi ciekawie... Podatki nakładane na wirtualnych obywateli dotykałyby też nas samych. Może moglibyśmy zasymulować wirtualnych obywateli w Wielkim Systemie Gospodarczym jako boty.1 punkt
-
Aleksander Novak Obywatel Federacji Nordackiej ciekawe jest to że muratyccy centraliści są za autonomią dla kugarów a koribijczycy (mniejszość) są przeciwko innym mniejszościom - kugarom oraz azymutom i bronią swojego zmuratykanizowanego koribijczyka Espadę.1 punkt
-
Ellinor Skogen Muratycka Demokracja (MD) Sytuacja Kugarów i Tuyuhunów w naszym ulenie jest zła. Rządząca w tym Ulenie Koriben Pertei przyjęła linię konieczności zasymilowania tych narodów, wymazująć ich język, kulturę i historię. To zachowanie jest niedopuszczalne, i zdecydowanie haniebne! To mniejszości narodowe powinny mieć pierwszeństwo na terenach, gdzie jest ich najwięcej. To także są obywatele IV Republiki Muratyki. Są to Muratykanie, Kugarzy i Tuyuhuni, i to my o ich kulturę, język i historię powinniśmy dbać. Zdecydowanie opowiadam się za wprowadzeniem przepisów regulujących te zmiany ustawą specjalną, żeby nadać tej sprawie najwyższy priorytet. Takie coś zabezpieczy Kugarów i Tuyuhunów przed ponownym powrotem opresyjnej polityki asymilacji.1 punkt
-
Johan Taffer Przewodniczący RC Pragnę ogłosić nasze wsparcie dla protestujących Kugarów. Wbrew temu co piszą niektórzy politycy, kwestia autonomii to sprawa ważna dla wszystkich obywateli Muratyki. To dzięki różnorodności jesteśmy krajem pięknym i ciekawym. To właśnie warto przekuć w nasz wspólny sukces i dobrobyt. Dzięki społecznościom, które przez pokolenia kultywują swoje tradycje i obyczaje, możemy wszyscy poczuć się częścią historycznej, wielowiekowej wspólnoty.1 punkt
-
Społeczeństwo reaguje na protesty Kugarów Protesty Kugarów w Hedei przyciągnęły uwagę mediów i mieszkańców całego kraju. W wielu miastach odbyły się spontaniczne demonstracje wsparcia dla praw mniejszości narodowych. Społeczeństwo domaga się wprowadzenia konkretnych zmian legislacyjnych, które zagwarantują większą autonomię i prawa dla Kugarów oraz Tuyuhunów. W mediach społecznościowych pojawiły się liczne dyskusje na temat historycznych i kulturowych aspektów tych mniejszości, co wpłynęło na wzrost zainteresowania tematem wśród obywateli. Data: 15.07.2024 Poparcie dla nowego lidera Koriben Pertei Zmiana lidera w Koriben Pertei wzbudziła mieszane reakcje w społeczeństwie. Część Koribijczyków wyraziła zadowolenie z nowego kierunku partii pod wodzą Bolesława Kirianóo von Hohenburga, widząc w nim szansę na wzmocnienie prawicowych wartości i większą autonomię regionu Koribi. Inni obawiają się, że nowe, bardziej nacjonalistyczne podejście może pogłębić podziały etniczne i prowadzić do dalszych napięć w kraju. Data: 15.07.2024 Gwałtowne burze w regionie Azymutii W regionie Azymutii w nocy przeszły gwałtowne burze, które spowodowały liczne zniszczenia. Ulewy zalały wiele dróg, a silny wiatr powalił wiele drzew, uszkadzając linie energetyczne i budynki. Służby ratunkowe pracują bez przerwy, aby przywrócić normalne warunki życia mieszkańcom. Data: 15.07.2024 Napięcia etniczne w Koribi Napięcia etniczne w Koribi nadal rosną, co prowadzi do obaw o możliwe zamieszki i destabilizację regionu. Społeczeństwo jest podzielone - jedni wspierają dążenia Kugarów do większej autonomii, inni obawiają się skutków nacjonalistycznych zapędów. Lokalne władze organizują spotkania i dialogi między przedstawicielami różnych społeczności, aby złagodzić napięcia i promować współpracę. Data: 15.07.2024 Zakończenie epidemii grypy w Sarajsku Epidemia grypy w Sarajsku została oficjalnie uznana za zakończoną. Dzięki mobilnym centrom szczepień udało się znacząco ograniczyć liczbę zachorowań. Mieszkańcy Sarajska wyrażają wdzięczność za szybkie i skuteczne działania, które pomogły opanować sytuację zdrowotną. W mieście panuje obecnie atmosfera ulgi i optymizmu. Data: 15.07.20241 punkt
-
Albert Fryderyk de Espada Koriben Pertei (KP) Obowiązki głowy państwa sprawiły że od bardzo dawna nie miałem sposobności odwiedzić tego pięknego miasta. Wiele o nim słyszałem przez całe życie a być tu dziś... naprawdę wiele dla mnie znaczy. Dziś w obliczu tego co się dzieje dookoła nas chciałbym podczas ceremonii dokonać oficjalnej ratyfikacji traktatu jaki zawarta został tu przed pięcioma latami. Abyśmy wszyscy mogli pamiętać jakie idea wtedy nam przyświecały a także jakie przyświecają nam teraz. Wielu bowiem chyba zapomniało o tym czym się wtedy kierowaliśmy. Dodatkowo nie mogę pozostać głuchym na opinie naszych mieszkańców toteż pragnę przychylić się do części ich postulatów. Do nowo ratyfikowanego traktatu dodaną zostaną również zapisy: Gwarantujące posiadania reprezentanta mniejszości kugarskiej w sejmiku uleńskim Koribi Prawa do posiadania własnych szkół prowadzonych w jeżyku kugarskim Zastosowania dwujęzyczności wszystkich urzędów na terenach zamieszkiwanych przez Kugarów Dotykowo pragnę zaprosić do siebie do Eihenbergu przedstawicieli Domu Kugarskiego który przez lata reprezentował mniejszość Kugarską w kwestiach prawnych. Jestem skory do negocjowania zmian w podziale administracyjnym przywracając do życia Ulen Kugarski chociaż teraz już w formie gminy gdyż zarzuceniu tego projektu za czasów Związku Kalkistycznych Republik Muratyki miało miejsce już długi czas temu. Postanowienia Traktatu z Fuhu Rozdział 1: Postanowienia ogólne Art. 1 Traktat reguluje prawa i obowiązki ludności Tuyuhuńskiej oraz Kugaryjkiej na terenie Koribi. Art. 2 Ludności Tuyuhuńskiej oraz Kugaryjskiej podtrzymuje się prawa do: Brania czynnego udziału w życiu politycznym Koribii Tworzenia partii politycznych Posiadania własnej części administracji publicznej prowadzonej w języku dla siebie rodzimym na terenie zamieszkiwanym w większości przez Kugarów oraz Tuyuhunczyków Wyznawania własnej religii Kultywowania kultury, tradycji oraz obrządków Zakładania własnych szkół prowadzonych w rodzimym dla siebie języku Równość wobec prawa dla wszystkich obywateli Koribi Posiadania oraz dysponowania dobrami ziemskimi Posiadania ośrodków kultywowania własnej kultury oraz religii Art. 3 Ludności Tuyuhuńską oraz Kugaryjską zobowiązuje się do: Respektowanie i przestrzegania prawa obowiązującego na terenie Koribi Respektowania kultury oraz religii innych grup kulturowych i wyznaniowych na terenie Koribi Art. 4 Ludności Tuyuhuńskiej oraz Kugaryjskiej nadaje się prawo do: Posiadanie przedstawicieli reprezentujących bezpośrednio swoje narody w sejmiku uleńskim Koribijskiego Ulenu Przedstawiciele będą funkcjonować jako reprezentanci mniejszości narodowych Stosowania własnego nazewnictwa w miastach oraz miejscowościach z przeważającą większością ludności Tuyuhuńskiej oraz Kugaryjskiej Rozdział 2: Postanowienia dodatkowe Art. 5 Władze Koribi zobowiązują się do odbudowy miasta Fuhu, Władze Koribi zobowiązuje się pomóc w odbudowie Chanatu Kugari na ich terenach obecnie nie należących do nikogo jeżeli Chanat jeszcze kiedyś powstanie. Władzę Gubernatorstwa zobowiązują się do wznowienia działalności Domu Kugaryjskiego. Rozdział 3: Postanowienia końcowe Art. 6 Treść powyższego traktatu wchodzi w życie wraz z jej podpisaniem przez Prezydenta Uleńskiego. Prezydent Koribijskiego Ulenu:1 punkt
-
Składam całościową autopoprawkę w postaci projektu: Projekt Konstytucja II FN.pdfSymbole.pdf Konstytucja II Federacji Nordackiej z dnia xx lipca 2024 roku Preambuła My, Narody Federacji, zjednoczone w duchu braterstwa i wspólnoty, pełne szacunku dla dziedzictwa przeszłości i z odwagą patrzące w przyszłość, wierne zasadom wolności, sprawiedliwości i równości, dążymy do zapewnienia trwałego pokoju i dobrobytu wszystkim mieszkańcom naszej federacji poprzez ustanowienie niniejszej Konstytucji. Z głębokim przekonaniem, że jedność wynagradza wszelkie niesprawiedliwości, zobowiązujemy się do budowania społeczeństwa opartego na współpracy, wzajemnym szacunku i solidarności. Dążąc do stworzenia harmonijnej wspólnoty narodów, która w pełni wykorzystuje swoje bogactwo różnorodności, pragniemy wspólnie podążać drogą postępu i innowacji. Naszym celem jest rozwój społeczny, kulturalny i ekonomiczny, który zapewni godne warunki życia i możliwości rozwoju każdemu człowiekowi. Z tego powodu, niniejszym uroczyście ogłaszamy i uchwalamy Konstytucję II Federacji Nordackiej, jako najwyższe prawo naszej wspólnoty, aby stała się fundamentem naszego wspólnego dobra i przewodnikiem na drodze ku sprawiedliwości, pokoju i dobrobytu dla wszystkich przyszłych pokoleń oraz innych mikronacji. Rozdział I [Nordata] Artykuł 1. II Federacja Nordacka to demokratyczne państwo prawa, które chroni jako najwyższe wartości swojego porządku prawnego wolność i sprawiedliwość. Artykuł 2. II Federacja Nordacka jest dobrem wspólnym wszystkich jej obywateli. Artykuł 3. II Federacja Nordacka urzeczywistnia zasady sprawiedliwości społecznej, strzeże nienaruszalności swojego terytorium oraz dziedzictwa narodowego, stoi na straży praw człowieka, a przy tym zapewnia bezpieczeństwo swoim obywatelom. Artykuł 4. II Federacja Nordacka czerpie z dorobku oraz tradycji Unii Trzech Narodów, I Federacji Nordackiej i Unii Nordackiej. Artykuł 5. II Federacja Nordacka przestrzega obowiązującego ją prawa międzynarodowego. Artykuł 6. Organy i instytucje państwowe działać mogą jedynie w zakresie określonym przez prawo. Artykuł 7. II Federacja Nordacka jest państwem świeckim, gwarantującym mieszkańcom swobodę wyznania i uznającym wszystkie związki wyznaniowe za równe wobec prawa. Artykuł 8. Językiem urzędowym w II Federacji Nordackiej jest język nordacki, który podlega szczególnej ochronie określonej w ustawie, a także mowa powszechna, w której zapisano niniejszą Konstytucję. Artykuł 9. 1. Symbolami państwowymi II Federacji Nordackiej są: herb, godło, flaga, dewiza i hymn. 2. Flagą II Federacji Nordackiej jest prostokąt złożony z 7 poziomych pasów równej długości i szerokości, z których 3 górne to odcienie koloru niebieskiego, pas środkowy jest biały, a 3 dolne pasy to odcienie koloru czerwonego. Pasy bliższe środkowi flagi są jaśniejsze od pasów dalszych środka. 3. Godłem II Federacji Nordackiej jest złoty orzeł spoglądający w lewo, którego wygląd szczegółowo określa załącznik, nad którym znajdują się Gwiazdy Federacji, czyli emblemat złożony ze złotych, pięcioramiennych gwiazd w liczbie równej liczbie regionów autonomicznych tworzących w danym momencie II Federację Nordacką. 4. Herb II Federacji Nordackiej składa się w godła wprawionego w tarczę, której tłem jest flaga państwowa. Nad tarczą znajdują się Gwiazdy Federacji, a pod nią ornamentalny postument. Wygląd postumentu, orła i tarczy herbowej określa szczegółowo załącznik do Konstytucji. 5. Wygląd Gwiazd Federacji określany jest przy każdorazowej zmianie liczby regionów autonomicznych poprzez uchwałę Rady Ministrów. 6. Dewizą II Federacji Nordackiej jest sentencja "Unitas remunero iniustitias" (Jedność wynagradza niesprawiedliwości). 7. Hymnem II Federacji Nordackiej jest Pieśń ku chwale Federacji, której tekst określa załącznik. 8. Symbole państwowe podlegają szczególnej ochronie prawnej. Artykuł 10. Stolicą II Federacji Nordackiej jest Velke Mesto Achkov, które stanowi siedzibę władz federalnych. Artykuł 11. 1. Ustrój II Federacji Nordackiej opiera się na podziale władzy na wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą oraz ich równowadze. 2. Władzę wykonawczą sprawują Prezydent i Rada Ministrów. 3. Władzę ustawodawczą sprawuje Kongres. 4. Władzę sądowniczą dzierży Najwyższy Sąd Federalny. Artykuł 12. Prawo II Federacji Nordackiej stanowią, w hierarchii ważności: a) Konstytucja, b) ustawy specjalne, c) ratyfikowane umowy i traktaty międzynarodowe, d) ustawy zwykłe, e) uchwały Rady Ministrów, f) akty wykonawcze, g) prawo naturalne i zwyczajowe. Rozdział II [Prawa i obowiązki osób] Sekcja I - Człowiek Artykuł 13. 1. Godność osoby ludzkiej jest nienaruszalna. Jest ona źródłem wszelkich praw i wolności. 2. Każdy człowiek ma prawo do ochrony swojej godności i dobrego imienia. Artykuł 14. Wszyscy ludzie są równi wobec prawa i mają prawo do równej ochrony prawnej bez względu na jakiekolwiek różnice, takie jak rasa, płeć, wiek, religia, orientacja seksualna, niepełnosprawność, status ekonomiczny czy jakikolwiek inny czynnik. Artykuł 15. Każdy człowiek ma prawo do: 1. życia, kara śmierci jest zakazana; 2. swobodnej aktywności w granicach prawa; 3. wolności osobistej i bezpieczeństwa; 4. wolności słowa, poglądów, sumienia i wyznania; 5. sprawiedliwego i publicznego procesu w rozsądnym terminie przez niezawisły i bezstronny sąd. Artykuł 16. Prawa i wolności określone w artykule 15. są przyrodzone, niezbywalne i nienaruszalne. Nie mogą być uchylone ani ograniczone w sposób ograniczający ich istotę. Artykuł 17. Państwo zapewnia wolność mediów i środków społecznego przekazu. Artykuł 18. Każdy człowiek ma obowiązek szanować prawa i wolności innych osób. Sekcja II - Mieszkaniec Artykuł 19. 1. Mieszkańcem II Federacji Nordackiej jest osoba będąca obywatelem lub rezydentem II Federacji Nordackiej. 2. Tryb i warunki nadania obywatelstwa i rezydencji określa ustawa. Artykuł 20. 1. Każdy mieszkaniec ma prawo do swobodnego podejmowania, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej. 2. Państwo chroni własność prywatną oraz zapewnia warunki sprzyjające uczciwej konkurencji bez monopolów. 3. Każdy mieszkaniec prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek działać uczciwie i rzetelnie, przestrzegając zasad etyki biznesowej. Artykuł 21. 1. Każdy mieszkaniec ma prawo do swobodnego zawierania umów gospodarczych. 2. Państwo zapewnia ramy prawne, które wspierają i chronią swobodę umów, zgodnie z zasadą pacta sunt servanda (umów należy dotrzymywać). Artykuł 22. 1. Każdy mieszkaniec ma prawo do uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz do korzystania z obiektów rekreacyjnych. 2. Państwo wspiera rozwój prywatnych, społecznych i publicznych inicjatyw w zakresie kultury i sportu, promując szeroki dostęp do różnych form aktywności rekreacyjnej. Artykuł 23. 1. Każdy mieszkaniec ma prawo do edukacji. 2. Państwo wspiera rozwój prywatnych, społecznych i publicznych instytucji edukacyjnych, zapewniając konkurencyjność i wysoki standard nauczania. Artykuł 24. 1. Każdy mieszkaniec ma prawo do zawierania małżeństwa oraz zakładania rodziny. 2. Państwo zapewnia ochronę rodzinie, której zakres określa ustawa. Artykuł 25. Obowiązkiem mieszkańca jest poszanowanie i przestrzeganie prawa oraz ponoszenie kosztów podatków i innych świadczeń bezzwrotnych. Sekcja III - Obywatel Artykuł 26. 1. Każdy obywatel ma prawo do uczestnictwa w życiu politycznym oraz do zrzeszania się w ramach partii politycznych. 2. Niedozwolone jest zakładanie i zrzeszanie się w ramach partii głoszących ideologie totalitarne, nawołujące do obalenia demokratycznego ustroju państwa lub zatajające informacje o swoich członkach. 3. Poprzez ideologię totalitarną rozumie się taką, która postuluje system sprawowania władzy dążący do pełnej kontroli wszelkich stosunków społecznych i całkowitego podporządkowania jednostki ludzkiej państwu. Artykuł 27. 1. Każdy obywatel ma prawo do ochrony zdrowia. 2. Państwo wspiera prywatną, społeczną i publiczną inicjatywę w sektorze opieki zdrowotnej, zapewniając dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej oraz promując zdrowy tryb życia. Artykuł 28. 1. Każdy obywatel ma prawo do zrzeszania się w ramach organizacji pozarządowych oraz prowadzenia działalności społecznej. 2. Państwo chroni własność społeczną oraz zapewnia warunki sprzyjające rozwojowi inicjatyw społecznych. Artykuł 29. 1. Każdy obywatel ma prawo do poszanowania swojej prywatności, życia rodzinnego, domu i korespondencji. 2. Ingerencja w prywatność obywatela jest dozwolona jedynie na podstawie prawa i w zakresie niezbędnym w demokratycznym społeczeństwie. Artykuł 30. 1. Każdy obywatel ma obowiązek chronić państwo w przypadku zagrożenia jego niepodległości lub integralności. 2. Służba wojskowa jest obowiązkowa dla zdolnych do służby obywateli w przypadku ogłoszenia powszechnej mobilizacji wojskowej. Artykuł 31. Każdy obywatel ma obowiązek dbać o dobre imię i wizerunek państwa w kraju i poza jego granicami. Artykuł 32. Każdy obywatel ma obowiązek przestrzegać złożonej przysięgi obywatelskiej. Rozdział III [Kongres] Artykuł 33. Kongres to najwyższy organ władzy ustawodawczej w II Federacji Nordackiej. Artykuł 34. 1. Kongres wybierany jest w wyborach tajnych, bezpośrednich, powszechnych i proporcjonalnych. 2. Na Członka Kongresu może zostać wybrany wyłącznie obywatel Nordaty. Art. 35. 1. Kadencja Kongresu rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia i trwa do czasu zebrania się posłów na inauguracyjnym posiedzeniu Kongresu następnej kadencji. 2. Kadencja Kongresu rozwiązywana jest po upływie 120 dni od zebrania się na posiedzenie inauguracyjne. 3. Rozwiązany Kongres obraduje do momentu wyboru nowego składu Kongresu w wyborach. 4. Federalna Komisja Wyborcza zarządza wybory do Kongresu kolejnej kadencji nie później niż na dwa tygodnie przed wynikającym z ust. 2. rozwiązaniem Kongresu lub natychmiast po jego rozwiązaniu na skutek innych przepisów Konstytucji. Artykuł 36. Kongres uchwala ustawy konstytucyjne, które zmieniają albo uchylają zapis lub zapisy niniejszej Konstytucji; podejmuje uchwały, które są aktami wykonawczymi; uchwala ustawy zwykłe i ustawy specjalne oraz ratyfikuje umowy i traktaty międzynarodowe. Artykuł 37. Kongres w toku debaty może zmienić rangę procedowanej ustawy zwykłej na ustawę specjalną albo ustawy specjalnej na ustawę zwykłą. Taka decyzja podejmowana jest w głosowaniu, gdzie wolę zmiany musi wyrazić zwykła większość Członków Kongresu. Artykuł 38. 1. Kongres uchwala ustawy zwykłe poprzez większość zwykłą ? oddanie więcej głosów ?Za? niż ?Przeciw?. 2. Kongres ratyfikuje umowy międzynarodowe i traktaty akcesyjne poprzez większość bezwzględną - oddanie więcej głosów "Za" niż "Przeciw" i "Wstrzymanych". 3. Kongres uchwala ustawy specjalne i ratyfikuje traktaty międzynarodowe redukujące uprawnienia II FN na rzecz innego podmiotu poprzez większość specjalną ? oddanie co najmniej ? głosów ?Za?. 4. Kongres uchwala ustawy konstytucyjne poprzez większość konstytucyjną ? oddanie co najmniej ? głosów ?Za?. 5. Kongres nie może uchwalić ustawy konstytucyjnej ani specjalnej, jeśli nie zebrano kworum, czyli w głosowaniu wzięła udział mniej niż połowa członków Kongresu. Artykuł 39. Kadencja Kongresu może zostać skrócona na mocy własnej uchwały podjętej większością bezwzględną, wówczas zastosowanie ma ust. 3. oraz 4. art. 35. Artykuł 40. 1. Parlament obraduje na posiedzeniach jawnych i niejawnych. 2. Kongres może uchwalić tajność obrad bezwzględną większością głosów, jeśli wymaga tego dobro państwa. Artykuł 41. 1. Kongres wybiera ze swojego grona Spikera Kongresu i opcjonalnie Vajs-Spikerów. 2. Spiker i Vajs-Spikerzy tworzą Prezydium Kongresu, które zwołuje posiedzenia i nimi kieruje. Artykuł 42. Prezydentowi, Radzie Ministrów i Kongresmenom przysługuje inicjatywa ustawodawcza. Artykuł 43. Szczegółową organizację i tryb pracy Kongresu określa jego Regulamin. Rozdział IV [Prezydent] Artykuł 44. Prezydent II Federacji Nordackiej: 1. dba o dobre imię i wizerunek II Federacji Nordackiej na arenie międzynarodowej; 2. nadaje ordery i odznaczenia państwowe oraz odbiera je za zgodą Kongresu; 3. wydaje rozporządzenia w celu wykonania ustaw i Konstytucji na podstawie udzielonych mu w nich upoważnień; 4. zarządza jednostkami mu podległymi poprzez akty normatywne nazywane zarządzeniami; 5. powołuje Prezesa Federalnej Komisji Wyborczej; 6. stoi na straży trwałości i stabilności kraju; 7. czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, praw człowieka i praw obywatela. Artykuł 45. 1. Prezydent II Federacji Nordackiej wybierany jest przez Naród zwykłą większością głosów na 150-dniową kadencję w wyborach tajnych, bezpośrednich i powszechnych. 2. Urząd Prezydenta może piastować wyłącznie obywatel Nordaty. 3. Ta sama osoba może pełnić urząd Prezydenta II Federacji Nordackiej maksymalnie dwie kadencje pod rząd. Artykuł 46. Prezydent w terminie do 72 godzin od ogłoszenia wyniku wyborów do Kongresu zarządza otwarcie inauguracyjnego posiedzenia Kongresu na godzinę i dzień następujące nie później niż 5 dni po ogłoszeniu wyników wyborów. Artykuł 47. Wraz z wydaniem dokumentu o zarządzeniu posiedzenia inauguracyjnego, Prezydent desygnuje nowego Premiera, a dotychczasowa Rada Ministrów podaje się do dymisji. Artykuł 48. 1. Prezydent rozpatruje ustawy Kongresu w ciągu 3 dni od ich uchwalenia. 2. Prezydent rozpatruje ustawę poprzez jej podpisanie (w przypadku wszystkich ustaw) albo zawetowanie (w przypadku zwykłej), albo skierowanie do Najwyższego Sądu Federalnego celem zbadania jej konstytucyjności (w przypadku specjalnej lub zwykłej), albo poddanie jej pod referendum (w przypadku konstytucyjnej). 3. Kongres może odrzucić prezydenckie weto większością specjalną, co zobowiązuje Prezydenta do podpisania ustawy. 4. Ustawa oceniona przez NSF za niekonstytucyjną nie wchodzi w życie, lecz wraca do Kongresu, gdzie poddawana jest ponownemu czytaniu. 5. Ustawa, którą NSF na wniosek Prezydenta oceni za zgodną z Konstytucją, musi zostać podpisana przez Prezydenta. 6. Federalna Komisja Wyborcza na wniosek Prezydenta zarządza wiążące niezależnie od frekwencji referendum ogólnokrajowe nad wprowadzeniem w życie ustawy konstytucyjnej. Ustawa konstytucyjna wchodzi w życie, jeśli ponad połowa ważnie oddanych głosów zostanie oddana ZA przyjęciem ustawy, a odrzucana jest w przeciwnym wypadku. Artykuł 49. Prezydent w ciągu 3 dni od podpisania przez Premiera traktatu międzynarodowego redukującego uprawnienia II Federacji Nordackiej na rzecz innego podmiotu może poddać ratyfikację tego traktatu pod referendum ogólnokrajowe i przekazać Suwerenowi prerogatywę Kongresu do ratyfikowania traktatu. Artykuł 50. 1. W sprawach o szczególnej wadze dla interesu państwa Prezydent może zwołać Radę Gabinetową, czyli łączone posiedzenie Rady Ministrów oraz przedstawicieli innych wybranych organów państwowych pod kierownictwem Prezydenta obradujące jawnie lub niejawnie. 2. Organ lub urzędnik wezwany na Radę Gabinetową ma obowiązek się na niej zjawić. Artykuł 51. Rada Ministrów konsultuje prowadzoną przez siebie politykę zagraniczną z Prezydentem, w szczególności w aspekcie wojskowości i bezpieczeństwa międzynarodowego. Artykuł 52. Prezes Rady Ministrów informuje Prezydenta o podstawowych problemach będących przedmiotem pracy Rady Ministrów. Artykuł 53. 1. Prezydent może powołać Sekretarzy Stanu do reprezentowania go w sprawach związanych z wykonywaniem jego uprawnień. 2. Organem wykonawczym Prezydenta jest Kancelaria Prezydenta. Prezydent nadaje statut Kancelarii oraz powołuje i odwołuje jej Szefa. Artykuł 54. Opróżnienie urzędu Prezydenta przed upływem kadencji następuje wskutek: a) śmierci; a) zrzeczenia się urzędu; b) prawomocnego wyroku sądu skazującego Prezydenta na zakaz pełnienia funkcji publicznych; c) odwołania Prezydenta przez Kongres większością konstytucyjną. Artykuł 55. 1. W czasie gdy urząd Prezydenta jest opróżniony, do czasu objęcia urzędu przez nowego Prezydenta, a także gdy Prezydent tymczasowo nie może sprawować urzędu, zastępuje go Spiker Kongresu, gdy zaś ten nie może tych funkcji wykonywać ? Premier. 2. Osoba zastępująca Prezydenta nie może rozwiązać Kongresu. Rozdział V [Rada Ministrów] Artykuł 56. 1. Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Federacji Nordackiej. 2. Rada Ministrów kieruje całością administracji rządowej. Artykuł 57. Rada Ministrów podejmuje decyzje we wszystkich sprawach polityki Państwa, których ustawa konstytucyjna lub inna ustawa nie zastrzegły dla Prezydenta albo innego organu administracji państwowej bądź samorządu. Artykuł 58. Rada Ministrów w szczególności: 1. zapewnia wykonanie ustaw; 2. kieruje, koordynuje i kontroluje pracę wszystkich innych organów administracji rządowej, ponosząc za ich pracę odpowiedzialność przed Parlamentem, 3. chroni interesy Skarbu Państwa; 4. sporządza projekt budżetu i innych planów finansowych Państwa oraz po uchwaleniu przez Kongres kieruje ich wykonaniem; 5. utrzymuje stosunki i zawiera umowy z rządami innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi; 6. stanowi prawo uzupełniające przepisy aktów wyższej rangi podejmując uchwały; 7. zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne Państwa. Artykuł 59. Radę Ministrów tworzą: 1. Premier ? jako jej prezes, 2. Wicepremierzy, 3. Ministrowie i Wiceministrowie, 4. Osoby, których członkostwo w Radzie Ministrów wynika z ustaw specjalnych. Artykuł 60. 1. Funkcje określone w art. 59. nie są niepołączalne. 2. Wicepremierów, Ministrów i Wiceministrów powołuje i odwołuje Premier. Artykuł 61. 1. Premier kieruje pracami Rady Ministrów oraz koordynuje i kontroluje prace poszczególnych ministrów. 2. Premier jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników administracji rządowej. 3. Premier wydaje rozporządzenia, uchwały i zarządzenia w imieniu Rady Ministrów. Artykuł 62. 1. Minister jest powołany dla kierowania określonym działem administracji rządowej lub dla wypełniania zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów. 2. Minister kierujący działem administracji rządowej działa w tym zakresie w ramach uprawnień określanych ustawami oraz wydaje rozporządzenia i zarządzenia w celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień. 3. Rada Ministrów na wniosek Prezesa Rady Ministrów może uchylić rozporządzenie lub zarządzenie ministra. Artykuł 63. Organizację i tryb pracy Rady Ministrów szczegółowo określa rozporządzenie Premiera. Artykuł 64. 1. W pierwszym kroku wyboru rządu Prezydent desygnuje Premiera. 2. Desygnowany przez Prezydenta Premier obiera skład Rady Ministrów i zwraca się do Kongresu z prośbą o wyrażenie wotum zaufania dla jego rządu. 3. Kongres wyraża wotum zaufania dla Premiera bezwzględną większością głosów. Jeśli taka większość nie zostanie osiągnięta, Rada Ministrów podaje się do dymisji, a Kongres niezwłocznie powołuje w drugim kroku nowego Premiera bezwzględną większością głosów. 4. Jeśli w ciągu 10 dni Kongres nie zdoła powołać nowego Premiera, a nie wyraził wotum zaufania Premierowi desygnowanemu przez Prezydenta, Kongres zostaje rozwiązany. Artykuł 65. Zdymisjonowana Rada Ministrów zawsze pełni swoje funkcje do momentu powołania nowej Rady Ministrów. Artykuł 66. W czasie gdy urząd Premiera pozostaje nieobsadzony, do momentu powołania nowego Premiera, jego obowiązki pełni Prezydent, a Kancelaria Prezydenta pełni rolę Rady Ministrów. Artykuł 67. Kiedy Premier tymczasowo nie może sprawować urzędu, zastępuje go wskazany Wicepremier, a jeśli takiego nie ma ? najstarszy Minister. Artykuł 68. 1. W toku kadencji Kongres może wyrazić konstruktywne wotum nieufności wobec Rady Ministrów. 2. Uchwała o konstruktywnym wotum nieufności dymisjonuje dotychczasową Radę Ministrów i powołuje nowego Premiera, a podejmowana jest większością bezwzględną. 3. Jeśli w uchwale o konstruktywnym wotum nieufności Kongres nie wskaże nowego Premiera, Kongres ulega rozwiązaniu. Artykuł 69. 1. Gubernator jest organem administracji rządowej oraz przedstawicielem Rady Ministrów w prowincji. 2. Tryb powoływania i odwoływania, a także zakres działania Gubernatorów określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów. Rozdział VI [Wymiar sprawiedliwości] Artykuł 70. 1. Na czele Najwyższego Sądu Federalnego stoi Sędzia Najwyższy, mianowany przez Kongres w drodze uchwały specjalnej. 2. Jeśli Kongres w ciągu 14 dni od pojawienia się wakatu na stanowisku Sędziego Najwyższego nie wyda uchwały mianującej osoby spełniającej wymagania na ten urząd, Sędziego Najwyższego mianuje Prezydent. Artykuł 71. 1. Możliwość orzekania posiadają także Sędziowie Federalni, którzy na polecenie Sędziego Najwyższego mogą samodzielnie lub kolektywnie prowadzić wyznaczone rozprawy sądowe. 2. Kandydatów na Sędziów Federalnych nominuje Prezydent, a następnie aprobuje lub odrzuca Sędzia Najwyższy. Artykuł 72. 1. W przypadku gdy Sędzia Najwyższy lub Sędzia Federalny nie wykonuje należycie powierzonych mu obowiązków lub jego działania szkodzą państwu, Kongres na wniosek grupy dwóch Członków Kongresu lub Ministra Sprawiedliwości może odwołać Sędziego ze stanowiska w drodze uchwały podejmowanej większością konstytucyjną. 2. Odwołany przez Kongres Sędzia nie może być ponownie powołany na urząd Sędziego przez okres minimum 3 miesięcy od utraty stanowiska. Artykuł 73. 1. Urząd sędziego sprawować może wyłącznie niekarany w II Federacji Nordackiej i apolityczny mieszkaniec. 2. Szczegółowy ustrój i działanie władzy sądowniczej określa ustawa. ROZDZIAŁ VII [USTRÓJ TERYTORIALNY] Artykuł 74. W II Federacji Nordackiej wyróżnia się następujące jednostki podziału terytorialnego: a) Państwa stowarzyszone, b) Wspólnoty autonomiczne, c) Prowincje d) Dystrykty. Artykuł 75. Dystryktami są obszary II Federacji Nordackiej pozbawione autonomii i pozostające pod bezpośrednią kontrolą władz centralnych. Artykuł 76. Prowincje i wspólnoty autonomiczne określa się mianem regionów autonomicznych. Artykuł 77. Prowincja to autonomiczny i integralny region II Federacji Nordackiej. Artykuł 78. Prowincje posiadają prawa do: 1. ustanawiania prawa lokalnego i prowadzenia własnej polityki wewnętrznej zgodnych z prawem federalnym, 2. własnych organów władzy, w szczególności ciała ustawodawczego i wykonawczego, 3. dysponowania własnym majątkiem, 4. kultywowania swoich tradycji, 5. samodzielnego określania swojej symboliki. Artykuł 79. 1. Wspólnota autonomiczna to szczególna jednostka podziału terytorialnego II Federacji Nordackiej, która oprócz autonomii w zakresie polityki wewnętrznej, posiada ograniczone prawo do prowadzenia polityki zagranicznej. 2. Wspólnoty autonomiczna zakładane są na wniosek prowincji za zgodą Kongresu wyrażoną w uchwale podjętą większością specjalną. Artykuł 80. Wspólnota autonomiczna staje się prowincją: 1. na wniosek władz wspólnoty za zgodą Kongresu wyrażoną w uchwale podjętą większością zwykłą; 2. automatycznie, gdy przez 60 dni z rzędu liczba osób zameldowanych we wspólnocie nie przekracza 4. Artykuł 81. Wspólnoty autonomiczne posiadają wszelkie prawa przysługujące prowincji, a ponadto prawo do: 1. samodzielnego prowadzenia polityki zagranicznej zgodnej z interesami II Federacji Nordackiej, 2. zawierania umów międzynarodowych zgodnych z prawem II Federacji Nordackiej, Artykuł 82. Każdy region autonomiczny ma obowiązek: 1. przestrzegać przepisów swoich konstytucji, 2. szanować i egzekwować prawo federalne, 3. szanować i egzekwować wyroki Najwyższego Sądu Federalnego, 4. utrzymywać stabilność wewnętrzną, czyli taki stan panujący w regionie, który nie zagraża integralności II Federacji Nordackiej. Artykuł 83. W przypadku, gdy polityka zagraniczna prowadzona przez wspólnotę autonomiczną rażąco godzi w interesy II Federacji Nordackiej, Kongres ma prawo podjąć uchwałę poprzez większość specjalną o tymczasowym przejęciu kontroli nad dyplomacją wspólnoty przez władze federalne - nie dłużej niż na 3 miesiące. Wspólnota autonomiczna ma prawo zaskarżyć decyzję Kongresu do Najwyższego Sądu Federalnego, jeśli uzna uchwałę za bezzasadną. Artykuł 84. 1. Państwo stowarzyszone to niepodległy albo częściowo niepodległy kraj, który na podstawie zawartego z II Federacją Nordacką traktatu zdecydował się na przekazanie jej części swoich suwerennych uprawnień. W szczególności dotyczy to wspólnej waluty, wojska, polityki zagranicznej lub współdzielenia systemów informatycznych. 2. Prawa i obowiązki danego państwa stowarzyszonego reguluje zawarty z nim ratyfikowany traktat. Artykuł 85. 1. Żaden region autonomiczny Nordaty ani sama Nordata nie może prowadzić ekspansji terytorialnej na ziemie zewnętrzne bez zgody Kongresu wyrażonej uchwałą specjalną lub na mocy odrębnych przepisów uchwalonych przez Kongres. 2. Nordata może otrzymać od państwa trzeciego część jego ziem na mocy ratyfikowanego obustronnie traktatu. Artykuł 86. 1. Nordata może zrzec się terytorium na mocy uchwały specjalnej Kongresu. 2. Nordata może przekazać część swojego terytorium innemu podmiotowi na mocy uchwały specjalnej Kongresu. 3. Zmiana obszaru zajmowanego przez dany region autonomiczny jest możliwa wyłącznie za zgodą władz danego regionu. Artykuł 87. Regiony autonomiczne mogą wymieniać się między sobą terytoriami bez ingerencji władz centralnych, obejmuje to możliwość konsolidacji dwóch lub więcej regionów w jeden byt prawny. Artykuł 88. [Procedura akcesji] 1. Niepodległe polskie państwa wirtualne mogą złożyć wniosek o akcesję do II FN jako prowincja lub wspólnota autonomiczna do Ministra Spraw Zagranicznych lub Premiera II FN. Organ, do którego złożono wniosek, ma obowiązek podpisać z niepodległym krajem traktat akcesyjny, który wchodzi w życie wraz z pozytywnym zakończeniem się procedury akcesyjnej albo jest automatycznie wypowiadany po negatywnym zakończeniu się procedury akcesyjnej. 2. Traktat akcesyjny poddawany jest pod głosowanie w Kongresie. Odmowa ratyfikowania traktatu przez Kongres równoznaczna jest z odrzuceniem wniosku o akcesję. 3. Wniosek o akcesję jako prowincja jest akceptowany wraz z ratyfikacją traktatu przez Kongres. 4. Traktat akcesyjny wspólnoty autonomicznej po ratyfikacji przez Kongres musi zostać pozytywnie zaopiniowany przez obywateli II Federacji Nordackiej w referendum ogólnofederalnym organizowanym przez Federalną Komisję Wyborczą w 7 dni po ratyfikacji traktatu. Jeśli ponad połowa głosujących w referendum opowie się ZA przystąpieniem do federacji nowej wspólnoty, procedura akcesyjna kończy się pozytywnym wynikiem, a traktat akcesyjny wchodzi w życie. W przeciwnym wypadku wniosek o akcesję zostaje odrzucony. Artykuł 89. [Procedura wystąpienia] 1. Prowincje i wspólnoty autonomiczne mają prawo do wystąpienia ze struktur II Federacji Nordackiej na podstawie równego i sprawiedliwego referendum ogólnoregionalnego, w którym ponad połowa głosujących opowie się za wyjściem ich regionu z II Federacji Nordackiej. 2. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku referendum, władze regionu przedkładają informację o wyniku przed Kongres oraz Prezydenta. Po upływie dwóch tygodni od złożenia pisma z informacją o wyniku referendum, proces secesji dobiega końca. W czasie trwania okresu wyjścia, region dalej jest częścią II Federacji Nordackiej. Rozdział VIII [Udział obywateli w sprawowaniu władzy] Artykuł 90. Referendum ogólnokrajowe i inne formy demokracji bezpośredniej są wiążące dla organów władzy, a szczegółowe zasady ich przeprowadzania i organizacji reguluje ustawa specjalna. Organy, instytucje oraz osoby uprawnione do inicjatywy ustawodawczej mają również prawo wnioskować o przeprowadzenie referendum. Artykuł 91. Kongresmeni, Prezydent i grupa co najmniej 3 obywateli może zadawać pytania członkom Rady Ministrów w formie interpelacji. Interpelacje dotyczyć mogą spraw związanych z funkcjonowaniem władzy wykonawczej i podejmowanych działań, a obecny w kraju członek Rady Ministrów ma obowiązek udzielić na nie odpowiedzi pod groźbą odpowiedzialności karnej w ciągu 7 dni od momentu otrzymania zapytania lub w ciągu 7 dni od momentu powrotu do kraju. Rozdział IX [Bezpieczeństwo] Artykuł 92. II Federacja Nordacka, za pośrednictwem Policji Nordackiej, Zjednoczonych Sił i innych instytucji powołanych ustawą specjalną, zapewnia swoim mieszkańcom bezpieczeństwo. Artykuł 93. 1. Zjednoczone Siły są apolitycznym organem wojskowym, realizującym misję społeczną i podlegającym demokratycznej kontroli. 2. Zwierzchnictwo nad Zjednoczonymi Siłami II Federacji Nordackiej sprawuje Prezydent. 3. Prezydent poprzez rozporządzenie może desygnować Głównodowodzącego Zjednoczonych Sił, który dowodzi armią po uprzednim zatwierdzeniu jego kandydatury przez Kongres drogą uchwały. 4. W przypadku wakatu na stanowisku Głównodowodzącego Zjednoczonych Sił, jego obowiązki sprawuje Prezydent. 5. Szczegóły dotyczące organizacji i działania Zjednoczonych Sił określa ustawa. Artykuł 94. 1. Policja Nordacka jest organizacją państwową dbającą o porządek w miejscach publicznych II Federacji Nordackiej oraz zwalczającą przestępczość. 2. Na czele Policji Nordackiej stoi Szef powoływany na półroczną kadencję przez Premiera. 3. Kadencja Szefa Policji Nordackiej może zostać skrócona przez Kongres uchwałą specjalną. 4. Szef Policji Nordackiej pełni funkcję oskarżyciela publicznego. 5. Szczegóły dotyczące organizacji i działania Policji Nordackiej określa ustawa. Artykuł 95. 1. Premier, za zgodą Kongresu wyrażoną uchwałą specjalną, może ustanowić stan wyjątkowy w II Federacji Nordackiej. 2. Jeśli Kongres nie jest w stanie zebrać się na posiedzenie, stan wyjątkowy może ogłosić Prezydent na wniosek Rady Ministrów. 3. Prezydent ogłasza stan wojny w przypadku zbrojnej napaści na II Federację Nordacką lub jej sojusznika i wycofuje ten stan wraz zakończeniem konfliktu. Artykuł 96. 1. W trakcie stanu wyjątkowego nie odbywają się wybory i referenda, a jeśli kadencja organu wybieranego w wyborach miałaby się skończyć w trakcie trwania tego stanu, to zostaje wydłużona do momentu odwołania tegoż stanu. 2. W trakcie trwania stanu wyjątkowego ograniczona może być swoboda poruszania się, wolność zgromadzeń, zrzeszania się i wolność słowa celem ochrony interesów państwa. 3. W trakcie trwania stanu wyjątkowego lub stanu wojny Prezydent może zarządzić powszechną lub częściową mobilizację wojskową i użycie sił zbrojnych do obrony kraju. 4. Stan wyjątkowy może być zarządzony na okres maksymalnie 9 tygodni, ale może być wydłużany o 4 tygodnie poprzez uchwałę specjalną Kongresu. Przepisy wprowadzające Konstytucję Artykuł 1. 1. Artykuł 70. Konstytucji wchodzi w życie po obsadzeniu wakatu na stanowisku Sędziego Najwyższego zgodnie z przepisami Konstytucji II Federacji Nordackiej z dnia 31 lipca 2023 roku. 2. Reszta przepisów nowej Konstytucji jest skuteczna wraz z publikacją aktu w Dzienniku Praw. Artykuł 2. Uchyla się Konstytucję II Federacji Nordackiej z dnia 31 lipca 2023 roku wraz z późniejszymi nowelizacjami wraz z wejściem w życie niniejszej Konstytucji.1 punkt
-
Stan Państwa IV Republiki Muratyki na dzień 22.07.2024 g. 00:00 Prezydent: Martyna Piątek Fale upałów Zagrożenie terrorystyczne ze strony FWA Kryzys energetyczny Formowanie nowego rządu Przemówienia Prezesów partii politycznych w Sejmie Stan gospodarki 58% -1% Stan rolnictwa 61% -1% Stan przemysłu 54% -1% Stan handlu 51% -1% Stan usług 63% -1% Stan transportu 50% 0% Wysokość podatków 3% 0% Stan ekologii 38% -1% Stan służb państwowych 66% -1% Bezrobocie 9% 0% Przestępczość 17% 0% Zaufanie do władzy 61% -1% Stabilność państwa 71% -1% Dostęp do mediów 89% 0% Dostęp do obiektów kultury 72% 0% Zadowolenie społeczeństwa rdzennego 64% -1% Zadowolenie mniejszości 67% +1% Alkoholizm 11% 0% Dostęp do używek 19% 0% Inflacja 3.5% 0% Wartość waluty IV Republiki (jorda muratyckiego) 0.85 norda 0% Poparcie dla partii politycznych na dzień 22.07.2024 g. 00:00 Rządzi: Muratycka Partia Piratów Muratycka Demokracja (MD) 23% -1% Partia Pracy Muratyki (PPM) 27% +2% Partia Postępu Muratyckiego (PPM) 13% +1% Koriben Pertei (KP) 14% -1% Radykalne Centrum (RC) 6% -1% Muratycka Partia Piratów (MPP) 13% +1% Niezdecydowani 4% Dodatkowe wskaźniki ekonomiczne na dzień 22.07.2024 g. 00:00 PKB kraju 590 mld ? / 700.00 mld ? 0% Średnia płaca 44,100 ? / 52,000 ? 0% Obciążenie podatkowe 10% 0% Dochód dysponowalny obywateli 410 mld ? / 490.59 mld ? 0% Saldo handlu 59.4 mld ? / 70.0 mld ? 0%1 punkt
-
Albert Fryderyk de Espada Koribne Pertei (KP) Niestety z żalem muszę poinformować iż wycofuję ze startu w wyborach prezydenckich.0 punktów