• Kocham to! 3
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Ranking

  1. Waksman

    Waksman

    Szef NKI


    • Punkty

      31

    • Postów

      4 383


  2. Bolesław Kirianóo von Hohenburg

    • Punkty

      24

    • Postów

      1 176


  3. Tadeusz I Wielki

    Tadeusz I Wielki

    Obywatel Federacji


    • Punkty

      13

    • Postów

      781


  4. Kamiljan de Harlin

    • Punkty

      13

    • Postów

      573


Popularna zawartość

Zawartość, która uzyskała najwyższe oceny od 16.01.2025 uwzględniając wszystkie działy

  1. Federalna Komisja Wyborcza odnotowała zgłoszenia 2 kandydatów do wyborów prezydenckich. Podejmujemy decyzję o zarejestrowaniu wszystkich kandydatur w związku ze spełnieniem wymogów formalnych. Wylosowaliśmy za pośrednictwem losowania na Discordzie następującą kolejność kandydatów na karcie do głosowania: WAKSMAN-DETËR Kaspar Venir - Kalkilistyczna Partia Federacji HENRYKOWSKI Tadeusz - Koalicja Konserwatywna
    3 punkty
  2. W Białym Domu pojawił się Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji - Kaspar Waksman. Przyszedł on oddać hołd zmarłemu Aleksandrowi. Z uwagą wysłuchał przemówienia Prezydenta w cichej kontemplacji. Podczas ciszy uronił łzę smutku, która pomknęła po jego policzku. Po wypowiedzi Tadeusza, Kaspar wraz z innymi zaczęli podchodzić do trumy, aby ostatni raz pożegnać się i oddać hołd Aleksandrowi Novakowi - legendzie Nordaty.
    3 punkty
  3. WYROK w imieniu II Federacji Nordackiej Najwyższy Sąd Federalny w sprawie ustrojowej o sygnaturze UR/1/25 wszczętej przez Prezydenta Federacji Tadeusza Hawilandzkiego orzeka, co następuje: Rozpisanie i przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego nad skróceniem kadencji Kongresu jest zgodne z Konstytucją. Wynik referendum ogólnokrajowego jest wiążący dla organów władzy, jednak nie posiada samoistnej mocy prawnej do skrócenia kadencji Kongresu II Federacji Nordackiej. Kongres może zostać rozwiązany wyłącznie w przypadkach określonych w Konstytucji, a nie na mocy referendum. Formalne skrócenie kadencji Kongresu może nastąpić jedynie poprzez uchwałę Kongresu podjętą większością bezwzględną zgodnie z art. 39 Konstytucji. Wynik referendum ogólnokrajowego, w którym większość obywateli opowie się za skróceniem kadencji Kongresu, stanowi polityczne zobowiązanie dla Kongresu do podjęcia uchwały samorozwiązaniu, lecz nie jest prawnie wiążący w sposób, który zmusiłby Kongres do skrócenia kadencji. Brak przepisów konstytucyjnych nadających referendum skutek bezpośrednio skracający kadencję Kongresu oznacza, że w celu wprowadzenia takiej możliwości konieczna byłaby zmiana Konstytucji poprzez ustawę konstytucyjną. UZASADNIENIE Art. 90. Konstytucji stanowi, że referendum ogólnokrajowe jest wiążące dla organów władzy. Oznacza to, że wynik referendum powinien być respektowany przez władze. Poza procedurą akcesji i wystąpienia regionów z II Federacji Nordackiej, Konstytucja nie określa automatycznych skutków prawnych referendum. Oznacza to, że wynik referendum nie może wprost doprowadzić do skrócenia kadencji Kongresu. Rozwiązanie Kongresu następuje wtedy i tylko wtedy, gdy dojdzie do jednej z trzech sytuacji: Art. 64 ust. 4 – niepowołanie nowego Premiera przez Kongres w ciągu 10 dni od odrzucenia wotum zaufania dla desygnowanego przez Prezydenta Premiera; Art. 68 ust. 3 – wyrażenie wotum nieufności dla Rady Ministrów bez wskazania nowego Premiera na jej miejsce; Art. 35. ust. 2. – po upływie 120 dni od zebrania się na posiedzenie inauguracyjne. Obowiązujący porządek prawny nie przewiduje możliwości rozwiązania Kongresu na podstawie referendum. Jeśli intencją jest wprowadzenie mechanizmu referendum jako środka do rozwiązania Kongresu, konieczna jest zmiana Konstytucji poprzez ustawę konstytucyjną uchwalaną większością ¾ głosów w Kongresie, zgodnie z art. 38 ust. 4. Do momentu takiej nowelizacji, żadne rozpisane referendum nie może samodzielnie rozwiązać Kongresu. Konstytucja II Federacji Nordackiej nie zawiera żadnego przepisu, który ograniczałby tematykę referendum ogólnokrajowego. W związku z tym, rozpisanie i przeprowadzenie referendum w sprawie rozwiązania Kongresu jest legalne. Nawet jeśli pozytywny lub negatywny wynik nie miałby automatycznych skutków prawnych albo jego wynik byłby niemożliwy do realizacji, to takie referendum można przeprowadzić i stanowi zobowiązanie polityczne, przedstawia bowiem wolę Obywateli, jakakolwiek by ona nie była. Wynik referendum opowiadającego się za rozwiązaniem Kongresu powinien być traktowany jako silny mandat społeczny do podjęcia uchwały przez Kongres w tej sprawie. Jednak decyzja o rozwiązaniu Kongresu pozostaje ostatecznie w rękach jego Członków, którzy muszą przegłosować stosowną uchwałę zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 39. Kongres nie jest prawnie zobowiązany do rozwiązania się. W związku z powyższym, Najwyższy Sąd Federalny stwierdza, że referendum ogólnokrajowe nie może prowadzić do automatycznego rozwiązania Kongresu, a jedynie zobowiązywać go politycznie do rozważenia uchwały o samorozwiązaniu. Niniejszy wyrok jest prawomocny. DW: @Tadeusz I Wielki@Waksman@Bolesław Kirianóo von Hohenburg Leonid Repulijski Przewodniczący Składu Orzekającego
    3 punkty
  4. Naczelne Dowództwo i Głównodowodzący Zjednoczonych Sił oznajmiają następujące: Żołnierze, Dostatecznie długo musieliśmy już z tym zwlekać, tak więc przy sposobności nadarzającej się w okolicy rocznicy pierwszej poważnej operacji wojskowej Zjednoczonych Sił jaką była operacja Hanibal. Uznaliśmy więc iż będzie to najlepszy moment aby po tak długiej służbie w strukturach Zjednoczonych Sił uhonorować was awansami za wierną służbę. Sierżanta Wojsk Lądowych @Piotr Jankowski za nienaganną służbę oraz zaangażowanie w działania Zjednoczonych Sił awansuje się do stopnia Podporucznika. Sierżanta Wojsk Lądowych @Leonid Repulijski za nienaganną służbę oraz zaangażowanie w działania Zjednoczonych Sił awansuje się do stopnia Starszego Chorążego. Bosmana Marynarki Wojennej @Bolesław Kirianóo von Hohenburg za nienaganną służbę oraz zaangażowanie w działania Zjednoczonych Sił awansuje się do stopnia Starszego Chorążego Marynarki. Pierwotnie awanse miały być przyznawane już po zakończeniu manewrów "Scylla" stąd też po tak długim czasie awanse są o kilka szczebelków na raz. Dodatkowo mieliśmy bardzo dobry powód aby odwlekać te awanse. Na mój wniosek i przy współpracy z Prezydentem @Tadeusz I Wielki dzisiejszy uhonorowani zostaną również pierwszymi oficjalnie odznaczonymi w historii II Federacji Nordyckiej. Troszeczkę czasu to zajęło ale udało się dopiąć w miarę sensowny zestaw odznaczeń do pierwszego ustanowienia. Tak więc ponownie, za nienaganną służbę oraz zaangażowanie w działania Zjednoczonych Sił powyższych uhonorowanych przedstawia się do otrzymania odznaczeń państwowych, Brązowy Medal za Wierną Służbę.
    3 punkty
  5. Wydzielone Miasto Kirianopol, 4 lutego 2025 RR. IMPERATORAT KIRYMU Obwieszczenie dotyczące pogrzebu towarzysza Aleksandra Novaka Dnia 29 stycznia 2025 RR. dobiegła nas wszystkich wieść, jakoby jeden z Ojców-Założycieli Westlandu i inicjatorów Monarchii Kiryjskiej, Aleksander Novak popełnił samobójstwo, skacząc z mostu. Zaprawdę smutny był to dzień dla świeckiego Kirymu i całej II Federacji Nordackiej. Jako, że Towarzysz Novak pełnił funkcje publiczne w Nordacie, należy mu się rzecz jasna pogrzeb państwowy. Rozmawiałem już o tym z Panem Prezydentem Tadeuszem Henrykowskim i ustaliliśmy, że odbędzie się on w Los Alexos 9 lutego. Jako, że ś.p. Aleksander w ciągu ostatnich miesięcy życia wielokrotnie deklarował wiarę w kiryzm, uznałem za stosowne prosić Patriarchę Borysa o zorganizowanie mszy kiryjskiej w jego intencji, która odbędzie się bezpośrednio przed świecką, państwową ceremonią zorganizowaną wespół z Panem Prezydentem. Wstęp na pogrzeb jest wolny dla wszystkich zainteresowanych, przy czym imienne zaproszenia otrzymuje rodzina zmarłego @Ewe Novak, przedstawicieli Kongresu @Henryk Ziemiański@Alastor Brodzicki oraz pozostałych Ojców-Założycieli Westlandu @August de la Sparasan@Leszek Ebe. Świeć Jahwe nad jego duszą! Boleslav II Imperator Kiriów
    3 punkty
  6. Szanowni W Związku Winkulijskim, w związku ze skażeniem, jakie nastąpiło w królestwie Lumerii (czerwona zaraza, hosting nie został opłacony) powołany został rząd Królestwa Lumerii na uchodźctwie. Wszystkich, którzy kiedykolwiek byli związani z Królestwem i nadal mają w sercu iskrę do działania prosi się o pojawienie oraz uradzenie, co dalej nam czynić należy.
    3 punkty
  7. DZIEŃ TRIUMFU - komunikat o planowanej emisji II Federacja Nordacka czerpie z dorobku i dziedzictwa Unii Trzech Narodów i I Federacji Nordackiej. Jest ona trzecim z kolei pannordackim państwem nawiązującym do tej samej tradycji, historii i kultury, co UTN oraz I FN. Nasz projekt okazał się być najtrwalszym i najstabilniejszym spośród wszystkich do tej pory, czego dowodem jest fakt przeżycia dłużej niż 540-dniowa I Federacja Nordacka (zakładając najbardziej optymistyczne dla I FN cezury czasowe). Koło Światowego Związku Filatelistycznego w Achkovie celem uczcenia tego faktu wydaje okolicznościowy znaczek pt. DZIEŃ TRIUMFU. Dzień Triumfu to symboliczna data, która wyznacza moment, w którym trzecie państwo nordackie staje się starsze o 3 dni od najżywotniejszego do tej pory.
    3 punkty
  8. Jesteśmy dziś w studiu Grupy Kapitałowej Utopia, aby przeprowadzić wywiad z dwoma kandydatami ubiegającymi się o urząd Prezydenta w piątych wyborach na to stanowisko: reprezentującym Kalkilistyczną Partię Federacji Kasparem Waksmanem oraz przedstawicielem Koalicji Konserwatywnej oraz obecnej głowy państwa, Tadeuszem Henrykowskim. Zadaliśmy naszym gościom siedem pytań dotyczących kluczowych aspektów życia politycznego II Federacji, a teraz zapoznamy się z ich odpowiedziami. STOSUNKI ZAGRANICZNE Leonid Repulijski: Prezydent razem z Premierem i Ministrem Spraw Zagranicznych prowadzi politykę zagraniczną państwa. Jaką politykę zagraniczną zamierzają Państwo prowadzić na stanowisku Prezydenta? Z jakimi państwami należy nawiązać stosunki dyplomatyczne? Z kim i w jaki sposób pogłębić relacje? A może jest jakiś podmiot, od którego powinniśmy się zdystansować i alienować go na arenie międzynarodowej? Kaspar Waksman: Drodzy państwo, Jako Pierwszy Towarzysz KPF i potencjalny Prezydent, będę dążył do aktywnej i konstruktywnej polityki zagranicznej, która opiera się na trzech głównych filarach zapisanych w naszym programie: silnbych sojuszach, promowaniu pokoju i współpracy gospodarczej. Przede wszystkim, musimy zintensyfikować współpracę z państwami kontynentu. Nie możemy sobie pozwolić na alienację jakiegokolwiek podmiotu - Mikroświat jest zbyt mały, by tworzyć sztuczne podziały. Zamiast tego, powinniśmy wykorzystać nasz największy atut - Nordackie Konsorcjum Informatyczne. NKI posiada imponujący arsenał aplikacji o potencjale międzynarodowym, z Wielkim Systemem Gospodarczym na czele. To właśnie WSG powinien stać się platformą do pogłębionej współpracy międzynarodowej. Jako Prezydent, będę aktywnie promował ten system w innych państwach, organizując konferencje technologiczne i warsztaty wdrożeniowe. Współpraca nie może ograniczać się tylko do wizyt dyplomatycznych. Proponuję utworzenie stałej platformy dialogu międzymikronacyjnego, gdzie będziemy mogli dyskutować o wspólnych projektach informatycznych, gospodarczych i kulturalnych. Musimy pamiętać, że rozwój II Federacji jest ściśle związany z rozwojem całego mikroświata. Dlatego będę dążył do organizacji regularnych szczytów technologicznych, gdzie będziemy mogli prezentować i testować nasze rozwiązania w szerszym gronie. Tadeusz Henrykowski: Szanowni Państwo, Na stanowisku prezydenta zamierzam nawiązać stosunki dyplomatyczne z paroma ważnymi dla mikroświata państwami. W trakcie trwania swojej obecnej kadencji wraz z Bolesławem Kirianóo odwiedziliśmy Voxland, gdzie podpisaliśmy traktat dyplomatyczny i umowę o utrzymaniu dzierżawy pomiędzy Królestwem Voxlandu a II Federacją Nordacką - są to dwa strategicznie ważne dla nas dokumenty. W następnej kadencji, jeśli wygrałbym wybory, chciałbym podpisać traktaty dyplomatyczne z Księstwem Sarmacji i Kotliną Edelweiss. Ponadto, priorytetem będzie pogłębienie relacji między II FN a wszystkimi krajami, z którymi posiadamy już traktaty dyplomatyczne, szczególnie państwami naszego kontynentu. Nie wykluczam również podpisywania traktatów dyplomatycznych z innymi krajami niż Sarmacja i Edelweiss - jestem otwarty na każdą okazję, która może wzmocnić pozycję II FN na arenie międzynarodowej. Myślę, że nie ma podmiotu od którego powinniśmy się zdystansować na arenie międzynarodowej, bowiem powinniśmy obserwować wszystkie podmioty, tak aby wiedzieć stale o tym co właśnie dzieje się na arenie międzynarodowej. Jednak dyplomacja to nie tylko wizyty i traktaty – to także dialog oraz wspólne inicjatywy, które mogą realnie przyczynić się do rozwoju mikroświata. Wierzę, że powinniśmy aktywnie angażować się w debatę publiczną na temat przyszłości mikronacji, zwłaszcza w obszarze technologii i innowacji informatycznych. Brak takiej debaty jest jedną z największych barier rozwojowych mikroświata – jeśli chcemy dalej się rozwijać, musimy w końcu rozpocząć otwarty dialog i międzynarodową współpracę na tym polu. II Federacja Nordacka powinna być liderem tej zmiany – zarówno poprzez budowanie nowych relacji dyplomatycznych, jak i poprzez inicjowanie kluczowych rozmów na temat przyszłości mikroświata. WIELKI SYSTEM GOSPODARCZY Leonid Repulijski: Jak oceniają Panowie dotychczasowe funkcjonowanie Wielkiego Systemu Gospodarczego? Czy spełnia on swoje założenia? Jakie zmiany powinny zostać w nim wprowadzone? Jakie długoterminowe cele widzą Panowie dla Wielkiego Systemu Gospodarczego? Kaspar Waksman: Szanowni, Jako twórca WSG poprzez NKI i jego największy orędownik, muszę wyrazić rozczarowanie obecnym stanem jego implementacji. System ma ogromny potencjał, który został zmarnowany przez bierność obecnej administracji. Dwa powierzchowne rozporządzenia wydane przez rząd konserwatystów to zdecydowanie za mało. WSG wymaga kompleksowych ram prawnych, które uczynią go integralną częścią naszej gospodarki. Właśnie dlatego w programie KPG zapisaliśmy jako pierwszy punkt gospodarczy "Prawne przyłączenie II Federacji do WSG". Co do konkretnych zmian, proponuję: Wprowadzenie pełnej integracji systemu transportu towarów z WSG, Stworzenie mechanizmów zachęcających małe i średnie przedsiębiorstwa do aktywnego uczestnictwa w systemie, Rozbudowę modułu analitycznego, który pozwoli na lepsze monitorowanie trendów gospodarczych, Implementację narzędzi przeciwdziałającym monopolizacji rynku. Długoterminowo, WSG powinien stać się standardem nie tylkow II Federacji, ale w całym Mikroświecie. To ambitny cel, ale realny - system został zaprojektowany z myślą o użytku międzynarodowym. Jego adopcja przez inne państwa pozwoliłaby na stworzenie prawdziwie zintegrowanej gospodarki mikroświatowej. Jednak najpierw musimy uporządkować sprawy u siebie. Jako Prezydent, moim priorytetm będzie pełna implementacjia WSG w II Federacji, co pozwoli nam póniej promować go jako sprawdzone rozwiązanie na arenie międzynarodowej. Tadeusz Henrykowski: Drodzy Obywatele, oczywiście, zgadzam się z moim przeciwnikiem, WSG powinno zostać lepiej zaimplementowane, musimy go w pełni wdrożyć, ale moim zdaniem, przed pełną implementacją warto skupić się na kilku kluczowych kwestiach, które pozwolą na płynne rozszerzenie i poprawę efektywności systemu. Po pierwsze, musimy zachęcić inne państwa do uczestnictwa w systemie. W tym celu warto zainicjować kampanię informacyjną, która ukazałaby korzyści płynące z przystąpienia do WSG. Zamiast czekać na ich decyzję, powinniśmy aktywnie promować współpracę międzynarodową, podkreślając zyski związane z integracją gospodarczą. Po drugie, we współpracy z NKI kluczowe jest wprowadzenie dedykowanych programów wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które ułatwią im integrację z systemem i zachęcą je do aktywnego uczestnictwa. Zgadzam się z panem Waksmanem w kwestii implementacji narzędzi przeciwdziałającym monopolizacji rynku. Po trzecie, niezbędne jest wprowadzenie elastycznych regulacji, które pozwolą na szybsze dostosowanie systemu do zmieniających się realiów gospodarczych. To pozwoli na utrzymanie dynamicznego rozwoju WSG i umożliwi reagowanie na nowe wyzwania, które mogą pojawić się w miarę jego rozwoju. Jeżeli elementy te zostaną skutecznie wdrożone, stworzą podwaliny pod pełną implementację WSG i jego stopniową ekspansję na inne kraje, co doprowadzi do powstania silniejszej i bardziej zintegrowanej mikroświatowej gospodarki. WNIOSKI Z PORAŻKI Leonid Repulijski: Jakie błędy w strukturze I Federacji Nordackiej spowodowały jej upadek i jak zamierzają Państwo uniknąć ich powtórzenia w przyszłości przez II Federację Nordacką? Kaspar Waksman: Szanowni państwo, To niezwykle ważne pytanie, szczególnie z mojej perspektywy, jako osoba, która bezpośrednio doświadczyła problemów I Federacji jako przywódca ZKRM. Największym błędem strukturalnym I Federacji był paradoksalny dualizm - z jednej strony próbowano narzucić silną centralizację i unifikację, z drugiej nie zadbano o rzeczywiste mechanizmy integracji prowincji. Prowincje były teoretycznie autonomiczne, ale w praktyce ich głos był ignorowany w kluczowych sprawach. ZKRM jako pierwsz prowincja musiała opuścić struktury federalne właśnie z powodu tego dysonansu. Drugi poważny błąd to brak transparentności i efektywnych mechanizmów konsultacji społecznych. Decyzje były podejmowane odgórnie, bez rzeczywistego dialogu z prowincjami i obywatelami. To prowadziło do narastającej alienacji społeczności lokalnych. Trzecim błędem był brak skutecznych mechanizmów gospodarczych łączących prowincje. Gospodarka była bardziej teoretyczna niż praktyczna, brakowało realnych narzędzi współpracy ekonomicznej. Jak możemy uniknąć tych błędów w II Federacji? Poprzez utworzenie instytutu dziedzictwa kulturowego, które będzie realnie dbał o zachowanie i rozwój tożsamości prowincjonalnych przy jednoczesnym budowanie wspólnej tożsamości federacyjnej, Przez wprowadzenie regularnych, comiesięcznych konsultacji społecznych i mechanizmów partycypacji obywatelskiej, któe są kluczowym elementem demokracji kalkilistycznej, Poprzez pełną implementację WSG, który stworzy realne więzi ekonomiczne między prowincjami i obwyatelami. Tadeusz Henrykowski: Szanowni Obywatele, Szanowni Państwo, Upadek I Federacji Nordackiej to dla nas ogromna lekcja, z której powinniśmy wyciągnąć wnioski i uniknąć jej błędów. Główną przyczyną upadku były problemy strukturalne wynikające z braku równowagi między centralizacją i lokalną autonomią. Rząd centralny próbował narzucić jednolity system, ignorując jednocześnie rzeczywiste potrzeby i obawy poszczególnych stanów. Nadmierna centralizacja oznaczała, że państwa nie miały realnego wpływu na decyzje, które bezpośrednio ich dotyczyły, a brak elastyczności administracyjnej prowadził do poczucia wyobcowania i utraty zaufania do instytucji. Ponadto brak skutecznych mechanizmów komunikacji i konsultacji z mieszkańcami i państwem sprawiał, że decyzje podejmowano bez pełnego zrozumienia lokalnych potrzeb. Zbyt duży wpływ rządu centralnego stworzył wrażenie, że zaniedbuje się interesy społeczne i gospodarcze poszczególnych regionów, co prowadziło do poważnych napięć wewnętrznych. Jak uniknąć błędów z I Federacji? Wprowadźmy regularne, co 3-miesięczne konsultacje międzyprowincjonalne, które umożliwią prowincjom wymianę doświadczeń, pomysłów i sugestii, tworząc platformę do współpracy i lepszego zrozumienia lokalnych potrzeb. tak jak wspomniał mój przeciwnik, z czasem kluczowe będzie pełne wdrożenie WSG, które pozwoli stworzyć realne więzi ekonomiczne między prowincjami, zapewniając tym samym skuteczną współpracę i integrację gospodarczą, co zapobiegnie izolacji regionów. poprzez utworzenie Centrum Dialogu Międzyprowincjonalnego, które będzie sprzyjać wymianie kulturowej między prowincjami, umożliwiając rozwój wspólnej tożsamości narodowej, szanując jednocześnie lokalne unikalności. SYSTEM SPRAWIEDLIWOŚCI Leonid Repulijski: Sądownictwo w II Federacji Nordackiej trzyma się na włosku. Realioza jednego Sędziego Najwyższego sprawia, że całe państwo leży. Przekonaliśmy się o tym po dymisji jedynego sędziego Benjamina Robingrena. Ale nic nie chroni nas przed realiozą jego następcy - Leonida Repulijskiego. Nie mamy żadnych sędziów federalnych - brakuje chętnych. Trudno też znaleźć współcześnie kogoś apolitycznego. Jakie mają Państwo plany na naprawę wymiaru sądownictwa w II FN? Czy remedium mogliby stanowić dobierani do konkretnej sprawy asesorzy, którzy pomimo swojego zaangażowania w politykę mogliby orzekać w sprawach, które nie dotyczą bezpośrednio ich? Czy może powinniśmy dalej wymagać pełnej niezależności orzekających i zaimportować sędziów zza granicy? Kaspar Waksman: Szanowni państwo, Problem sądownictwa w II Federacji jest jednym z najbardziej palących wyzwań, przed którymi stoimy. Sytuacja, w której całe państwo jest zależne od aktywności jednej osoby, jest nie do przyjecia z perspektywy kalkilistycznej wizji stabilnego państwa. KPF proponuje system mieszany, który połączy kilka rozwiązań. Po pierwsze, popieram koncepcję asesorów powoływanych do konkretnych spraw - to rozwiązanie pragmatyczne i odpowiadające naszym realiom. Musimy jednak wprowadzić jasne zasady wykluczające asesorów z spraw, w których występuje konflikt interesów - nie tylko bezpośredni, ale także pośredni. Jednocześnie uważamy, że powinniśmy utworzyć stały korpus sędziowski składający się z minimum trzech sędziów, w tym przynajmniej jednego spoza II Federacji. Współpraca międzynarodowa w sądownictwie doskonale wpisuje się w naszą wizję polityki zagranicznej i może przynieść dodatkową korzyść. Co więcej, proponuję wprowadzenie systemu rotacyjnego, gdzie w przypadku realiozy jednego z sędziów, jego obowiązki automatycznie przejmowałby wyznaczony zastępca. To zapewniłoby ciągłość funkcjonowania sądownictwa. Te rozwiązania będą także wspierane przez nasz postulat utworzenia Policji Nordackiej, która wzmocni egzekujcę prawa i usprawi pracę sądów. Tadeusz Henrykowski: Szanowni Obywatele, Wymiar sprawiedliwości w II Federacji stoi przed ogromnym wyzwaniem. Brak sędziów federalnych, a także niemożność znalezienia apolitycznych kandydatów do pełnienia tej roli, to kwestie, które wymagają natychmiastowej uwagi i działania. To nie tylko kwestia sprawności działania systemu, ale również fundamentalnego zachowania równowagi i niezależności sądów. Jednym z rozwiązań, które proponuję, jest wprowadzenie systemu asesorów, którzy byliby powoływani do orzekania w konkretnych sprawach. Choć nie możemy wymagać pełnej apolityczności od każdego, to uważam, że możliwe jest stworzenie systemu, w którym asesorzy będą mogli orzekać w sprawach, które nie dotyczą bezpośrednio lub pośrednio ich interesów politycznych. Przejrzystość w tej kwestii będzie kluczowa dla utrzymania zaufania obywateli do całego systemu sprawiedliwości. Jednocześnie proponuję wprowadzenie systemu przejrzystych i jasnych procedur powoływania sędziów oraz asesorów, aby zapewnić społeczną kontrolę nad procesem i uniknąć sytuacji, w której zewnętrzne, niejawne powiązania wpłyną na decyzje w sprawach sądowych. Niezależność sądów jest fundamentem naszego państwa, ale równie ważna jest sprawność i dostępność wymiaru sprawiedliwości, szczególnie w sytuacji, gdy brakuje zasobów. Ponadto, w obliczu trudności z pozyskaniem sędziów, zaimportowanie ekspertów zza granicy może stanowić rozwiązanie, które dodatkowo przyniosłoby korzyść w związku ze współpracą międzynarodową, ale będzie wymagać to ścisłych regulacji. W kwestii systemu rotacyjnego zgadzam się z moim przeciwnikiem. Pragnę jednak zaznaczyć, że naprawa wymiaru sprawiedliwości wymaga szerszej debaty publicznej. Opinie obywateli muszą być wzięte pod uwagę, aby wypracować najlepsze rozwiązania i zapewnić poparcie dla działań. Dlatego jestem gotów do dialogu z mieszkańcami II Federacji, aby wspólnie wypracować reformy odpowiadające ich oczekiwaniom. GRYWALIZACJA POLITYKI Leonid Repulijski: Polityczny System Muratyki to innowacyjny model zarządzania narracyjnymi wyborami, który angażuje społeczność i wzmacnia dynamikę polityczną. Pojawiają się jednak pytania o jego potencjalne rozszerzenie na inne prowincje oraz na poziom federalny. Czy Panowie uważają, że Polityczny System Muratyki powinien zostać rozszerzony na wszystkie prowincje II FN lub nawet na poziom centralny? Jeśli tak, to w jakiej formie? Czy narracyjne wybory powinny być ograniczone do szczebla samorządowego, czy powinny także funkcjonować na poziomie federalnym? A może warto wdrożyć je na obu poziomach jednocześnie? Jeśli wprowadzimy narracyjne wybory na szczeblu federacji, to czy powinny one obsadzać wirtualną izbę parlamentu, która będzie uchwalać prawa dla wirtualnych obywateli? Czy lepszym rozwiązaniem byłoby utrzymanie unikameralizmu, w którym realne i narracyjne wybory byłyby w jakiś sposób połączone? Jakie rozwiązania widzą Panowie dla równowagi między siłą głosów realnych obywateli a mechanizmami narracyjnymi? Czy istnieje sposób, aby połączyć te dwa elementy, nie osłabiając znaczenia realnych głosów? Kaspar Waksman: Jako twórca Politycznego Systemu Głównego mogę z przekonaniem powiedzieć, że system ten sprawdził się na poziomie prowincjonalnym. Zabrakło jednak ludzi, bo w prowincjach mieszka mało obywateli. Jednak kwestia jego rozszerzenia wymaga analizy i przemyśleń. Co do pierwszego pytania - uważam, że PSG powinien być dostępny dla wszystkich prowincji jako opcja, a nie wymóg. Każda prowincja ma swoją spefycikę i tradycje polityczne - narzucanie jednego systemu byłoby sprzeczne z kalkilistyczną wizją poszanowania różnorodności kulturowej. W tym przypadku jedyną możliwością byłoby dostosowanie całego systemu federalnego do tej jednej prowincji, co może prowadzić do problemów, których ostatecznie możemy nie rozwiązać. Odnośnie poziomu federalnego - proponuję podejście dwuetapowe. W pierwszej fazie powinniśmy wprowadzić elementy narracyjne jako uzupełnienie realnego procesu politycznego, nie jako jego zastępstwo. Mogłoby to przyjąć formę "wirtualnego parlamentu konsultacyjnego", któego opinie byłyby brane przez uwagę przez realnych decydentów. Jeśli chodzi o strukturę parlamentu - jestem przeciwny tworzeniu osobnej izby dla elementów narracyjnych. Zamiast tego, proponuję system hybrydowy, gdzie narracyjne elementy stanowiłyby mechanizm konstultacyjny i doradczy dla realnego parlamentu. To pozwoliłoby zachować znaczenie realnych głosów przy jednoczesnym wzbogaceniu procesu decyzyjnego o element narracyjny. Kluczowa jest kwestia równowagi między realnymi głosami a mechanizmami narracyjnymi. Proponuję wprowadzenie systemu wag, gdzie głosy realne miałyby zawsze przewagę decyzyjną, a elementy narracyjne służyłyby jako mechnizm konsultacyjny i enrichmentowy. W praktyce oznaczałoby to, że decyzje realnych obywateli mogłyby być modyfikowane rpzez wyniki narracyjne w ściśle określonym i ograniczonym zakresie. Tadeusz Henrykowski: Szanowni Państwo, Polityczny System Muratyki jak na ten moment się bardzo dobrze sprawdza, jednakże nie sądze że powinien od razu być rozszerzony na wszystkie prowincje II FN, bo będzie to wtedy narzucanie czegoś innym prowincjom. Taki system powinien być opcjonalny, i to dane prowincje powinny decydować czy chcą mieć taki system u siebie. Co do drugiego pytania - zgadzam się w tej kwestii z moim przeciwnikiem, ale co do 3 pytania - jestem zwolennikiem połączenia w jakiś sposób wyborów realnych i narracyjnych. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być stworzenie mechanizmu, w którym narracyjne wybory pełnią funkcję doradczą dla realnych decydentów, ale ich wpływ jest ograniczony i jasno określony. Zgadzam się w sprawie wprowadzenia systemu wag, w którym realne głosy mają pierwszeństwo, a narracyjne stanowią uzupełnienie. Kluczowe jest, aby system ten nie podważał znaczenia realnych wyborów, ale jednocześnie umożliwiał szerszy udział obywateli w procesie politycznym. Dlatego zamiast pełnej implementacji od razu, myślę że na początku powinniśmy rozpocząć testowanie takich systemów stopniowo. Takie podejście pozwoli na ocenę efektywności tego rozwiązania i minimalizowanie ryzyka związanych z jego wprowadzeniem. KATASTROFA DEMOGRAFICZNA Leonid Repulijski: W jaki sposób zamierzają Państwo wykorzystać prerogatywy Prezydenta, aby zaradzić katastrofie demograficznej? II Federacja Nordacka może i nie odstaje od reszty Pollinu pod względem przyrostu naturalnego, ale nie jest to żadnym pocieszeniem. Brakuje świeżej krwi na naszym kontynencie. Ostatni większy przypływ kapitału ludzkiego miał miejsce w 2021 i 2022 roku, kiedy to rozwinęło się Imperium Kiriańskie, Królestwo Hawilandu oraz Republika Socjalistyczna Czesnoradu. W jaki sposób możecie Państwo zwiększyć atrakcyjność Nordaty, zarówno jako państwa jak i kontynentu, by przyciągnąć do niej zupełnie nowe osoby, niezwiązane dotychczas z mikroświatem? Co zrobią Państwo, żeby nowa osoba zaczynała swoją przygodę właśnie na forum nordackim, a nie innym? Kaspar Waksman: Kwestia demograficzna jest fundamentalna dla przyszłości nie tylko II Federacji, ale całego Mikroświata. Jako kalkilista i potencjalny prezydent, widzę kilka kluczowych działań, które możemy podjąć: Po pierwsze, musimy wykorzystać nasz największy atut - zaawansowanie technologiczne. NKI stworzyło szereg innowacyjnych systemów, z WSG na czele. To właśnie te nowoczesne rozwiązania mogą przyciągnąć młodych, zainteresowanych technologią ludzi. Proponuję stworzenie programu "Nordacka Innowacja", gdzie nowi obywatele mogliby od razu włączyć się w rozwój naszych systemów informatycznych. Po drugie, powinniśmy rozszerzyć Polityczny System Głównym Muratyki. PSG pokazał, że narracyjne elementy rozgrywki potrafią skutecznie angażować użytkowników. Możemy stworzyć taki system federalnie, włączając w to wszystkie chętne prowincje, dając nowym graczom szeroki wybór ścieżek rozwoju ich wirtualnej kariery. Po trzecie, jako Prezydent zamierzam uruchomić program "Nordacki Start", który będzie zawierał: System mentoringu dla nowych obywateli, Czytelny przewodnik po możliwościach zaangażowania się w życie II Federacji, Natychmiastowy dostęp do WSG i innych systemów, Możliwość szybkiego objęcia odpowiedzialnych funkcji w administracji lokalnej. Po czwarte - musimy być aktywni w mediach społecznościowych i na forach internetowych, gdzie możemy znaleźć osoby zainteresowane tego typu rozgrywką. Prezydent powinien być ambasadorem naszego państwa i aktywnie promować jego zalety. Wreszcie, powinniśny wykorzystać instytuty dziedzictwa kulturowego do tworzenia nagażującej narracji o naszym państwie i jego historii. Bogata historia I Federacji, obecnych prowincji i samej II Federacji może być fascynująca dla nowych mieszkańców. Tadeusz Henrykowski: Tak jak wspomniał pan Waksman, problem katastrofy demograficznej jest dosyć kluczowym problemem nie tylko w II FN, ale i w całym mikroświecie, co nie znaczy że musimy być jak reszta mikroświata. W związku z tym zamierzam wykorzystać głównie social-media w celu przyciągnięcia nowych osób do II FN. Najbardziej swoje nadzieje pokładam w TikToku - kiedyś w ramach eksperymentu próbowałem przez 3 dni rozpromować Hawiland na tejże platformie, i w ciągu tych 3 dni udało się uzyskać dość dobre wyniki, i wierzę że dałoby się podobną rzecz zrobić w naszym państwie, tylko że oczywiście przez dłuższy okres czasu. Ponadto, drugą platformą na której możemy przyciągnąć do siebie nowych obywateli jest Twitter, gdzie aktualnie działają z bardzo dużą aktywnością dwa konta II FN - @MikroNordata i @fnnordata - w tym przypadku nic jednak nie należy zmieniać, tamtejsze konta działają z bardzo dużą aktywnością i mogą przyciągać do II FN nowych obywateli. Myśle że te 2 platformy razem zdziałają wystarczająco dużo, ale jeżeli nie - będe starać się o to aby Federacja Nordacka miała swoje konta również na Instagramie i YouTubie, bowiem na tych platformach również możemy się wybić poprzez krótkie filmy (Reelsy i Shortsy). Ale to oczywiście nie koniec, bowiem kiedy już przyciągniemy do siebie nowe osoby, musimy je zatrzymać na dłużej. Tutaj tak jak mój przeciwnik, postuluje utworzenie programu, który to uczyłby nowych obywateli podstaw życia w II FN. W tym programie znajdować by mogły się krótkie filmiki instruktażowe i przewodniki. Równie jak mój przeciwnik, jako prezydent zamierzam współpracować z NKI w celu rozwoju naszych systemów informatycznych, które zapewniłyby nowoczesne rozwiązania zachęcające młode osoby do większego zaangażowania, i które byłyby na tyle łatwe w obsłudze, aby każdy mógł je zrozumieć. To II Federacja musi być potęgą technologiczną, i prześcignąć w tej kwestii inne państwa.
    2 punkty
  9. Atlas MPF-30 Atlas MPF-30 "As" to projekt samolotu przewagi powietrznej powstały w oparciu nasze doświadczenia w projektowaniu i konstruowaniu podobnych konstrukcji w przeszłości. Dobrze znany on być powinien również mieszkańcom Czesnoradu gdyż jego konstrukcja jest dalekim rozwinięciem produkowanego w Muratyce VMP-01 oraz jego eksportowej wersji dla Czesnoradu czyli VMPF-29/Cz. Niech wach nie zmyli jednak to co na wierzchy. Tak jak poetycko i w tym przypadku najważniejsze jest to co znajdziemy w środku. Tam wszystkie te konstrukcje różnią się od siebie diametralnie. Dwa potężne silniki turbowentylatorowe o mocy 130 kN zapewniają jak na ten moment najlepsze osiągi spośród naszych wszystkich konstrukcji i pozwalają rozpędzać się maszynie do prędkości mach 2 (około 2500 km/h). Potężny radar na dziobie samolotu daje pilotowi tej maszyny znacznie lepsze postrzeganie otoczenia i przestrzeni przed nim. To z kolei pozwala na wykorzystanie niezwykle efektywnych zaprojektowanych specjalnie do tego modelu pocisków powietrze-powietrzne AA-13 zdolnych precyzyjnie razić cel oddalony o dziesiątki kilometrów lub nawet setki w konfiguracji AA-13L. Konstrukcja MPF-30 opiera się przede wszystkim na stopach aluminium zapewniając jego lekkość oraz tytanu odpornego na bardzo drastyczne warunki na jakie może wystawiona być maszyny. Pozostałe mniej wrażliwe komponenty witym większość kokpitu wykonana jest z lekkiego kompozytu. Poza pociskami od walki z innymi maszynami As przystosowany został również do przenoszenia bomb czy pocisków mogących razi cele naziemne. Dane techniczne: Napęd - 2 silniki dwuprzepływowe RD-36 Rozpiętość - 11,56 m Długość - 17,82 m Wysokość - 4,53 m Masa startowa - 15 250 kg Prędkość maks. - 2650 km/h Pułap - 18 750 m Zasięg - 2250 km Uzbrojenie: 1 działko 30 mm 9 węzeł pod skrzydłami przystosowanymi do przenoszenia pocisków rakietowych, bomb, zasobników z amunicją oraz dodatkowych zbiorników paliwa
    2 punkty
  10. Rodzaj autora: wirtualny Autor: Władysław Źdźbełko-Leblandzki Nazwa: "O stanie mikronacji żartobliwa przyśpiewka" Link: https://www.youtube.com/watch?v=0q6yphdZhUA
    2 punkty
  11. 2 punkty
  12. Po Tadeuszu do mównicy zbliżył się Bolesław, pragnąc powiedzieć parę słów. Żegnamy dziś postać o tyle wyrazistą, co kontrowersyjną, Towarzysza Aleksandra Novaka. Pierwszy raz spotkałem go w wczesnym 2022, jeszcze za czasów ś.p. Insulii. Z początku wydawał mi się złośliwy wobec yoyonacyjnej Kirianii, jednak szybko odkryłem wiele jego pozytywnych cech. W przeciągu tych sześciu lat v-życia brał udział w niezliczonej ilości projektów politycznych, zaczynając na osadzonym w klimatach dzikiego zachodu Westlandzie, a na inspirowanej XIX wiekiem wielonarodowej Monarchii Kiryjskiej kończąc. Mimo, że przyczynił się do upadku I Federacji Nordackiej, odkupił swoje winy, pomagając budować II Federację. Gdy doszła mnie wieść jego śmierci, byłem zdruzgotany - ten energiczny niegdyś poeta i polityk ostatecznie zadecydował o odejściu, z tego świata. Wprowadziłem przed chwilą stan żałoby narodowej na terenie całej II Federacji Nordackiej. Nie było to możliwe na początku, gdyż najpierw musieliśmy odnaleźć, zidentyfikować i oczyścić zwłoki. Najszczersze moje kondolencje płyną w stronę córki zmarłego, @Ewe Novak. Dosłownie parę minut temu uzyskałem potwierdzenie, że otrzymała Pani obywatelstwo IIFN. Niech pocieszeniem w bólu po stracie ojca będzie świadomość, iż w dniu jego pogrzebu uzyskała Pani pełnię praw politycznych w kraju, który stał się ostatnim projektem w jaki Aleksander był zaangażowany. Spoczywaj w pokoju.
    2 punkty
  13. Przyjąłem wniosek pani @Ewe Novako obywatelstwo - https://du.nordata.org/act.php?id=58 @Pracownik NKIproszę o nadanie pani rangi Obywatela.
    2 punkty
  14. Kalkilisty'cka Strana Federa'ce Kalkilismët Federation Pertei Kalkilistyczna Partia Federacji "Kalkiliści świata i Federacji, powstańcie!" Kalkilistyczna Partia Federacji to nowa siła polityczna na scenie II Federacji. Kalkilizm pokonał imperialistyczne zapędy I Federacji, tak teraz pokona marazm polityczny i monopol na władzę w II Federacji! Kalkilistyczna Partia Federacji to organizacja narodowo-demokratyczna, progresywna oraz socjalistyczna. Kalkilizm w nowym, wspólczesnym wydaniu opiera się na 3 głównych filarach: I. Państwo i jego dobrostan podstawą II Federacja Nordacka to nasz wspólny dom o który musimy dbać. Nasz kraj powinien być na pierwszym miejscu tak dla władz, jak i obywateli. Teraz jednak nie widać tej jedności - jedyną jednością, która jest obecna w naszym społeczeństwie, to jedność władzy. Od samego powstania II Federacji władzę sprawują jedne i te same osoby, które nawet nie próbują połączyć nas, nordatczyków, jednym poczuciem narodowym. Jesteśmy podzieleni między rządzących i opozycję, a powinniśmy być zjednoczeni pod wspólnym, federalnym sztandarem. My, kalkiliści, stawiamy za cel obrać umocnienie stabilności naszego państwa, zapewnić mu bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne, a także kopnąć do przodu rozwój, który ewidentnie zatrzymał się w miejscu. II. Gospodarka regulowana jedyną słuszną drogą Państwo powinno odgrywać kluczową rolę w regulacji rynków oraz inwestycjach publicznych. Nie możemy pozwolić na monopol jednej firmy w wielu dziedzinach, bo to prowadzi do chorych i niesprzyjających społeczeństwu sytuacji, tak jak zawyżanie cen czy po prostu brak jakiegokolwiek wyboru między kontrahentami. Regulowanie rynków oraz sprawowanie kluczowej roli w inwestycjach publicznych zapewni sprawiedliwość oraz dobrobyt obywatelom. Zdrowa konkurencja to fundament dynamicznej gospodarki, ale musimy zapobiegać nadmiernej koncentracji kapitału, który prowadzi do niesprawiedliwości i wyzysku. Chcemy wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa, które są budulcem naszej ekonomii, a także chcemy promować innowacje, które przyniosą korzyść dla całego naszego społeczeństwa. III. Demokracja kalkilistyczna Demokracja kalkilistyczna to otwartość, zaangażowanie obywatelskie i silne przywództwo. Każdy obywatel powinien mieć prawo do udziału przy procesach decyzyjnych, aby spoić nas w jedność. Wbrew opinii o kalkiliźmie - nie jesteśmy za ograniczaniem wolności słowa i jesteśmy otwarci na wszelką krytykę. Właśnie dlatego będziemy zawsze dążyć do dialogu i współpracy, aby stworzyć system który odpowiada na potrzeby wszystkich obywateli. Uważamy, że władza powinna co najmniej raz w miesiącu organizować konsultacje społeczne wsłuchując się w ten sposób w głos Suwerena. Każdy obywatel ma ważny wkład w budowanie silnego i sprawiedliwego państwa, dlatego stawiamy na transparentność i partycypację na wszystkich szczeblach władzy. W kalkiliźmie wierzymy w potrzebę silnego przywództwa, które potrafi efektywnie zarządzać państwem i podejmować decyzję w interesie publicznym. Silne przywództwo nie oznacza autorytaryzmu, ale zdolność do skutecznego i sprawiedliwego zarządzania zasobami państwowymi. Więcej znajdą państwo w naszym programie: KLIK! Chcesz stać się kalkilistą? Dołącz do KPF już dziś! Pierwszy Towarzysz Partii - Kaspar Venir Waksman-Dëter w tle portret Kalkila Kramasza
    2 punkty
  15. W centrum nowoczesnej dzielnicy Los Alexos, w tzw. Central Palace wznosi się Cerkiew Kiryjska pw. Pionierów Westlandzkich. Budynek ten jest częścią nowego kompleksu imperialnego znanego jako Biała Cytadela i zdecydowanie stanowi najstarszą jego część. Cerkiew została założona przez nieliczną wtedy mniejszość kiryjską w Westlandzie w latach 40. XX wieku, kiedy miasteczko przeżywało okres wzrostu znaczenia związany z obraniem stolicy Secesyjnej Republiki Westland w tym właśnie miejscu. Samo miejsce kultu znajduje się tuż obok drugiej cerkwi, tym razem pw. Miłosierdzia Bożego, a między oboma zabytkami znajduje się Krypta Imperialna, do której od początku Monarchii Kiryjskiej zaczęto zwozić zwłoki największych bohaterów Westlandu, o ile tylko rodziny wyraziły na to zgodę. Do Krypty można wejść przez zejścia znajdujące się w obu świątyniach, jednak częściej uczęszczane znajduje się w "Pionierówce", jak lokalsi zwykli nazywać Cerkiew, gdyż to tutaj odbywają się pogrzeby. Jutrzejszy dzień nie będzie wyjątkiem - 9 lutego 2025 w tym miejscu odbędzie się, we współpracy między Imperatoratem, Patriarchatem i Pałacem Prezydenckim FN, pogrzeb państwowy Aleksandra Novaka, Ojca-Założyciela Westlandu i jego wieloletniego działacza, a także poety, wojskowego i rewolucjonisty. Novak, chociaż głównie znany ze swoich działań w małej ojczyźnie, był również Kongresmenem FN III kadencji, uprawiając politykę na szczeblu federalnym. Msza kiryjska w jego intencji o charakterze pogrzebowym rozpocznie się jutro o godzinie 16:30, a po jej zakończeniu przejdziemy do Białego Domu, gdzie odbędzie się część państwowa.
    2 punkty
  16. Już na parę godzin przed rozpoczęciem uroczystości tłum wiernych i żałobników zgromadził się wokół lotniska znajdującego się na obrzeżach Los Alexos. O godzinie 15:15 wylądował na nim samolot rządowy, który przywiózł trumnę z ciałem Aleksandra Novaka, wyłowionym parę dni temu z rzeki. Tutaj uformowała się swoista procesja, której przewodził Imperator Kiriów trzymający w ręce bogato zdobioną laskę. Za nim szło czterech członków Straży Krucjaty, którzy maszerowali, trzymając trumnę z nieboszczykiem w środku. Za nią podążało paru duchownych kiryzmu (aczkolwiek nie sam Patriarcha), orkiestra, a na końcu lud Monarchii, towarzyszący Novakowi w jego ostatniej podróży. Muzycy na prośbę Imperatora zaczęli grać marsz pogrzebowy, o którego słyszalność w całym wężyku procesji dbali wolontariusze, idący z głośnikami na plecach. W końcu dotarli do dzielnicy Central Palace, zatrzymując się przed drzwiami Cerkwi... MARSZ UMARŁYCH KIRIÓW - POSŁUCHAJ
    2 punkty
  17. Szanowni i Szanowne, Miłośnicy i Miłośniczki Militariów, Przedstawiciele i Przedstawicielki firm zbrojeniowych! Przymierze Narodów ma przyjemność ogłosić Międzynarodowe Targi Broni roku 2025! Pierwsza edycja tego specjalnego wydarzenia, którego dotychczas brak było na wojskowych salonach, będzie miała miejsce w Królestwie Voxlandu w dniach 10.-23.02. Podczas wydarzenia chętni wystawcy będą mogli zaprezentować swoje produkty eksportowe, nawiązać kontakty z chętnymi klientami oraz promować swoją działalność. Oprócz tego odbędą się panele dyskusyjne, na które można zgłaszać się z tematami. Będzie to wydarzenie promujące element wojskowy mikronacji, myśli oraz techniki wojskowej niezależnie od epoki. Chętnych zapraszamy do zgłaszania się w wątku organizacyjnym -> https://forum.voxland.org.pl/viewtopic.php?p=8764 <- do niedzieli 9.02.
    2 punkty
  18. Mam kilka pytań jak i rozmyślań. 1. Na czym opiera się antyimperializm kalkilizmu w stosunku do FN? Przecież wręcz przeciwnie - jeśli to narodowa formacja, nacjonalistyczna, to jakim cudem jest również antyimperialistyczna? Co to znaczy, iż kalkilizm pokonał imperialistyczne zapędy I Federacji? O ile całkowicie się zgadzam z ideą narodowo-federacyjną o tyle ten problem jest dosyć ogólnikowo przedstawiony. Jak pogodzić antagonizmy między prowincjami? Jak pogodzić dwu-tożsamości (co jest ważniejsze, to, że jest się efeńczykiem, czy to, że jest się np. Kiriańczykiem?)? Jaki stosunek kalkilizm ma np. do kiryzmu, który również jest za budowaniem jedności narodowej, o tyle w ramach pro-imperialistycznego i kulturowego zjednoczenia narodów. 2. Kwestia gospodarki jest o wiele bardziej niejasna i zawiła, ponieważ nikt jeszcze, prócz może Sarmacji, nie utworzył ekonomii pozwalającej na w ogóle jakąś politykę w ramach gospodarki, oczywiście poza samą sferą narracji. Rozumiem więc, że ten podpunkt tyczy się właśnie estetyki narracji. Wszystkim jednak zależy nam na konkretach odnośnie systemu informatycznego gospodarki efen, który przecież jest rozwijany. 3. W programie kalkilizmu jest mowa o systemie gospodarczym spod znaku międzymikronacyjnego rynku, czego jestem gorącą zwolenniczką. 4. Natomiast jestem zwolenniczką prowadzenia wojen, co urozmaiciłoby rozrywkę. Tu się kłócimy. 5. Jeśli chodzi o politykę międzynarodową, to jestem zwolenniczką rozszerzenia jej o wspólne inicjatywy informatyczne, a przede wszystkim o dialog na tym polu i ogólnomikronacyjną debatę publiczną, nie tylko o wizyty w sąsiednich krajach. To nie tylko nasza cecha, ale wszystkich mikronacji, że mikroświatowa debata publiczna właściwie nie istnieje, co hamuje nasz rozwój. Jeśli chcemy rewolucji gospodarczej, to musimy wkońcu rozpocząć tenże dialog.
    2 punkty
  19. Dasz Bór. Nazywam się Ewe Novak i jestem nieślubną córką ś.p mojego Ojca Aleksandra. Postanowiłam oddać się życiu publicznemu, i kontynuować dzieło mojego Ojca, dzierżyć jego marzenia dalej.
    2 punkty
  20. Pozwoliłem sobie poczynić na Micropedii nowy artykuł, przedstawiający całą historię Muratyki. Na tą chwilę pochyliłem się nad I Związkiem Socjalistycznych Republik Muratyckich (1904 - 1978) oraz Rzeszą Muratycką (1978 - 2014). Na dniach sukcesywnie będę dodawał starszą historię przedinternetową oraz nowszą historię internetową. Polecam lekturkę i dzielenie się ewentualnymi uwagami 😉 @Mieszkaniec Muratyki
    2 punkty
  21. Szanowny Panie, pragnę poinformować iż zgadzam się z panem, i w ciągu najbliższych godzin szczątki zostaną wydobyte, ale i daję słowo że po wydobyciu szczątków pogrzeb zostanie odprawiony w formie państwowej, bo śp. Aleksander Novak był jedną z najważniejszych postaci naszego państwa, jak i całego kontynentu, i z pewnością na to zasługuje.
    2 punkty
  22. Dasz bór! Wszyscy jesteśmy wtrząśnięci śmiercią Twojego ś.p. Ojca... Ciężko nam się pozbierać po stracie tak wybitnej jednostki, zarówno pod kątem naukowym, literackim jak i politycznym. Przesyłam najszczersze wyrazy współczucia. Liczę na to, że razem poradzimy sobie z żałobą i uda nam się nie pogrążyć w depresji, lecz kontynuować dzieło Aleksandra teraz i w przyszłości. Niech nam tak dopomoże Jahwe!
    2 punkty
  23. NORDACKIE KONSORCJUM INFORMATYCZNE INFORMUJE: W dniu dzisiejszym zostały ukończone prace nad większością modułów na nowej stronie głównej II Federacji Nordackiej. Do dyspozycji użytkowników w tej chwili są takie funkcje jak: publikowanie artykułów (w kategorii publicznej lub posiadanej instytucji), meldunki w miastach systemowych, moduł głosowań z ogólnodostępną opcją tworzenia ankiet, lista użytkowników forum. Wkrótce planuje się wdrożyć następujące funkcje: lista artykułów napisanych przez użytkownika, grunty i mieszkania w miastach, rozbudowanie profilu użytkownika, dodanie systemu odznaczeń. Wszystkie propozycje funkcji jakie uważacie, że powinny się znaleźć na stronie głównej proszę podsyłać drogą prywatną przez NordNET na adres biuro@nki.fn lub poprzez Discorda do @dipperdeltashork. DW: @Mieszkaniec @Obywatel Federacji
    2 punkty
  24. Towarzysze! Ciemny i smutny dzień okrył tak Westland, jak i całą II Federację. Wczoraj w godzinach wieczornych odszedł Aleksander Novak - ojciec-założyciel tego pierwszego, zasłużony obywatel tej części Nordaty, główny przeciwnik kalkilistycznej Muratyki, i mnie. Jako Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji ślę najszczersze kondolencje v-rodzinie Aleksandra i wszystkim tym, którzy czuli w nim osobę bliską. Historia pokazała, że Aleksander nie raz wykazywał niechęć do Nas kalkilistów, i do mnie, jako osoby. Widzieliśmy sceny w których obarczał nas winą za rzeczy wyimaginowane lub wypaczone. Widzieliśmy też takie momenty, w których wykazywał skruchę i zrozumienie. Pomimo tych złych momentów ja powiem tylko, że nie mamy mu tego za złe. My, jako osoby szanujące pokój, wybaczamy ci Aleksandrze wszystko to, co stało się w przeszłości. Niech Ci Pollin lekkim będzie! /-/ PT KPF
    2 punkty
  25. Noc spłynęła na stepy i wzgórza Westlandu, kraina, której granice rodziły się z jego słów, gdzie każdy kamień znał echo jego myśli, a rzeka—ta sama rzeka—szeptała legendy o jego czynie, szaleństwie, wizji przyszłości. Stał tam, na moście, jak pomnik czasu. Polityk, którego pióro kształtowało prawo, ojciec założyciel, co ziemi nadał imię, mikrozof, co pytał o prawdę ukrytą w milczeniu, i poeta, co fraszki pisał dla przyszłych pokoleń. A jednak dziś, gdy rzeka lśniła srebrnym pasem, ciężar Westlandu, ciężar jego marzeń, przytłoczył go jak kamień przypięty do duszy. "Myśl moja, jak nurt tej rzeki, wijąca się, płynąca, lecz bez końca— czyż jest sens w tej podróży? Czyż Westland mnie jeszcze potrzebuje, gdy mikroświat mi się już znudził?" Zdjął z ramion czarny płaszcz, ozdobiony na piersi flagą, którą sam stworzył, ciężki od złotych nici zasług i chwały. Pod stopami czuł wilgoć ziemi, ziemi, którą wywalczył, ziemi, którą teraz opuszczał. Rzeka, wieczna i milcząca, przyjęła go bez pytania, bez protestu, bez wyroku. Skoczył powoli, acz pewnie, jakby wchodził do świątyni— do miejsca, gdzie Umysł gaśnie, niczym płomień w lampie. Kiedy wody otuliły go chłodnym objęciem, ostatni oddech był jak westchnienie ulgi. Oczy zamknął, ale widział jeszcze Westland— jego wzgórza, jego ludzi, jego rzeki— i poczuł, jak znika, rozmywa się w nurcie, jakby nigdy go nie było. Świt przyniósł ciszę, której szukał. Rzeka płynęła dalej, jak zawsze, niosąc w swoich wodach ostatni sekret jednego z Ojców Westlandu, tego, który budował świat, by sam w nim zniknąć.
    2 punkty
  26. NordNET to rewolucyjna platforma komunikacyjna autorstwa Nordackiego Konsorcjum Informatycznego. NordNET wprowadza nową jakość komunikacji między mikronautami jako platforma ogólnomikronacyjna. Jest to pierwszy serwis NKI do którego rejestracja i logowanie przebiega przez system Stempel. Użytkownicy systemu mogą tworzyć skrzynki pocztowe w publicznych domenach bez potrzeby ingerencji administratora! NordNET przewiduje także istnienie domen prywatnych, np. dla instytucji państwowych lub prywatnych. Funkcje NordNET Zarządzanie wieloma skrzynkami e-mail Łatwe zarządzanie wszystkimi skrzynkami e-mail w jednym miejscu. Dodawaj i organizuj swoje skrzynki e-mail z jednego panelu. Bezpieczne logowanie - Stempel Zapewniamy bezpieczne logowanie przy użyciu systemu Stempel. Korzystamy z najnowszych technologii zabezpieczeń, aby chronić Twoje dane. Dodawaj wiele załączników do e-maili NordNET umożliwia dołączanie wielu załączników do twoich wiadomości e-mail. Są one bezpiecznie przechowywane na naszych serwerach. Oferta NordNET Chcesz stworzyć swoją domenę? Potrzebujesz jej dla swojej firmy? Czyżbyś był władcą, który zawsze marzył o posiadaniu swojej krajowej domeny? Teraz jest to możliwe! Koszt jednej domeny to 100 Ꞥ / rok. Domenę tworzy się poprzez napisanie stosownej wiadomości w tym wątku. Realizacja wniosku od momentu zanotowania wpłaty może wynieść do kilku dni roboczych. Wpłaty należy dokonywać w MBP na konto Nordackiego Konsorcjum Informatycznego (NO869063). Na co czekasz? Załóż swój e-mail w NordNET już dziś! @Mieszkaniec @Obywatel Federacji
    2 punkty
  27. Premier w naszym obecnym ustroju politycznym nie może wiele zrobić w tej materii, bo to w końcu król wydaje u nas wyroki, teoretycznie mógłby on conajwyżej odwołać MŻ ze stanowiska prokuratora generalnego, tyle że to i tak by to nic nie zmieniło. W akcie oskarżenia zażądano i tak najniższego przewidzianego przez kodeks karny wymiaru kary czyli 4 miesięcy pozbawienia wolności, jak dla mnie i ten wymiar jest za surowy, ale kto cztery lata temu gdy tworzony był ten kodeks mógł przewidzieć, że dojdzie do takiego właśnie precedensu? Niemniej jednak nadal istnieje możliwość ułaskawienia przez Króla, tudzież ułaskawienia przez Folkstag, do czego jak mam nadzieje dojdzie z resztą sam będę szczególnie o to drugie zabiegał jak jeśli będzie trzeba. Możesz mi wskazać w którym punkcie czynimy niezgodnie z własnym ustawodastwem? Staramy się tylko egzekwować własne prawo. TK nawet nie rozpoczął postępowania nie mówiąc już o jakimkolwiek wyroku, ale ty już wiesz, że będzie on zły i niesprawiedliwy 🤣. Kontrowersyjne jest jak dla mnie zasadniczo tylko to, że obecny kodeks karny ZW jest przestarzały i poddać go będzie trzeba stosownej nowelizacji (złagodzić kary za niektóre przestępstwa). Na marginesie wspomnę, że obecna ustawa o TK przewiduje możliwość kasacji wyroków jakie zapadły wsp. rodziny Emre i U. v. D.
    2 punkty
  28. Proszę o utworzenie domeny dla Księstwa Sarmacji: @sarmacja.ks
    2 punkty
  29. Nie no, zdecydowanie przemawia do mnie bardziej opcja druga. Chyba najrozsądniej byłoby codziennie, najlepiej zaraz po północy, jak w MBP... Fajny obrazek. Jeśli mamy wybierać, za czym jesteśmy, to w pierwszym pytaniu wziąłbym wszystkie (oczywiście nie wszystkie tak samo), potem zawsze taką samą kwotę i w końcu codziennie. Wyliczanie faktycznej reputacji po uwzględnieniu łapek w dół i wkurzonych buziek byłoby teoretycznie bardziej zasadne, chociaż z drugiej strony mam wrażenie, że w ogóle ich sobie nawzajem nie dajemy, a jak już, to po złośliwości. Dalej pamiętam jak Kaspar się na mnie wkurzył o coś i dawał łapy w dół pod losowymi postami xD. Zgoda. Celowe obniżanie wartości norda coby Niemcy (cesarskie) mogły podbudować gospodarkę goes brrrr. Super, że w końcu będzie można się spierać też na poziomie gospodarczym, a nie tylko światopoglądowym: czy ratujemy gospodarkę, bo nord jest - hipotetycznie - warty tyle co nic, czy utrzymujemy stawki wypłat, żeby obywateli było stać na jakieś podstawowe produkty w WSG typu alkohol itp.
    2 punkty
  30. Z radością informuję, że od tej chwili każda wiadomość i załącznik wysłane przy użyciu NordNET są bezpiecznie szyfrowane i niedostępne dla osób postronnych. Dla każdej wiadomości generowany jest unikalny klucz AES (Advanced Encryption Standard) o długości 256 bitów oraz wektor inicjalizacyjny (IV) o długości 16 bajtów. Klucz AES i IV są kluczowe dla procesu szyfrowania i deszyfrowania danych. Wiadomość tekstowa jest szyfrowana przy użyciu algorytmu AES-256-CBC, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Algorytm CBC (Cipher Block Chaining) dodaje dodatkową warstwę zabezpieczeń poprzez łączenie kolejnych bloków szyfrowanych danych. To rozwiązanie podbiło poziom bezpieczeństwa NordNET :)
    2 punkty
  31. Zamawiam domenę "mont.fn" na okres jednego roku, i od razu proszę o utworzenie adresu "kontakt@mont.fn"
    2 punkty
  32. (dodaję tutaj, bo nie mogę wstawić osobnego wątku, cały czas "mieli"...) Jak niektórzy mogą wiedzieć, 5 stycznia br. Hasseland przejął z powrotem na własność Hasselandzką Akademię Nauk, która poprzednio na mocy umowy z 2020 była własnością króla-seniora Piotra de Zayma. Zabraliśmy się też energicznie za jej odnowę i przygotowanie nowych studiów. Jeszcze końcem grudnia opublikowaliśmy główny podręcznik do prawa hasselandzkiego, który będzie podstawą studiów o tej samej nazwie. Wczoraj opublikowaliśmy, drugi, do prawa finansowego i gospodarczego. Do przygotowania pozostaje trzeci, do czegoś co nazwaliśmy prawem obywatelskim. Oprócz tego, w planie zajęć będzie lektorium = przeczytanie uzgodnionego z opiekunem tekstu z mikronacji lub reala, związanego mniej lub bardziej luźno z tematyką studiów, i napisanie pracy dyplomowej. Te pięć elementów będą czekać na chętnych do uzyskania tytułu magistra net. z prawa hasselandzkiego. Jednocześnie, w ramach reorganizacji ogłosiliśmy likwidację katedry neksjalizmu i plany utworzenia instytutu morskiego, który ma kształcić przyszłych oficerów marynarek wojennych: epokowej i współczesnej. W dalszej perspektywie ma też zajmować się badaniami z zakresu oceanografii. Wszelkie wsparcie ze strony chętnych z doświadczeniem wojskowym lub v-wojskowym jest mile widziane. Przy okazji w tym ostatnim wątku prezentujemy nowe logo akademii, która dotychczas używała po prostu herbu Hasselandu. Jej osobny, oficjalny herb jest w przygotowaniu. Dalsze wiadomości z HAN wkrótce >>>
    2 punkty
  33. Zacumowane w Eihenberdzkim porcie MS Tulusa i MS Carino niezwłocznie po dotarciu ładunku rozpoczęły załadunek. Postaramy się uporać z ładunkiem najszybciej jak to możliwe ale nie opuścimy portu wcześniej niż w przeciągu najbliższych 12 godzin. Gdy tylko zwolni się stanowisko załadunkowe będziemy mogli przystąpić do dalszej części załadunku już na drugą jednostkę.
    2 punkty
  34. Edit: w Wordzie było dobrze i w edytorze postów było dobrze, ale po publikacji połowa formatowania się rozwaliła. Jak będę przeklejał już po uchwaleniu do DU to będzie wyglądać, miejmy nadzieję, lepiej niż tutaj. Regulamin Kongresu II Federacji Nordackiej z dnia xx stycznia 2025 roku Rozdział I [Przepisy ogólne] Art. 1. Niniejsza ustawa określa szczegóły dotyczące funkcjonowania oraz struktury Kongresu II Federacji Nordackiej. Rozdział II [Posiedzenie Inauguracyjne Kongresu] Art. 2. 1. Inauguracyjne posiedzenie Kongresu nowej kadencji stosownym rozporządzeniem zapowiada Prezydent II Federacji Nordackiej w terminie do 72 godzin od ogłoszenia wyników wyborów. Rozporządzenie powinno zawierać datę i godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz wskazanie osoby, która będzie pełniła funkcję Spikera-Seniora, czyli osoby przewodzącej obradom do momentu wyboru właściwego Spikera. 2. Po wydaniu dokumentu o terminie posiedzenia, Prezydent wydaje rozporządzenie desygnujące nowego Premiera, a tym samym dotychczasowy Premier wraz z Radą Ministrów poddają się dymisji. Art. 3. 1. Spiker-Senior otwiera posiedzenie Kongresu w dniu i o godzinie wyznaczonej przez Prezydenta II FN w stosownym rozporządzeniu. Po jego otwarciu następuje ślubowanie Kongresmenów, które trwa maksymalnie do 72 godzin. 2. Na posiedzeniu inauguracyjnym nie można procedować projektów ustaw, uchwał ani wniosków o debatę. Art. 4. 1. Po złożeniu ślubowania przez wszystkich Kongresmenów, Spiker-Senior otwiera zgłoszenia na urząd Spikera. Zgłosić się może każdy Kongresmen. 2. W przypadku, gdy na urząd Spikera zgłosił się tylko jeden kandydat, obejmuje on urząd bez głosowania. 3. W przypadku, gdy na urząd Spikera nie zgłosił się żaden kandydat, Spiker-Senior obejmuje urząd Spikera. 4. W przypadku, gdy na urząd Spikera zgłosi się kilka kandydatów, Kongres wybiera Spikera w głosowaniu wielokrotnego wyboru, gdzie głosujący musi zagłosować na przynajmniej jednego kandydata. Urząd obejmuje ten kandydat, który uzyska najwięcej głosów poparcia. Jeśli kilku kandydatów uzyska ten sam, najwyższy wynik, Spiker-Senior wyłania Spikera spośród grona tych kandydatów poprzez losowanie. 5. Po wyborze Spikera, Spiker-Senior przekazuje mu swoje obowiązki. Art. 5. 1. Spiker niezwłocznie po otrzymaniu swoich funkcji otwiera zgłoszenia na Vajs-Spikerów, którzy mogą zastępować Spikera w jego obowiązkach. 2. Okres zgłoszeń kandydatów na Vajs-Spikerów trwa od 18 do 48 godzin. Zgłosić się może każdy Kongresmen. 3. Kongres obiera Vajs-Spikerów w głosowaniu wielokrotnego wyboru, gdzie urząd obejmuje każdy kandydat, który uzyska poparcie więcej niż połowy głosujących. Art. 6. 1. Po zakończeniu procedury wyboru Vajs-Spikerów następuje wygłoszenie exposé Premiera desygnowanego przez Prezydenta. 2. Premier ma maksymalnie 48 godzin na wygłoszenie przemówienia, w którym przedstawia skład Rady Ministrów. Za zgodą Kongresu wyrażoną poprzez deklarację połowy Kongresmenów, czas ten można wydłużyć do 92 godzin licząc od zakończenia procedury wyboru Vajs-Spikerów. 3. Po wygłoszeniu przez Premiera exposé Kongresmeni mają 24 godziny na zadanie Premierowi pytań odnośnie przemówienia. Po tym czasie następuje głosowanie nad wotum zaufania dla rządu Premiera. 4. Rząd zostaje odwołany, jeśli nie uzyska wotum zaufania określonego w Art. 64. Konstytucji II FN. W takim przypadku nowego Premiera w drugim kroku obiera Kongres. 5. Kandydata na Premiera wybieranego w drugim kroku może zgłosić grupa minimum dwóch Kongresmenów, gdzie kandydat sam musi potwierdzić swoją kandydaturę. Zgłaszanie kandydatów trwa od 24 do 48 godzin licząc od zakończenia głosowania. 6. Po zakończeniu zgłoszeń, Kongres w głosowaniu wielokrotnego wyboru desygnuje Premiera. Desygnowany jest kandydat z najwyższym wynikiem poparcia. W przypadku remisu, zwycięzca głosowania jest losowany. Procedura opisana w ustępach 2. i 3. zostaje powtórzona względem nowego Premiera. Jeśli desygnowany przez Kongres Premier również nie uzyska wotum zaufania lub jeśli nie zgłosi się żaden kandydat, powtórzona zostaje procedura w ustępie 4. przez 240 godzin (10 dób). Po tym czasie kadencja Kongresu zostaje skrócona, a FKW niezwłocznie rozpisuje kolejne wybory parlamentarne. Art. 7. Po wyrażeniu przez Kongres wotum zaufania Premierowi, Spiker zamyka posiedzenia inauguracyjne. Rozdział III [Posiedzenia Kongresu] Art. 8. 1. Kongres obraduje na posiedzeniach, które otwierane są przez Spikera Kongresu. Spiker zwołuje posiedzenie wtedy, gdy do Kancelarii Kongresu wpłynie co najmniej jeden projekt ustawy, uchwały lub wniosek o otwarcie debaty parlamentarnej. 2. Termin posiedzenia obwieszczany jest na forum II FN, w dziale Kongresu przez Spikera w publicznym i dobrze widocznym miejscu. Przez publiczne i dobrze widoczne miejsce rozumie się dział ogólnodostępny, który znajduje się najwyżej w hierarchii działów Kongresu. W przypadku wniosku o otwarcie debaty parlamentarnej o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa narodowego, Spiker może otworzyć posiedzenie natychmiastowo. 3. Maksymalny czas trwania posiedzenia to 7 tygodni. Ustalony przez Spikera czas trwania posiedzenia można skrócić lub wydłużyć stosownym wnioskiem formalnym. Czas trwania nie jest liczony w trakcie przerwy. 4. Posiedzenie dzieli się na debaty i głosowania. Debata winna trwać minimalnie 24 godziny i nie kończyć się, dopóki temat nie zostanie wyczerpany. Głosowanie winno trwać minimalnie 24 godziny, maksymalnie zaś 72. Głosowania odbywają się w systemie informatycznym II FN, lub, w przypadku ich braku braku lub awarii – na forum. W przypadku, gdy wynik głosowania wzbudza wątpliwości, Spiker może zwrócić się do Kongresmenów o wyrażenie zgody na ponowne przeprowadzenie głosowania, który musi poprzeć minimum połowa Kongresmenów. 5. Głosowanie automatycznie zostaje zakończone niezależnie od czasu jego trwania, jeśli każdy uprawniony do głosu oddał swój głos. 6. Spiker może przedstawić wynik głosowania przed jego zakończeniem, jeśli dodatkowe głosy nie wpłyną na decyzję podjętą przez Kongres, tj. głosowanie jest przesądzone. Art. 9. Prawo do wypowiedzi w Kongresie posiada każdy mieszkaniec, chyba że Spiker postanowi inaczej Art. 10. 1. Kongresmeni mogą składać wnioski formalne. 2. Wnioski formalne zgłoszone przez grupę ponad połowy Kongresmenów przyjmowane są bez głosowania, pod warunkiem ich legalności. 3. Wnioski formalne zgłoszone przez grupę minimum dwóch Kongresmenów, ale nie więcej niż połowę, poddawane są głosowaniu i przyjmowane większością zwykłą. 4. Spiker może zażądać od Kongresmena-wnioskodawcy uzasadnienia złożenia wniosku przed przystąpieniem do głosowania. Art. 11. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o: 1. skrócenie debaty i przejście do głosowania, 2. przerwę lub zamknięcie posiedzenia, 3. wykluczenie danego Kongresmena z udziału w debacie, 4. utajnienie posiedzenia, 5. przedłużenie lub skrócenie posiedzenia, 6. zmianę porządku obrad, 7. reasumpcję (powtórzenie) głosowania. Rozdział IV [Kongresmeni] Art. 12. Kongresmeni mają obowiązek obecności oraz aktywnego udział w posiedzeniach Kongresu. Art. 13. W przypadku niemożności wzięcia udziału w planowanym posiedzeniu, Kongresmen ma obowiązek zgłosić ten fakt Spikerowi Kongresu przed rozpoczęciem się posiedzenia. Art. 14. W przypadku złamania przepisu zawartego w art. 13. Spiker Kongresu ma prawo nadać naganę Kongresmenowi, poprzez stosowne obwieszczenie. Rozdział V [Spiker] Art. 15. Kongres może odwołać Spikera poprzez głosowanie zarządzone na wniosek złożony przez co najmniej 2 Kongresmenów, którzy wraz z wnioskiem mają obowiązek wskazania kandydata na kolejnego Spikera. Spiker odwoływany jest poprzez bezwzględną większość głosów. Art. 16. 1. Urząd Spikera zostaje opróżniony w przypadku: a) śmierci Spikera, b) rezygnacji z funkcji przez Spikera Kongresu, c) utraty mandatu w Kongresie przez Spikera, d) otrzymania przez Spikera prawomocnego wyroku skazującego na zakaz pełnienia funkcji Spikera. 2. Po opróżnieniu urzędu Spikera jego funkcje tymczasowo pełni osoba wskazana we wniosku o odwołanie Spikera albo Spiker-Senior mianowany przez Prezydenta. Powtarza się procedury opisane w Art. 4. Rozdział VI [Postępowanie z projektami ustaw i uchwał] Art. 17. 1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Kongresmenom, Prezydentowi II FN, Premierowi i Ministrom. 2. Obywatelską inicjatywę ustawodawczą posiada grupa obywateli nie mniejsza od dwóch osób, stanowiąca co najmniej 25% liczby wszystkich aktywnych obywateli. Art. 18. 1. Zgłaszanie projektów aktów prawnych i wniosków odbywa się poprzez oficjalny system zgłaszania wniosków i próśb NKI lub w dziale Kongresu na forum. 2. Spiker w porozumieniu z Nordackim Konsorcjum Informatycznym może określić inny tryb zgłaszania wniosków i projektów do władz Kongresu. Art. 19. 1. Projektodawca może wnosić autopoprawki do projektu ustawy lub uchwały. Autopoprawki wprowadzone nie podlegają głosowaniu. Przez autopoprawkę rozumie się zmianę w projekcie naniesioną przez projektodawcę. 2. W przypadku ustawy obywatelskiej, za projektodawcę uznaje się osobę, która złożyła projekt do Kancelarii Kongresu. Art. 20. Podczas debaty Kongresmeni składają poprawki do ustawy lub uchwały. Każda poprawka, która nie jest autopoprawką musi zostać poddana osobnemu głosowaniu. Rozdział VII [Przepisy końcowe] Art. 21. Ustawa znosi Regulamin Kongresu II Federacji Nordackiej z dnia 24.12.2024. Art. 22. Ustawa wchodzi w życie z chwilą podpisania przez Prezydenta II FN.
    1 punkt
  35. Zapraszam wszystkich do poczęstunku, proszę nie żałować!
    1 punkt
  36. Eve Novak zajęla miejsce po prawej stronie wielkiego, dębowego stołu, pokrytego białym suknem, na którym wykwintne potrawy wszystkich kuchni w Westlandzie były przygotowane, z ciastami, a stół giął się od butelek betonówki, wyrobów kanomowych, i papierosów z konopiami z upraw winewskich. Przystąpiła do posiłku, uprzednio wypijając kieliszek betonówki.
    1 punkt
  37. Szanowna Pani, Cała doktryna kalkilizmu oświeconego opiera się na założeniu, że prawdziwa jedność narodowa musi wynikać z dobrowolnej współpracy i wzajemnego szacunku, nie z przymusu czy dominacji. To widzieliśmy za czasów I Federacji, kiedy władze federalne bardzo często nie oglądały się na prowincje oraz ich społeczności, tylko na siebie, co doprowadziło ostatecznie do napięć i ostatecznie do rozpadu państwa. My promujemy model, w którym tożsamość prowincjonalna i federalna nie stoją w sprzeczności, lecz się uzupełniają. W naszym programie wspominamy o potrzebie utworzenia instytutu zajmującego się dziedzictwem kulturowym. W naszej wizji takiego instytutu, zajmować się on będzie promowaniem wymian kulturowych między prowincjami II Federacji. Będzie on organizował regularne wydarzenia kulturalne, na których każda prowincja będzie mogła pochwalić się swoim dziedzictwem, co pomoże w budowaniu wzajemnego zrozumienia i szacunku między różnymi społecznościami. Co najważniejsze - instytut będzie pracował nad identyfikacją i podkreślaniem wspólnych elementów w historii i tradycjach naszych prowincji. Na przykład, muratyckie doświadczenia z I Federacji mogą służyć jako cenna lekcja dla wszystkich prowincji o znaczeniu autonomii kulturowej w ramach struktur federacyjnych. Co do dwu-tożsamości - postulowany instytut będzie też promował model "tożsamości wzbogaconej", gdzie bycie Kiriańczykiem czy przedstawicielem innej prowincji nie konkuruje z byciem efeńczykiem, ale je uzupełnia. Poprzez badania historyczne i kulturowe instytut będzie pokazywał, jak różnorodność naszych prowincji przyczyniła się do powstania unikalnej tożsamości federacyjnej. Ma Pani całkowitą rację odnośnie konkretów. Właśnie dlatego jednym z naszych głównych postulatów jest prawne (i konkretne) przyłączenie II Federacji do Wielkiego Systemu Gospodarczego w ramach testów, który będziemy prowadzić wspólnie z Voxlandem. WSG to nie tylko klikadełko - to prawie kompletny system ekonomiczny umożliwiający realną politykę gospodarczą. Obecny rząd, niestety, nie wykorzystał w pełni jego potencjału, ograniczając się do wydania dwóch powierzchownych rozporządzeń. Rozumiem potencjał. Jednak kalkilizm stawia na stabilność i rozwój gospodarczy jako podstawę dobrobytu. Nie wykluczamy konfliktów całkowicie, ale preferujemy konkurencję na polu ekonomicznym i kulturowym. Propozycja dialogu informatycznego i szerszej debaty mikroświatowej to coś, czego ja sam jestem zagorzałym głosicielem i zwolennikiem. Tak naprawdę, Pani propozycja idealnie wpisuje się w naszą wizję współpracy poprzez WSG. To właśnie takie inicjatywy mogą stać się platformą do szerszej debaty międzynarodowej. Musimy tylko pokazać innym, że ten system jest tego wart.
    1 punkt
  38. Trzeba zawsze uważać na takie magiczne numerki, bo w nich się mogą różne cuda zdarzyć. Brawo reprezentacja!
    1 punkt
  39. Szanowni Obywatele, Szanowne Obywatelki! W najbliższym czasie, bowiem w dniach od 14 do 16 lutego odbędą się piąte wybory na prezydenta II Federacji Nordackiej. W związku z tym, z tego miejsca apeluje do każdego obywatela II Federacji Nordackiej - idź na wybory! Nie ważne po której stronie politycznej się opowiadasz, po prostu pójdź do urny wyborczej i oddaj swój głos, bo to jest najcenniejsze. Głos każdego obywatela coś znaczy! Żyjemy w państwie demokratycznym, w którym to lud wybiera swoich przedstawicieli, dlatego korzystajmy z tego prawa – to od was, obywateli, zależy przyszłość naszego kraju. Ponad podziałami, zarówno politycznymi, jak i wszelkimi innymi, pójdźmy wspólnie na wybory i skorzystajmy z możliwości wyboru własnego kandydata na prezydenta. Wybierzmy razem przyszłość tego kraju! Twój głos również się liczy!
    1 punkt
  40. Jak informuje ASC, MS Carino zmuszony został do obrania alternatywnej drogi w wyniku pogarszających się warunków atmosferycznych w porcie w Ragusie. Jednostka ma przeładować ładunek u ujścia Hirschfluss skąd Edelweiska kompania żeglugowa ma przejąć ładunek i dostarczyć go do serca kotliny.
    1 punkt
  41. To już nie te czasy, że się jak najwięcej postów liczy. Przynajmniej nie dla mnie 😛
    1 punkt
  42. No ba, już mam kolejny 😄 AKTUALIZACJA SYSTEMU v. 0.0.2 Dodano: Szybkie logowanie przez Stempel Naprawiono: Obsługę szyfrowania i deszyfrowania załączników. Usunięto: Logowanie przez Stempel poprzez ręczne podanie kodu jednorazowego @Obywatel Federacji @Mieszkaniec
    1 punkt
  43. Szanowny Panie Kasparze, Kancelaria Prezydencka przyjmuje każdy obywatelski wniosek z niezwykłą uwagą, bowiem w II Federacji Nordackiej to zdanie i głos obywateli jest dla nas najważniejszy, w końcu demokracja to filar naszego państwa. W związku z tym informuję pana iż Kancelaria Prezydencka rozpocznie z dniem jutrzejszym dokładną analizę aktualnej pracy Kongresu V Kadencji, i na podstawie tej analizy postaram się zdecydować czy proponowane przez Pana referendum jest konieczne, czy nie. Ponadto, jeśli analiza wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości, które budzą niepokój, sprawa w raz z analizą zostanie przekazana do Najwyższego Sądu Federalnego II Federacji Nordackiej. Z wyrazami szacunku, Prezydent Tadeusz Henrykowski
    1 punkt
  44. W Stołecznym Cesarskim Mieście Gaudium Dzień Triumfu rozpoczął się bladym świtem, gdy słońce wznosiło się ponad spokojne wody Jeziora Regnejskiego. Miasto, ożywione na nowo swoim dawnym splendorem, wybuchło barwami i dźwiękami. Plac Harlitza, otoczony zabytkowymi kamienicami i arkadami, wypełnia się powoli mieszkańcami i gośćmi z całej II Federacji Nordackiej. Ludzie spacerują po placu, podziwiając pięknie odrestaurowane budynki i historyczne detale architektoniczne, które przypominają o dawnych czasach, gdy Gaudium było stolicą Unii Nordaty Północnej i Cesarstwa Insulii. II Federacja Nordacka, która istnieje już 543 dni, celebruje ten dzień jako symbol swojej trwałości i siły. Po fiasku I Federacji Nordackiej, która nie przetrwała wewnętrznych napięć, II Federacja udowodniła, że wspólnota może być fundamentem stabilności i rozwoju. Po dwóch przewrotach i wielkiej secesji regionów z Unii Trzech Narodów, II Federacja udowadnia, że da się stworzyć funkcjonującą demokrację rywalizacyjną, bez puczów i uczciwą centralę, która nie doprowadza do powstań narodowowyzwoleńczych. Rankiem na Placu Harlitza odbył się koncert muzyki klasycznej w wykonaniu muzyków z Filharmonii Doctrińskiej. Dźwięki skrzypiec, fortepianu, wiolonczeli, trąbek, kontrabasów i saksofonów wypełniły prostokątny plac. Rozgrywana była muzyka z czasów UTN, I FN, Unii Nordaty Północnej i Cesarstwa Insulii skomponowana przez doctrińskich kompozytorów - Norrega Brandego i Aleksieja Irrgarda. Później był czas na przemówienia. Głos zabrał Kamiljan de Harlin von Wespucci la Sparasan: - Najdrożsi! Zbieramy się dzisiaj w tym radosnym dniu, aby celebrować sukces nordackiej wspólnoty. Nigdy wcześniej nie sformowano tak stabilnej, demokratycznej i multinarodowej federacji. Nasze państwo to ewenement, który poruszył bryłę świata. Udowodniliśmy tym, którzy w nas nie wierzyli, że przetrwamy. Udowodniliśmy swoje poświęcenie, wierność jedności i lojalność wobec wspólnoty. Unia Trzech Narodów rozpadła się przez 2 przewroty. I Federacja Nordacka w swoich ostatnich miesiącach doświadczyła secesje za secesjami represjonowanych regionów. II Federacja Nordacka szczyci się praworządnością i demokracją. Prawo jest szanowane, władza respektowana, opozycja nie ucieka się do przemocy, a władza stroni od autorytarnych metod. Prowincje i wspólnoty autonomiczne mają zapewnione wsparcie władz centralnych i szacunek. Występowały u nas naturalnie konflikty Westlandu z centralą, ale protestujący przeciwko decyzjom centrali uszanowali wyrok sądu, pomimo niezgadzania się z nim go zaakceptowały. To wyraz naszej dojrzałości. Pomimo różnic i ewentualnych sporów jesteśmy w stanie umówić się na pewne fundamentalne zasady. Działamy razem, a nie jak oderwane od reszty jednostki. To nas wyróżnia od poprzednich unii i federacji. To jest sekret naszej długowieczności. Nie przedłużając, dziękuję wszystkim za przybycie i zapraszam do radosnego świętowania Dnia Triumfu! W połodnie w Parku Henrykowskim, miejscu szczególnie ważnym dla mieszkańców Gaudium, odbywa się symboliczne sadzenie drzew, które ma uhonorować symboliczną datę 543 dnia funkcjonowania II FN. Park, pełen młodych świerków i jodeł, został założony ku czci Henryka Wespucciego, wyzwoliciela Doctriny spod imperialistycznego jarzma Ardemii. Tego dnia park jest wypełniony mieszkańcami, którzy poświęcają się przyjaznej rywalizacji w lepienie ze śniegu największego Orła II Federacji Nordackiej. Wieczorem, gdy światła miasta zalały ulice zimnym, technologicznym blaskiem, odbył się pokaz dronów nad rzeką Brand. Drony, zsynchronizowane w precyzyjnych formacjach, tworzyły na nocnym niebie obrazy symbolizujące przeszłość i przyszłość: insygnia I Federacji, mapy Unii Nordaty Północnej, aż po logo II Federacji Nordackiej. Mieszkańcy zgromadzeni nad brzegami Widrtu i na mostach łączących dwa brzegi miasta śledzili spektakl w milczeniu, które przełamały dopiero wiwaty, gdy na niebie pojawił się napis: „543 dni. Nasza jedność została wynagrodzona.”
    1 punkt
  45. Domena ustawiona jako publiczna, końcówka adresu Wielmożnej zmieniona. Miłego mailowania! 😄
    1 punkt
  46. Domena utworzona. Ma być ona publiczna czy prywatna?
    1 punkt
  47. Czasem tak jest, jak forum ma strajk generalny i głodówkę. Zazwyczaj wystarczy wyczyścić ciasteczka. Chciałbym wysunąć jakąś propozycję współpracy naukowej między Hasselandem a FN, ale niestety obecnie rektor MUN @AleksanderNovak odmawia zrobienia czegokolwiek w związku z swoją funkcją...
    1 punkt
  48. Urząd Drogowy informuje o wdrożeniu pilotażowego programu nowych znaków kierunkowych, które zostały zainstalowane w Zwierzogrodzie, Eihenbergu, Poz, Kostrzyniu, Rammstainstadt, Siegerstadt oraz Nowogrodzie. Każdy feedback mile widziany 🙂 @Mieszkaniec Muratyki
    1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+01:00