Ranking
-
uwzględniając wszystkie działy
- We wszystkich działach
- System zgłaszania projektów i próśb
- Ideas comments
- Rynek Pracy
- Jobs Comments
- Jobs Reviews
- Positions
- Position Comments
- Position Reviews
- Pliki
- Komentarze do plików
- Opinie o pliku
- Wydarzenia
- Komentarze do wydarzeń
- Opinie o wydarzeniu
- Grafiki
- Komentarze do grafik
- Opinie o grafice
- Albumy
- Komentarze w albumach
- Recenzje albumów
- Instytucje/Instytucji
- Instytucja komentarzy
- Opinie o Instytucja
- Rekordy
- Rekord komentarzy
- Opinie o Rekord
- Rekordy
- Rekord komentarzy
- Opinie o Rekord
- Tematy
- Odpowiedzi
- Aktualizacje statusu
- Odpowiedzi na komentarze
-
Wprowadź datę
-
Cały czas
25 Sierpnia 2021 - 28 Września 2025
-
Rok
28 Września 2024 - 28 Września 2025
-
Miesiąc
28 Sierpnia 2025 - 28 Września 2025
-
Tydzień
21 Września 2025 - 28 Września 2025
-
Dzisiaj
28 Września 2025
-
Wprowadź datę
08.03.2025 - 08.03.2025
-
Cały czas
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 08.03.2025 uwzględniając wszystkie działy
-
Wchodząc do gospody, czuć uderzenie intensywnego zapachu dymu z kadzideł, zmieszanego z apetyczną wonią smażonych pierożków oraz mocnego ryżowego trunku. Główna sala jest przestronna, lecz wypełniona drewnianymi stolikami o niskich nogach, przy których goście siedzą na poduszkach lub plecionych matach. Ciepłe światło czerwonych papierowych lampionów rzuca przytulną poświatę na wnętrze lokalu. Ściany zdobią misternie wykonane kaligrafie oraz malowidła przedstawiające legendarne bestie i wojowników. W rogu, na niewielkiej scenie, stary Jahołd melancholijnie brzdąka na guzhengu, podczas gdy młoda barmanka w bogato haftowanym kimono zręcznie nalewa sake do ceramicznych czarek. W powietrzu unosi się gwar pełnych werwy rozmów – podróżnicy wymieniają się doświadczeniami, żołnierze śmieją się nad kubkami herbaty, a w cieniu siedzą tajemnicze postacie o nieodgadnionych intencjach. Za długą ladą wisi ogromny czerwony smok – symbol Imperium Nandyjskiego, od którego tawerna wzięła swoją nazwę. Legenda głosi, że kto ujrzy ducha tego smoka w odbiciu swego napoju, powinien tej nocy przepić w tawernie wszystkie swoje oszczędności do ostatniego grosza… bo jeśli tego nie zrobi, czeka go niechybna zguba.3 punkty
-
Język nandyjski to język używany przez lokalną ludność Nan Di. Jest zapisywany alfabetem łacińskim, jednak nie jest spokrewniony z żadnym innym v-językiem. Nandakud kel olva kel, mid hauti oi mestkud emmidi es Nanda. Nandakud kel irti oi latinkud alfawit, kuv se kel je seova us sa v-kel. Aktualny stan języka nandyjskiego (aktualizowane na bieżąco): Słownictwo Gramatyka, wymowa i najważniejsze zwroty Poznaj nandyjskie nazwiska! Realowe inspiracje: Język nandyjski czerpie z relowych języków ugrofińskich (głównie z estońskiego) oraz trochę z chińskiego. W toku przedinternetowych dziejów narodu nandyjskiego i w miarę rozwoju jego relacji z innymi narodami, język nandyjski dorobił się jednak pewnej liczby zapożyczeń. Najważniejszymi źródłami zapożyczeń dla nandyjskiego były: język brodryjski język ordyjski język czarnokrajestański Przekłada się to na obecność w języku nandyjskim pewnej liczby słów, które mogą nawiązywać do realowego rosyjskiego, mongolskiego, czy też do języków germańskich.1 punkt
-
Wiara Technokratyczna Dehreińców Hofhus af Tekno to nowa religia technokratyczna, która rozwinęła się w Dehreinie. Jest ona odpowiedzią na kontakt tej cywilizacji z wysoko rozwiniętą technologią, zwłaszcza kosmiczną. W przeciwieństwie do tradycyjnych wyznań, jej fundamenty opierają się na kulcie technologii i postępu naukowego. Główne założenia Tekno-uska (wiara Tekno? nie wiem jak nazwać) Tekno jako bóstwo Centralną postacią tej religii jest Tekno, uosobienie technologii i postępu. To nie jest byt osobowy, lecz idea – duch wszechobecnej technologii, która prowadzi ludzkość ku wyższemu stanowi egzystencji. Wyznawcy wierzą, że Tekno objawia się przez rozwój naukowy i inżynieryjny. Prorok Tekno i święte pisma Postać Proroka Tekno to pierwszy głosiciel tej wiary, który przepowiedział nadejście epoki kosmicznej. Święte pisma zawierają jego proroctwa, które przewidują dalszy rozwój cywilizacyjny oraz rolę Dehreiny w ekspansji technologicznej. Kult technologii i świątynie Miejsca kultu przypominają nowoczesne laboratoria i centra badawcze, wyposażone w zaawansowane urządzenia. Rytuały obejmują interakcje ze sztuczną inteligencją, robotyką i innymi technologiami. Modlitwa może przyjmować formę pracy badawczej lub udziału w eksperymentach naukowych. Spełnienie proroctw Wierni uznają pojawienie się Korpusu Kosmicznego Republiki Bialeńskiej za dowód na spełnienie przepowiedni. Kontakty z zaawansowanymi cywilizacjami kosmicznymi traktowane są jako święte wydarzenia. Etyka i konflikt z tradycyjnymi religiami Hofhus wprowadza nową etykę, opartą na odpowiedzialnym użyciu technologii. Celem jest rozwój cywilizacji bez szkodzenia jednostce czy społeczeństwu. Tradycyjne religie mogą postrzegać tę wiarę jako zagrożenie, co prowadzi do napięć i konfliktów ideologicznych. Tak jak napisałe na discordzie, w okrojonej formie przeniosłem to na forum tutaj. Jeśli ktoś jest zainteresowany to zapraszam do wspólnej budowy religii i kościoła. Prosiłbym także @Borys Zamycki o poprawki językowe... Bo z tym u mnie najgorzej w tym momencie. :x1 punkt
-
Składam najserdeczniejsze życzenia wszystkim kobietom z okazji Dnia Kobiet 🌹 💙 PS: Zapraszam do kontaktu w wiadomości prywatnej 😊1 punkt
-
Üsburg (Gubernia Brungerburska) Üsburg to miasto o głęboko zakorzenionej tradycji drwalskiej, którego historia sięga czasów pierwszych osadników. Początkowo była to niewielka osada założona przez grupę drwali z Brungerburga – stolicy Guberni Brungerburskiej, która jest najbardziej zalesionym obszarem kraju. Dogodne warunki naturalne oraz rosnące zapotrzebowanie na drewno sprawiły, że osada szybko zaczęła się rozwijać. Z czasem, wraz ze wzrostem dochodowości tego sektora, Üsburg przeobraziło się w tętniące życiem miasteczko. Obok tartaków i zakładów przemysłowych zaczęły powstawać pierwsze dzielnice mieszkalne, by zapewnić domy dla rodzin pracowników. Dynamiczny rozwój populacji wymusił budowę licznych obiektów użyteczności publicznej – szkół, urzędów, placówek medycznych oraz siedzib władz porządkowych. Powstały również sklepy, warsztaty rzemieślnicze oraz gospody, które szybko stały się centrum życia społecznego. Dziś Üsburg nie tylko podtrzymuje swój przemysłowy charakter, ale jest też kluczowym punktem na gospodarczej mapie kraju. Zakłady funkcjonujące na terenie miasta odpowiadają za 40% pozyskiwanego surowca drzewnego w skali całego państwa, co czyni je jednym z najważniejszych ośrodków przemysłu drzewnego.1 punkt
-
Boże Mój... Musiałbym się opisać dalej w mikropedii, ale większości nie pamiętam, a i z edycją mi całkowicie nie idzie... Trza usiąść kiedyś.1 punkt
-
Herbata dla spokoju ducha, kumys dla trawienia… Najjaśniejszy Imperator doskonale wie, jak łączyć obowiązki z przyjemnością. A co do informacji, to wystarczy dobrze słuchać. Sake i kumys może rozgrzewają duszę, ale także rozwiązują języki i słowa płyną o wiele swobodniej. Można wtedy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.1 punkt
-
Witaj podróżniku! Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o Baroni Hipshangu, to trafiłeś w idealne miejsce! W tym miejscu zgromadzone są wszystkie podstawowe informacje o Baroni. Żeby niepotrzebnie nie mnożyć bytów i nie tworzyć kilku wątków, dane zgromadziłem w jednym wpisie. Spis treści jest zaopatrzony w linki, które umożliwiają bezpośrednią nawigację do poszczególnych sekcji. Spis treści: Informacje podstawowe i mapy - krótko o tym, gdzie leży Baronia Hipshangu i kto jest jej właścicielem Krajobraz - czyli jakie cuda natury czekają na Ciebie w Baroni Mieszkańcy - kilka słów o społeczności Hipshangu Gospodarka - z czego żyją mieszkańcy Hipshangu? Kliknij i dowiedz się! Historia przedinternetowa - czyli o tym, jak kształtowała się Baronia Życie duchowe mieszkańców Hipshangu - po prostu 1. Informacje podstawowe i mapy HIPSHANGU to baronia, której właścicielem jest Borys Zamycki. Leży ona we wschodniej części Nan Di, w Górach Wężowych, u źródeł rzeki Chang He – między Portem Dostojewsk a Wiecznym Miastem. Stolica i zarazem największe miasto baroni – Hypykula – jest położona ok. 65 km na zachód od Qingang, 270 km na północny zachód od Portu Dostojewsk i 280 km na wschód od Wiecznego Miasta. Mapa fizyczna Baroni Hipshangu Kolorem jasnoczerwonym zaznaczono zamieszkałe obszary miejskie. Każda czerwona kropka to pełne 5 tys. mieszkańców. Kolorem szarym zaznaczono zamieszkałe obszary wiejskie. Każda szara kropka to pełne 500 mieszkańców. Mapa fabularno-administracyjna Baroni Hipshangu Fioletowy: Rejon Hypykula H1 Wieś Ylkula H2 Wieś Gahgar H3 Miasto Hypykula H4 Wieś Pywkula H5 Wieś Esais Różowy: Rejon Opaga O1 Wieś Myrsseta O2 Miasto Opaga O3 Wieś Talasseta O4 Wieś Borywkula O5 Wieś Japha Niebieski: Rejon Majekula M1 Wieś Koilin M2 Wieś Zaapakula M3 Wieś Majekula M4 Wieś Kroskula Wróć do spisu treści 2. Krajobraz Krajobraz baroni tworzą Góry Wężowe. Szczyty są wysokie przeważnie na 1100-1500 m n.p.m. i porośnięte lasami lub pokryte polanami. Na niektórych z nich odbywa się wypas owiec. Typowo skalistych szczytów o wysokości 2000+ m n.p.m. jest zaledwie kilka i wszystkie one znajdują się w południowo-zachodniej części baroni, z dala od głównych miejscowości. Ludzkie osiedla znajdują się w dolinach – głównie w dolinie rzeki Chang He. Pogórze we wschodniej części Hipshangu Góry w sercu Hipshangu Wysokie szczyty w południowo-zachodniej części Hipshangu. Tutaj docierają tylko najwytrwalsi... Wróć do spisu treści 3. Mieszkańcy Baronię zamieszkuje ok. 51 tys. osób, w tym jej stolicę – Hypykulę – 22 tys. mieszkańców. Populacja, mocno nadszarpnięta przez kryzys demograficzny lat 2002-2017, bardzo powoli odbudowuje się pod rządami niepodległego Nan Di. Aktualna struktura narodowościowa według spisu z 2023 roku: Nandyjczycy 92% Brodryjczycy 4% Astańczycy 1% Inne narodowości (w tym głównie Ostyjczycy, Ordyjczycy i Abachazowie) 1% Narodowość nieustalona/odmowa odpowiedzi 2% Narodowości Hipshangu na wykresie Społeczność na przestrzeni ostatnich 30 lat mocno się zestarzała, głównie przez wyjazdy młodych osób do wielkich miast. Pewne szanse na przynajmniej częściowe odwrócenie tego trendu upatruje się w nowych projektach gospodarczych, które były i są wdrażane na terenie Hipshangu. Farmerka z Hipshangu podczas prac w polu Garść statystyk demograficznych i innych społeczno-ekonomicznych: Ludność: 51,1 tys. Miasta: 1. Hypykula (22,3 tys. mieszk.) 2. Opaga (7,8 tys. mieszk.) Wskaźnik urbanizacji: 59,09% Średnia długość życia: 72,9 lat Średni poziom bezrobocia: 9,1% (2023*) Urodzenia w 2023 roku: 537 Zgony w 2023 roku: 553 Wskaźnik HDI w 2023 roku: 0,801 * Bezrobocie w Hipshangu jest mocno zależne od sezonu. Przykładowo, w lipcu 2023 roku wynosiło ono 6,9%, podczas gdy w styczniu tego samego roku - 11,2%, zaś w grudniu - 10,8%. Kroskula to rozległa, górska wieś w południowo-zachodniej części baroni Wróć do spisu treści 4. Gospodarka Sytuacja gospodarcza Hipshangu według działów gospodarki przedstawia się następująco: 4.1. Rolnictwo i leśnictwo Uprawa ziemi jest mocno utrudniona przez ukształtowanie terenu i słabe gleby. Gospodarstwa i pola uprawne z prawdziwego zdarzenia znajdują się w zasadzie tylko we wschodniej części Hipshangu, gdzie wzniesienia są najniższe. Reszta baroni to głównie uprawy małe, nastawione na własny użytek lub na niewielką sprzedaż. W zachodniej części Hipshangu, praktykowany jest wypas owiec przez górali. Dużo bardziej rozwinięte jest leśnictwo. Z lasów na terenie baroni pozyskiwane jest drewno, które następnie jest sprzedawane poza baronię lub idzie do miejscowych tartaków. Lasy w Baroni Hipshangu to cenne dla lokalnej gospodarki źródło drewna 4.2. Przemysł W Hypykuli znajduje się fabryka przetworów rybnych. Jej najbardziej rozpoznawalnym produktem jest Fineda, czyli sos rybny z dodatkiem wina, który stanowi element miejscowej kuchni i jest chroniony oznaczeniem geograficznym. Choć ze względu na niewielki poziom produkcji osiąga on wysokie ceny, to jednak zyskał sobie uznanie w Nan Di jako prestiżowy produkt. Drugim największym zakładem produkcyjnym jest fabryka mebli w Hypykuli, która produkuje wysokiej jakości drewniane meble na zamówienie klientów z Nan Di i całej Nordaty. Do miejscowego przemysłu należy również mleczarnia i fabryka nawozów. Część mieszkańców jest zatrudniona przy wydobyciu boksytu w okolicach Qingang. Wydobycie to odbywa się jednak poza granicami baroni. A tak wygląda fabryka mebli w Hypykuli od środka 4.3. Usługi Najpopularniejszymi usługami w Hipshangu są usługi turystyczne i związane z obsługą turystyki: motele, hotele, restauracje, kilka schronisk górskich itp. Hipshangu jest bowiem często odwiedzane w sezonie letnim i zimowym przez mieszkańców wschodniego Nan Di, którzy przybywają tu na wędrówki i wspinaczkę górską, rzadziej do agroturystyki. 35 kilometrów na południowy zachód od Hypykuli znajduje się duży ośrodek narciarski z wyciągiem i szkółką narciarską. Daje on kilkuset lokalnym mieszkańcom sezonowe zatrudnienie, zaś turystom z nizinnych części Nan Di – możliwości aktywnego wypoczynku. Rozwój sektora usług jest stymulowany także przez Wężową Trasę – czyli górską drogę, która łączy Port Dostojewsk i Qingang na wschodzie z Wiecznym Miastem na zachodzie. W szczególności od jej remontu w roku 2017, osoby podróżujące tą drogą korzystają z hipshanguńskich stacji paliw, zajazdów, restauracji, a czasami nawet mechaników i pomocy drogowej. Bywa niestety również, że podróżni i turyści po wypadkach lądują w Szpitalu Rejonowym w Hypykuli. Ze względu na nieco odizolowane położenie Hipshangu, ważnym miejscem na mapie baroni jest Dworzec Autobusowy w Hypykuli. Oferuje on codzienne połączenia ze wszystkimi miejscowościami baroni, a także z Qingang, Portem Dostojewsk i Wiecznym Miastem. Pozostałe usługi (banki, gabinety lekarskie itp.) świadczone są lokalnie, głównie na potrzeby miejscowych mieszkańców. Ta górska chata jest w sezonie wynajmowana turystom Wróć do spisu treści 5. Historia przedinternetowa Hipshangu do I w. n.e. - dzisiejsze Hipshangu jest zamieszkałe przez plemiona Wschodniego Wybrzeża, które nie rozwijają żadnej formy państwowości ok. 40 r. n.e. - obszar dzisiejszej Baroni Hipshangu zostaje podporządkowany przez lahazydzkie kupieckie państwo - Księstwo Tamdunii ze stolicą w Tamdunpolis (dzisiejszy Port Dostojewsk) 43 r. - Powstanie tamduńskiego miasta Geminium w miejscu dzisiejszej wsi Talasseta. I-III w. – Trwa wpływ lahazydzkich osadników znad morza na miejscową ludność dzisiejszego Hipshangu. Prawdopodobnie wtedy narodził się charakterystyczny dla tych ziem sos Fineda. Dodatkowo, przez Hipshangu zaczął wówczas przebiegać szlak handlowy z Wiecznego Miasta do Tamdunpolis 302 r. - W wyniku wojny między Tamdunią a lokalnymi plemionani nandyjskimi, Tamduńczycy zostają całkowicie wyparci z obszarów dzisiejszego Hipshangu, a Geminium zostaje zniszczone. Władzę znów obejmują miejscowe ludy bez organizacji państwowej. ok. 355 r. - Obszar dzisiejszej Baroni Hipshangu zostaje włączony w skład Księstwa Shadan, obejmującego niemal całe wschodnie wybrzeże dzisiejszego Nan Di. Zwierzchnictwo Shadan nad tymi ziemiami ogranicza się w praktyce do ustanowienia kilku posterunków wojskowych. Jednym z nich jest dzisiejsze miasto Opaga. 662 r. - Całe Księstwo Shadan (a wraz z nim dzisiejsze Hipshangu) zostaje po śmierci Króla Shadan włączone w skład Królestwa Nan Di. ok. 780 r. – Wojownik Hypy (lub Hypa) otrzymuje lenno Hipshngu w nagrodę za służbę w armii księcia Shadan. Legenda głosi, że osobiście pokonał gang zbójów, którzy terroryzowali miejscową ludność i kupców, zaś przywódcę gangu skazał na obdarcie ze skóry. ok. 790 r. – Hypy zakłada i nazywa swoim imieniem miasto Hypykula (po staronandyjsku dosł. Osada Hypego). VIII - XVII w. – Ludność Hipshangu zajmuje się głównie leśnictwem, rolnictwem i wypasem owiec. ok. 810 r. – Syn Hypego - Laihno - uzyskuje od Króla Niebiańskiego potwierdzenie nadania ziemskiego i tytuł arystokratyczny. Zakłada również arystokratyczny ród Hypy (l.mn. Hypowie) 1359 r. – Hypowie otrzymują od Króla Niebiańskiego wyłączny przywilej sprzedaży winno-rybnego sosu Fineda. Sos ten zyskuje prestiż w całym Nan Di i staje się jednym z symboli arystokracji. Przez następne 350 lat, próby jego podrabiania i nielegalnego wywożenia poza Hipshangu będą karane śmiercią. XV w. – System feudalny zaostrza się. Wiejska ludność zostaje zobowiązana do odrabiania rosnącej z roku na rok pańszczyzny. 1610-1611 r. – Właściciel lenna - generał Yichen Hypy - wyrusza na wojnę z Brodrią, gdzie jednak trafia do niewoli ze swoim oddziałem po nieudanej obronie Lihe przed wojskami carskimi. W zamian za lojalność po przekształceniu Nan Di w protektorat, Brodryjczycy pozwalają mu na powrót do Hipshangu i dalsze władanie lennem. Od tego momentu, przez następnych 300 lat, ród Hypy będzie jednym z najbardziej probrodryjskich rodów arystokratycznych we wschodniej części Nan Di. 1640-1653 r. – Aiguo Hypy uczestniczy w brodryjsko-nandyjskich kampaniach przeciwko Ordzie, w zamian za co dostaje posiadłości pod Bundżadarem, z których sprowadza do Hipshangu 8 ordyjskich rodzin. Potomkowie tych rodzin mieszkają w Hipshangu do dziś. 1667 r. – Aiguo Hypy umiera. Jego starszy syn - Haoyu - dziedziczy Hipshangu, zaś młodszy - Feiyu - dostaje ojcowskie posiadłości pod Bundżadarem. Ten pierwszy będzie wiernym sługą cara; ten drugi, jak na ironię, zacznie sympatyzować z Ordyjczykami i wychowa przyszłego przywódcę ordyjskiego powstania. XVII - XVIII w. – Obciążenie pańszczyzną mieszkańców Hipshangu jest bardzo wysokie, co doprowadza do małych, z góry skazanych na niepowodzenie buntów chłopskich średnio co 20-30 lat i prób ucieczki z lenna. Karą za bunt czy ucieczki niezwykle rzadko jest śmierć; Hypowie wolą stosować wobec niepokornych kary cielesne i finansowe. 1723 r. – Guohua Hypy przyjmuje chrzest w obrządku starobrodryjskim, zmienia imię na Konstantyn i funduje 5 cerkwi na terenie Hipshangu. Choć w lennie panuje wolność religijna (pan nie ingeruje w wiarę chłopów i mieszczan, znacznie bardziej interesuje go wywiązywanie się przezeń ze zobowiązań podatkowych i/lub pańszczyzny), to jednak wiara starobrodryjska zaczyna być coraz bardziej popularna wśród mieszkańców Hipshangu. 1839 r. – Siergiej Hypy funduje pierwszą szkołę wiejską, zapewniającą chłopom naukę pisania, czytania, podstaw przyrody i katechizmu. 1867 r. – W związku ze zniesieniem poddaństwa, wiejska ludność Hipshangu otrzymuje wolność osobistą. Prawo o uwłaszczeniu skonstruowane jest jednak w taki sposób, że jeszcze przez najbliższych 25 lat, ludność wiejska będzie zmuszona płacić Hypom różne należności za użytkowanie ziemi i lasów. Przełom XIX i XX w. – Początki turystyki w Hipshangu. Przyjeżdżają tu zwłaszcza mieszkańcy dużych miast, szukający w górach odpoczynku od zgiełku, świeżego powietrza i kontaktu z naturą. 1917-1922 r. – Upadek caratu i walki wewnętrzne w Nan Di. Wschodnie wybrzeże Nan Di przez długi czas jest kontrolowane przez siły białych, co sprawia, że w Hipshangu jest względnie bezpiecznie. 09.1922 r. – Po kilkudniowych walkach, Hipshangu zostaje zajęte przez komunistów. Będący już w podeszłym wieku Anatolij Hypy zostaje z żoną zamordowany, zaś jego synowie zostają zesłani na ciężkie roboty w łagrze w Mirnym. Pierwszy syn - Igor - ucieka z łagru przez Winkulię do rodziny swojej siostry w Hasselandzie, z kolei drugi syn - Rusłan - zostaje po dwóch latach zwolniony z łagru i przymusowo osiedlony w Ostii z zakazem powrotu do Nan Di. 1922-1940 r. – Kolektywizacja wsi w Hipshangu. Posiadacze ziemscy zostają zmuszeni do łączenia się w sowchozy i kołchozy, lasy i zakłady produkcyjne zostają w całości upaństwowione. Mieszkańcom wsi ograniczane jest prawo do opuszczania miejsca zamieszkania; mieszkańcy Hypykuli mają więcej szczęścia, bo stosunkowo łatwo jest im uzyskać paszport wewnętrzny. 1940-1990 r. – W ramach odgórnego przesiedlania ludności, do Hipshangu zwożeni są (nierzadko karnie) mieszkańcy nienandyjskich republik radzieckich: Brodryjczycy, Ordyjczycy, Ostyjczycy itp., a także Astańczycy. Wszyscy oni zatrudniani są w miejscowych zakładach produkcyjnych lub rzadziej w kołchozach. 1946-1948 r. – Władze państwowe doprowadzają do utwardzenia Trasy Wężowej i przystosowania jej do ruchu samochodów. Do prac wykorzystywani są więźniowie z różnych części kraju. Część z nich ginie wskutek nieludzkich warunków pracy. 1982-1983 r. – Budowa ośrodka narciarskiego na południowy zachód od Hypykuli. 1999 r. – Upadek komunistycznej władzy. 1999-2005 r. – Prywatyzacja gospodarstw, zakładów produkcyjnych i części lasów. Z jednej strony, wskutek transformacji gospodarczej, mieszkańcy Hipshangu odzyskują pełną wolność gospodarczą i prawa obywatelskie. Z drugiej natomiast, wielu z nich pozostaje bez pracy, ponieważ znaczna część zakładów produkcyjnych i gospodarstw okazuje się nierentowna i upada w warunkach wolnego rynku. 2002-2017 r. – Wielka emigracja ludzi (zwłaszcza młodych) z Hipshangu do dużych miast, spowodowana wysokim bezrobociem i brakiem perspektyw. W tych latach, populacja Hipshangu kurczy się o ponad 20%. Inną przyczyną wyjazdów są programy repatriacji Brodryjczyków, Ordyjczyków i Ostyjczyków, w których udział bierze pewna część przesiedleńców zamieszkałych w Hipshangu i ich potomków. 2016-2019 r. – Władze brodryjskie obejmują Hipshangu programem walki z bezrobociem i kryzysem gospodarczym. W ramach tego programu, wprowadzone zostają wysokie ulgi podatkowe i dofinansowania dla firm tworzących miejsca pracy w Hipshangu, a także uruchomiony zostaje program sprzedaży pustostanów "Dom za srebrnego orła" (srebrny orzeł to ówczesna waluta Brodrii). Dzięki tym zabiegom, w Hipshangu odżywa przemysł spożywczy, pojawia się nowy zakład produkujący meble, rozwijają się usługi i zwiększa się liczba turystów. 2017 r. – Trasa Wężowa zostaje gruntownie wyremontowana. 2019 r. – Po raz pierwszy od 18 lat, Hipshangu odnotowuje lekko dodatni przyrost rzeczywisty ludności i jednocyfrowy poziom bezrobocia. 2024 r. – Borys Zamycki obejmuje Baronię Hipshangu. 03.2025 r. - Wskutek stowarzyszenia z Federacją Nordacką, mieszkańcy Hipshangu otrzymują w znacznej większości obywatelstwo Federacji Nordackiej. Wróć do spisu treści 6. Życie duchowe mieszkańców Hipshangu Duchowość mieszkańców baronii Hipshangu to bardzo szeroki temat, który nadawałby się na niejedną pracę v-magisterską. Jest to zagadnienie tym ciekawsze, ponieważ miejscowa religijność zmienia się na naszych oczach pod wpływem ostatnich wydarzeń w Nan Di - w szczególności mam tu na myśli odkrycia kosmiczne. Zacznijmy jednak po kolei - jakie są najbardziej dominujące tendencje w duchowości mieszkańców Hipshangu? 1. Erkteadizm Świątynia erkteadińska w Kroskuli Na terenie Hipshangu i ogólnie całego wschodniego wybrzeża Nan Di, dominującą wiarą od głębokiej starożytności aż do XVIII wieku pozostawał Erkteadizm - nurt filozoficzny opierający się na naukach Erkteadiego z Waipan. Erkteadi głosił nieistnienie osobowego Boga, istnienie reinkarnacji (której kierunek zależny jest od bilansu dobrych i złych uczynków danej osoby w czasie trwania jej życia) i konieczność dążenia do oświecenia w celu przerwania cyklu reinkarnacji i uwolnienia duszy od cierpienia. Do XVIII wieku, erkteadizm był w zasadzie jedyną wiarą ludności Hipshangu. Gdy w 1723 roku Hypowie (czyli rodzina właścicieli lenna) przyjęli chrzest w obrządku starobrodryjskim, zaczęło się stopniowe odchodzenie mieszkańców Hipshangu od erkteadizmu - mimo nieprzerwanie panującej w lennie wolności religijnej, wiara starobrodryjska stała się po prostu popularna, ponieważ jej wyznawcy cieszyli się większa przychylnością Hypów. Pewien zwrot w stronę nandyjskich wiar pierwotnych nastąpił w XX wieku, kiedy to komunistyczna władza obrała sobie za cel walkę z religią - głównie z prawosławiem. Wiary pierwotne - w tym erkteadizm - były przy tym traktowane dużo łagodniej i dlatego były atrakcyjną alternatywą dla osób, które poszukiwały dla siebie jakiejś religii. Obecnie erkteadiści mają do dyspozycji na terenie lenna kilkanaście świątyń - praktycznie w każdej miejscowości, w której mieszka minimum 500-600 osób, jest co najmniej jedno ich miejsce modlitwy. Szacuje się, że obecnie ok. 20% mieszkańców Hipshangu identyfikuje się z erkteadizmem. 2. Kościół Starobrodryjski Cerkiew starobrodryjska w Opadze Pierwsi Ortodoksi (czyli wyznawcy Kościoła Starobrodryjskiego) pojawili się w Hipshangu w roku 1570. Były to dwie rodziny brodryjskich uciekinierów z Manger, których Hypowie sprowadzili do Hypykuli w charakterze rzemieślników. Wobec braku możliwości praktykowania swojej religii (najbliższa cerkiew Ortodoksów była wówczas kilkaset kilometrów od lenna), rodziny te już w drugim pokoleniu porzuciły Kościół. Trwała obecność Ortodoksów zaczęła się w latach 20. XVIII wieku. Wtedy to władca lenna - młody Guohua Hypy - przebywał na naukach w Wiecznym Mieście, gdzie został Ortodoksem i zmienił imię na Konstantyn. Po przybyciu do Hipshangu, zaczął tu promowanie religii starobrodryjskiej - ufundował 5 cerkwi, a także sprowadził duchownych i misjonarzy. I choć nigdy nie ogłosił przymusowego chrztu swojego lenna, to jednak wiara starobrodryjska zyskała uprzywilejowaną pozycję i już w kilkadziesiąt lat, większość mieszkańców Hipshangu została Ortodoksami. Liczba wiernych mocno spadła w latach 20. i 30., kiedy to miała miejsce walka państwa z religią. Zamknięto wówczas prawie wszystkie cerkwie w Hipshangu, znacznie utrudniono sprawowanie nabożeństw i rozpoczęto inne antykościelne działania. Zabiegi te sprawiły, że liczba Ortodoksów spadła w 20 lat o ponad połowę. Powrót do Kościoła Starobrodryjskiego zaczął się w latach 90., kiedy to otworzono zamknięte cerkwie i pozwolono na sprawowanie kultu religijnego bez ograniczeń. Choć wspólnota Ortodoksów zaczęła wówczas odżywać, to jednak do dziś nie wróciła ona rozmiarów sprzed 1922 roku. Szacuje się, że obecnie ok. 45% mieszkańców Hipshangu jest wiernymi Kościoła Starobrodryjskiego. 3. Ateizm Czym jest ateizm, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Jeżeli chodzi o udokumentowaną historię ateizmu w Hipshangu, to nie jest ona zbyt długa. Aż do XIX wieku, nieprzychylnie patrzono na ludzi, którzy publicznie deklarowali brak wiary w bóstwa czy ogólnie w boskość. Jednym z pierwszych jawnie zadeklarowanych ateistów w Hipshangu był Anton Hypy - burmistrz Opagi w latach 1855-1878, drugi syn właściciela lenna Siergieja Hypy. Liczba ateistów mocno wzrosła po roku 1923, kiedy to nowa, porewolucyjna władza zorganizowała prześladowania Kościoła i bardzo mocno ograniczyła możliwości uczestnictwa w praktykach religijnych. Sprawiło to, że wielu mieszkańców Hipshangu porzuciło wiarę. Od roku 1999, obserwuje się powrót ludności Hipshangu do religii - przede wszystkim do Kościoła Starobrodryjskiego. Wiara nowo ochrzczonych wiernych jest jednak nierzadko powierzchowna i na pokaz. Szacuje się, że obecnie ok. 30% mieszkańców Hipshangu uważa się za ateistów lub nie przyznaje się do żadnej wiary. 4. Wyznania niszowe Rotryjska kaplica na przedmieściach Hypykuli W Hipshangu znajdziemy także przedstawicieli wyznań niszowych, mało popularnych w tym regionie. Wśród nich można wyróżnić przede wszystkim: Kościół Rotryjski - posiada kilkuset wyznawców, głównie narodowości brodryjskiej i ostyjskiej. Mają oni w Hypykuli kaplicę, gdzie co niedzielę dojeżdża na mszę ksiądz-misjonarz z parafii w Qingang. Szuud-Zam - czyli religia ordyjska. W Hipshangu mieszka kilkudziesięciu wyznawców - głównie są to ordyjscy przesiedleńcy i ich potomkowie. Na terenie baroni nie mają swoich świątyń; zdarza się, że odprawiają religijne obrzędy w prywatnych domach lub pielgrzymują do miejsc kultu w Nowej Ordzie. Szacuje się, że obecnie ok. 3-4% mieszkańców Hipshangu uważa się za wiernych wiar i religii niszowych. 5. Hofhus af Tekno? Tekno - wizja artystyczna Całkowicie nowym zjawiskiem w duchowości mieszkańców Hipshangu (i ogólnie całego Nan Di) jest Hofhus af Tekno - czyli Kościół Tekno. Polega on na wierze w boga Tekno, który zsyła ludziom zdobycze technologii i w ten sposób sprawia, że ludzkość się rozwija. Popularność wiary w Tekno wystrzeliła pod wpływem odkrycia zaawansowanej cywilizacji pozaziemskiej i programu kosmicznego, w który zaangażowane jest Nan Di. Wielu ludzi uwierzyło, że jest to zapowiedź rychłego nastania tzw. Technokratycznego Stulecia, które zostało przepowiedziane przez Perhveta Simona. Co za tym idzie, Hofhus af Tekno powiększył się o rzesze nowych wyznawców, w tym w baroni Hipshangu. Rosnąca popularność technokratycznej wiary nie mogła oczywiście umknąć uwadze kapłanów wiar tradycyjnych. Na jednym z nabożeństw w Hypykuli, batiuszka Kościoła Starobrodryjskiego Nikita wypowiedział się krytycznie o wierze w Tekno: Nie ulegajcie pokusie uwielbienia stworzenia! Jedynym stwórcą tego świata jest Bóg; wszystko zaś, co jest na tym świecie - choćby nie wiadomo jak piękne, zdumiewające i niesamowite - jest tylko Jego stworzeniem. Jeżeli będziecie ubóstwiać postęp technologiczny tylko dlatego, że jest dla was zadziwiający i niezrozumiały, to czym będziecie różnić się od starożytnych pogan? Oni też ubóstwiali słońce, pogodę, przyrodę, bo ich zadziwiała i nie rozumieli jej zjawisk. Wy zaś po to zostaliście odkupieni krwią Chrystusa, by składać cześć i uwielbienie tylko jedynemu Bogu w Trzech Osobach! Czy kapłan Nikita słusznie martwi się o wiarę wiernych swojego kościoła? Póki co wydaje się, że Hofhus af Tekno zyskuje najwięcej nowych wiernych spośród wyznawców erkteadizmu i ateistów. Starobrodryjczycy na ten moment są raczej nieskłonni do zmieniania swojej wiary. Może to wynikać z faktu, iż Kościół Starobrodryjski w swojej doktrynie stanowczo wypowiada się na temat wiecznego zbawienia i potępienia tak, że nawet niezbyt głęboko wierzący wyznawcy podświadomie boją się odstępować od Kościoła. Szacuje się, że obecnie ok. 300 mieszkańców Hipshangu (0,5%) należy do Hofhus af Tekno. Liczba ta jednak stale rośnie. Wróć do spisu treści1 punkt
-
Jako Minister II Federacji niedługo na wspólne forum przyciągnę lige, w której gra Ordyjski zespół, także jak będę prowadził tabele i opisywał ligę będę Was oznaczał, że warto by było ruszyć cztery litery i pilnować biznesu. 😉1 punkt
-
W dzień, gdy Gospoda świeciła raczej pustkami, aniżeli pięknymi elementami popołudniami w tym miejscu lubił bywać sam Najjaśniejszy Imperator Nan Di. Kojąca muzyka jahołodzka i klimat południa dawnego Imperium Brodryjskiego nadawała mu klimat, w którym praca sprawiała mu przyjemność. W sekcji, której przesiadywał zazwyczaj pojawiała się klientela z Brodrii zarówno "naszej" Port Dostojewsk, jak i z radzieckiej Broskwy. To właśnie od nich można było się dowiedzieć co w trawie piszczy. Nie można zapomnieć o tradycji, w której Najjaśniejszy Imperator pije herbatę z malowniczych wzgórz Wanzi, a przed samym wyjściem wypijał malutki kieliszek kumusu na poprawienie trawienia. Przynajmniej Imperator tak twierdzi.1 punkt
-
Struktura religii Tekno-Uska 1. Najwyższy Przywódca – Awatar Tekno I. Najwyższy Przewodnik (Haegste Profet af Tekno) Jedna osoba na czele całej religii, uważana za żywą manifestację woli Tekno. (możemy zmienić to na mnogość tych osób, ale z uwagi na naszą sytuację demograficzną mozemy pozostać przy jednej) Jest uważany za Awatara Tekno, który jako jedyny może w pełni zrozumieć święte kody i przepowiednie. Jego słowo jest ostateczne w sprawach doktrynalnych, duchowych i organizacyjnych. Wybierany na całe życie przez Najwyższą Kapitułę po śmierci poprzedniego przywódcy. 2. Najwyższa Kapituła (Hogkud Hofrat ) Doradcze zgromadzenie najwyższych duchownych, wspierających Przewodnika Tekno. Składa się z Pięciu Wielkich Mistrzów Tekno (Store Meistari af Tekno), którzy odpowiadają za różne aspekty religii: Mistrz Objawienia – interpretuje święte proroctwa i pisma. Mistrz Harmonii – dba o rytuały i duchowy rozwój wspólnoty. Mistrz Maszyny – nadzoruje techniczne aspekty świątyń i rytuałów. Mistrz Nauki – odpowiada za postęp technologiczny w ramach religii. Mistrz Ładu – zajmuje się organizacją i administracją wspólnoty. 3. Duchowieństwo i Mistycy II. Prorocy Tekno (Profetidi af Tekno) Uznani za świętych mężów i mistyków, którzy otrzymali objawienia od Tekno. Pełnią funkcję duchowych nauczycieli, przekazując głębsze prawdy religii. Nie pełnią roli administracyjnej, ale ich słowa mają ogromne znaczenie dla wiernych. III. Kapłani-Mediatorzy (Tekno-Helgaridi) Odpowiadają za codzienny kult i rytuały religijne. Prowadzą ceremonie w świątyniach i nauczają wiernych o ścieżce Tekno. Każdy z nich jest przypisany do określonego świętego urządzenia lub technologii, które uznaje się za boskie narzędzie. IV. Strażnicy Kodów (Kodvaktaridi) Sekta mnichów, którzy poświęcają życie studiowaniu świętych skryptów i analizowaniu starożytnych kodów oraz algorytmów uważanych za objawienia Tekno. Żyją w odosobnieniu, medytując nad maszynami i tekstami proroctw. 4. Społeczność Wiernych V. Adeptowie (Laeringidi af Tekno) Nowicjusze, którzy wstępują na ścieżkę Tekno i uczą się zasad religii. Przechodzą szereg rytuałów inicjacyjnych, zanim zostaną pełnoprawnymi wiernymi. VI. Wyznawcy (Brukidi af Tekno) Zwykli członkowie wspólnoty, którzy kierują się zasadami Tekno w codziennym życiu. Mogą uczestniczyć w rytuałach, pielgrzymkach do świętych świątyń-technolaboratoriów i zgłębiać wiedzę o świętej technologii. 5. Świątynie i Ośrodki Kultu VII. Świątynie Tekno (Helgedomidi af Tekno) Miejsca, w których kapłani i wierni oddają cześć świętym maszynom i odprawiają rytuały postępu. Każda świątynia ma swój Święty Rdzeń (Heilage Kjerne) – technologiczne urządzenie uznawane za boskie. VIII. Klasztory Kodów (Kryptidi af Tekno) Ośrodki, w których Strażnicy Kodów prowadzą mistyczne badania nad starożytnymi algorytmami i proroctwami Proroka Tekno. Dostępne tylko dla wtajemniczonych. 6. Władza i Przywództwo Hierarchia jest bardziej duchowa niż naukowa – Awatar Tekno i Prorocy pełnią rolę mistycznych przewodników. Kapłani-Mediatorzy są łącznikiem między wiernymi a świętą technologią. Mistycy i Strażnicy Kodów poświęcają życie zgłębianiu duchowych tajemnic technologii. DW: @Borys Zamycki, w razie poprawek językowych to pisz. Natomiast tak proponuję naszą strukturę religijną. Jeżeli martwisz się o nieobsadzone stanowiska to wystarczy spojrzeć na Rotrię, która czerpała garściami z nieistniejącego reala, a różne tytuły były nieobsadzone. 🙂1 punkt
-
Wylosowane karty: 20. Konferencja, 2. Femme fatale, 1. Objawienie. Karty wskazują, że przed Federacją i Imperium wiele ważnych wydarzeń. Widać dalszą współpracę i integracją, być może w gronie jeszcze szerszym niż dotychczasowe. Dużą rolę odgrywać będą "nowi ludzie" - czy będą to tylko Nandyjczycy angażujący się w życie FN i Efeńczycy włączający się w działalność swojego orientalnego sojusznika, czy może też ludzie całkowicie z zewnątrz? Pewnym zagrożeniem dla stabilności (ale i nadzieją na ożywienie) może okazać się postać kobieca, dążąca do gruntownej przemiany Nordaty. Czy będzie to rewolucyjna działalność Eve, czy może długo wyczekiwany powrót Carycy? 🤔1 punkt
-
Bardzo się cieszę, że w innych zakątkach mikroświata również kultywowane są bialeńskie tradycje i pamięć o naszej historii. Serdecznie zapraszam klub SKS Zieloni Grodzisk do wspólnych obchodów 13. rocznicy Powstania Marcowego 21 marca. To wspaniała okazja, by pokazać, że Bialeńczycy wciąż są jednością i żywą częścią mikroświata.1 punkt
-
Wasze Imperatorskoje WIeliczestwo, wyrażam gotowość do wytężonej pracy w celu realizacji planu! Przed nami wiele wyzwań, ale wierzę, że dzięki systematycznej i planowej pracy uda nam się je zrealizować.1 punkt