• Lubię to 1
  • Kocham to! 4
  • Wow 1
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Posiedzenie organizacyjne Sejmu IV kadencji


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    Panie Marszałku, 

    Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego projektu. Zgodziliśmy się co do mechanizmów odwoływania prezydenta/ministrów więc chciałbym się zapytać czy w związku z tym iż takie zapisy znajdują się w konstytucji nie powinny w niej znaleźć się również zapisy odnośnie prezydenckiego weta. Mogę się mylić ale z mojej pamięci wychodzi że kiedyś Prezydent IV Republiki posiadał możliwość weta ustawy Sejmu. Oczywiście uwzględniała ona to iż prezydent musiał podać powody swojej decyzji i ewentualne poprawki wymagane do przyjęcia ustawy oraz przy okazji tego istniały również zapisy dotyczące tego jak Sejm może jednak przegłosować nawet zawetowany projekt. Czy nie było by więc zasadne i wskazane umieszczenie takich przepisów. 

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    20 godzin temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Panie Marszałku, 

    Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie odnośnie powyższego projektu. Zgodziliśmy się co do mechanizmów odwoływania prezydenta/ministrów więc chciałbym się zapytać czy w związku z tym iż takie zapisy znajdują się w konstytucji nie powinny w niej znaleźć się również zapisy odnośnie prezydenckiego weta. Mogę się mylić ale z mojej pamięci wychodzi że kiedyś Prezydent IV Republiki posiadał możliwość weta ustawy Sejmu. Oczywiście uwzględniała ona to iż prezydent musiał podać powody swojej decyzji i ewentualne poprawki wymagane do przyjęcia ustawy oraz przy okazji tego istniały również zapisy dotyczące tego jak Sejm może jednak przegłosować nawet zawetowany projekt. Czy nie było by więc zasadne i wskazane umieszczenie takich przepisów. 

    Owszem, w starej Konstytucji był taki zapis, i w nowej też on będzie, bo go nie ruszamy. Znajduje się on w rozdziale III artykuł 33 punkt 1 - "Do kompetencji prezydenta należy: 1. Podpisywanie ustaw, lub odrzucanie ich wraz z powodem odrzucenia" - ten przepis wprowadza prawo weta jako tako, ale trzeba to chyba wyjaśnić. Tu pytanie - skoro władzę sądowniczą w IV Republice sprawują sądy i trybunały II Federacji Nordackiej, to w przypadku weta takie prawo jest kierowane do NSF w celu weryfikacji? Czy chcemy powołać jakiś swój lokalny urząd, który by się tym zajmował?

    Chciałbym również poinformować Wysoką Izbę o aktualizacji porządku dziennego:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.4

    Zwierzogród, 29 sierpnia 2025 roku

    P O R Z Ą D E K
    D Z I E N N Y

    1. posiedzenia Sejmu Muratyckiego IV kadencji

    1. Czytanie i debata nad projektem ustawy konstytucyjnej o nowelizacji Konstytucji, przedstawiony przez Marszałka Wielkiego @Waksman zgodnie z drukiem nr 6.
    2. Głosowanie nad projektem (pkt. 1).
    3. Czytanie i debata nad projektem ustawy specjalnej Ordynacja Wyborcza, przedstawiony przez Marszałka Wielkiego @Waksman zgodnie z drukiem nr 7.
    4. Głosowanie nad projektem (pkt. 3).
    5. Wnioski bieżące.

     

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003
    18 godzin temu, Waksman napisał:

    Owszem, w starej Konstytucji był taki zapis, i w nowej też on będzie, bo go nie ruszamy. Znajduje się on w rozdziale III artykuł 33 punkt 1 - "Do kompetencji prezydenta należy: 1. Podpisywanie ustaw, lub odrzucanie ich wraz z powodem odrzucenia" - ten przepis wprowadza prawo weta jako tako, ale trzeba to chyba wyjaśnić. Tu pytanie - skoro władzę sądowniczą w IV Republice sprawują sądy i trybunały II Federacji Nordackiej, to w przypadku weta takie prawo jest kierowane do NSF w celu weryfikacji? Czy chcemy powołać jakiś swój lokalny urząd, który by się tym zajmował?

    W pierwszej kolejności założyłbym że prezydenckie weto mógłby odwołać sam Sejm aczkolwiek jakąś znaczącą przewagą głosów, być może podobnie jak w przypadku odwołania 3/4 głosów. 
    Natomiast jeżeli chcielibyśmy angażować w to sądy to wydaje mi się że obiektywny i teoretycznie bezstronny sąd federalny byłby lepszym rozwiązaniem niż powoływanie specjalnego urzędu który zapewne przydawałby się bardzo sporadycznie. 

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    27 minut temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    W pierwszej kolejności założyłbym że prezydenckie weto mógłby odwołać sam Sejm aczkolwiek jakąś znaczącą przewagą głosów, być może podobnie jak w przypadku odwołania 3/4 głosów. 
    Natomiast jeżeli chcielibyśmy angażować w to sądy to wydaje mi się że obiektywny i teoretycznie bezstronny sąd federalny byłby lepszym rozwiązaniem niż powoływanie specjalnego urzędu który zapewne przydawałby się bardzo sporadycznie. 

    Fakt, w takim razie proponuję poprawkę do nowelizacji o następującej treści:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    III KADENCJI

    Druk nr 1.5

    Zwierzogród, 29 sierpnia 2025 roku

     

    P O P R A W K A
    do Nowelizacji (druk nr 1.3)

    Artykuł 1
    W projekcie Nowelizacji (zgodnie z drukiem nr 1.3) dokonuje się zmiany w artykule 5, zmieniając brzmienie zmienionego przepisu Konstytucji na:

    "Do praw i obowiązków posłów Volkshøse należą w szczególności:

    1. Składanie projektów ustaw, w tym ustaw zwykłych, specjalnych oraz konstytucyjnych,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra, Rady Ministrów lub Prezydenta,
    3. Udział w obradach i głosowaniach,
    4. Przestrzeganie regulaminu obrad oraz zasad kultury wypowiedzi,
    5. Reprezentowanie obywateli, którzy powierzyli im mandat.
    6. Odrzucanie weta prezydenckiego, wymagającego conamniej 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 ilości posłów (424)."

    Rozpoczynamy głosowanie nad powyższą poprawką.

    Głosowanie nr 2
    Czas trwania: 29.08 20:58 - 31.08 18:00
    Czy jesteś ZA przyjęciem poprawki do projektu Nowelizacji zaproponowanej przez @Waksman (zgodnie z drukiem nr 1.5.

    DW: @Albert Fryderyk de Espada @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    WAKSMAN-DËTER Kaspar Venir ZA
    DE ESPADA Albert Fryderyk ZA / PRZECIW / WSTRZ.
    ZIEMIAŃSKI DE HARLIN LA SPARASAN Henryk ZA / PRZECIW / WSTRZ.

     

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003
    WAKSMAN-DËTER Kaspar Venir ZA 
    DE ESPADA Albert Fryderyk ZA 
    ZIEMIAŃSKI DE HARLIN LA SPARASAN Henryk ZA / PRZECIW / WSTRZ.

     

    • Kocham to! 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001

    Wysoka Izbo,

    informuję, że na podstawie artykułu 30 punktu 1 Konstytucji IV Republiki Muratyki, zdecydowałem się odebrać prawo do udziału w głosowaniach na to posiedzenie Panu Posłowi @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan z uwagi na jego rażącą nieobecność. Do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu, mam nadzieję.

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.6

    Zwierzogród, 29 sierpnia 2025 roku

     

    Działając dla dobra Wysokiej Izby, decyduję, co następuję:

    P O S T A N O W I E N I E
    Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego

    Artykuł 1
    Na podstawie artykułu 30 punktu 1 Konstytucji IV Republiki Muratyki z dnia 11 lipca 2022 roku postanawia się:

    1. Odebrać prawo do uczestnictwa w głosowaniach na Posiedzeniu Organizacyjnym Sejmu IV kadencji Posłowi na Sejm Henrykowi Ziemiańskiemu de Harlin la Sparasanowi.

    Artykuł 2
    Niniejsze postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia

    DW: @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan
    W związku z powyższym - kończę głosowanie.
    Głosowanie nr 2 • IV Kadencja
    Czy jesteś ZA przyjęciem poprawki do projektu Nowelizacji zaproponowanej przez @Waksman (zgodnie z drukiem nr 1.5)
    ZA
    2
    PRZECIW
    0
    WSTRZ.
    0
    POPRAWKA PRZYJĘTA
    Głosowanie ważne | Nie głosowało: 1
    Głosowało 2 z 2 posłów, wszyscy byli ZA. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta. Kontynuujemy debatę.
    • Smuteczek 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001

    Wysoka Izbo,

    informuję, iż zakończyliśmy debatę nad projektem nowelizacji Konstytucji. Przejdziemy teraz do głosowania. Głosujemy nad ujednoliconym projektem Nowelizacji, zgodnie z poniższym drukiem:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.7

    Zwierzogród, 1 września 2025 roku

     

    zgodnie z DRUKIEM NR 6
    po poprawce z DRUKU NR 1.2
    po poprawce z DRUKU NR 1.5

    P R O J E K T

     

    NOWELIZACJA KONSTYTUCJI 11 LIPCA
    z dnia xx xx 2025 roku

     

    Artykuł 1
    artykule 1 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli."

    na:

    "1. IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest państwem integralnych w ramach II Federacji Nordackiej,

    2. IV Republika jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli II Federacji Nordackiej."

     

    Artykuł 2
    W artykule 9 podpunkcie 2 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm Muratycki, władzę wykonawczą Prezydent IV Republiki Muratyki, a władzę sądowniczą sądy i trybunały."

    na

    "2. Władzę sprawują:

    a. Volkshøse (Sejm Muratycki) - jako władza ustawodawcza,

    b. Prezydent IV Republiki Muratyki - jako władza wykonawcza,

    c. Sądy i Trybunały II Federacji Nordackiej - jako władza sądownicza."

    Artykuł 3
    Uchyla się artykuł 18 Konstytucji IV Republiki.

    Artykuł 4
    W artykule 19 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Sejm Muratycki jest organem:

    1. Powszechnym, gdy liczba obywateli wynosi mniej, niż 20 aktywnych osób.

    2. Wybory do Sejmu są przeprowadzane w momencie, gdy liczba obywateli liczy 21 obywateli i więcej."

    na:

    1. "Volkshøse składa się z 565 mandatów, które rozdzielane są pomiędzy listy komitetów wyborczych zgodnie z liczbą uzyskanych głosów w wyborach powszechnych.,
    2. Partie polityczne i inne komitety wyborcze zgłaszają listy kandydatów, na które oddają głosy obywatele IV Republiki Muratyki. Liczba uzyskanych głosów przeliczana jest na mandaty dla danego komitetu wyborczego, a następnie mandaty są przydzielane poszczególnym kandydatom z listy.
    3. Szczegółowe zasady przeprowadzania wyborów, rozdziału mandatów oraz tryb pracy Volkshøse określa ordynacja wyborcza oraz Regulamin Volkshøse.”

    Artykuł 5
    artykule 20 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Do praw i obowiązków posłów Sejmu Muratyckiego należą:

    1. Składanie projektów ustaw, nie wpływających na politykę zagraniczną lub nie kolidująca z nią,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności dla Ministra lub Rady Ministrów,
    3. Uczestnictwo w obradach,
    4. Uczestnictwo w głosowaniach,
    5. Przestrzeganie kultury wypowiedzi."

    na:

    "Do praw i obowiązków posłów Volkshøse należą w szczególności:

    1. Składanie projektów ustaw, w tym ustaw zwykłych, specjalnych oraz konstytucyjnych,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra, Rady Ministrów lub Prezydenta,
    3. Udział w obradach i głosowaniach,
    4. Przestrzeganie regulaminu obrad oraz zasad kultury wypowiedzi,
    5. Reprezentowanie obywateli, którzy powierzyli im mandat.
    6. Odrzucanie weta prezydenckiego, wymagającego conamniej 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 ilości posłów (424)."

    Artykuł 6
    artykule 21 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "W trakcie pierwszego spotkania Sejmu Muratyckiego pod przewodnictwem Marszałka Seniora Sejmu Muratyckiego lub Prezydenta, jest wybierany Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego."

    na:

    "Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Volkshøse, pod przewodnictwem Marszałka Seniora lub Prezydenta IV Republiki Muratyki, wybierany jest Marszałek Wielki Volkshøse, który kieruje jego obradami i reprezentuje Volkshøse na zewnątrz."

    Artykuł 7
    Uchyla się artykuły od 22 do 26, i zastępuje je artykułem 22 o brzmieniu:

    1. "Volkshøse podejmuje uchwały i ustawy w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów (283).

    2. Zwykła ustawa zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała więcej niż 50% głosów posłów obecnych przy zachowaniu kworum.

    3. Ustawa specjalna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 3/5 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    4. Ustawa konstytucyjna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 2/3 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    5. Zmiana pojedynczego przepisu Konstytucji (poprawka konstytucyjna) wymaga co najmniej 3/4 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    6. W przypadku braku wymaganej większości lub braku kworum głosowanie uznaje się za nieważne, a projekt ustawy zostaje odrzucony.”

    Artykuł 8
    Uchyla się artykuły od 27 do 29, i zastępuje je artykułem 23 o brzmieniu:

    1. "Ustawą zwykłą jest akt prawny regulujący sprawy wewnętrzne IV Republiki Muratyki, które nie zostały zastrzeżone dla ustaw wyższej rangi.
    2. Ustawą specjalną jest akt prawny regulujący ustrój i funkcjonowanie instytucji państwowych, w szczególności tych zarządzanych przez Prezydenta IV Republiki Muratyki, Radę Ministrów lub osoby przez nich upoważnione.
    3. Ustawą konstytucyjną jest akt prawny wprowadzający zasadnicze zmiany w Konstytucji, w tym uchylający jej całość i zastępujący ją nowym tekstem.
    4. Poprawką konstytucyjną jest akt prawny zmieniający pojedynczy przepis lub artykuł Konstytucji.”

    Artykuł 9
    W całym Rozdziale II słowo "Sejm Muratycki" lub "Sejm IV Republiki Muratyki" zastępuje się słowem "Volkshøse".

    Artykuł 10
    artykule 31 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Władze wykonawcza na terenie IV Republiki Muratyki sprawuje prezydent oraz ministrowie."

    na:

    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent oraz Ministrowie Rady Prezydenckiej, powoływani przez Prezydenta w drodze rozporządzenia, w którym określa on również zakres ich kompetencji i obowiązków."

    Artykuł 10a
    artykule 32a punkcie 2 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie międzynarodowej oraz prowadzenie polityki zagranicznej IV Republiki"

    na:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie federalnej oraz prowadzenie polityki międzyprowincjonalnej IV Republiki."

    Artykuł 10b
    Uchyla się punkt 3 artykułu 33 Konstytucji.

    Artykuł 11
    artykule 33 punkcie 4 zmienia się jego brzmienie z:

    "Mianowanie urzędników państwowych tj. ministrów"

    na:

    "mianowanie ministrów wchodzących w skład Rady Prezydenckiej"

    Artykuł 12
    artykule 33 dodaje się punkt 7 o brzmieniu:

    "Kierowanie pracami Rady Prezydenckiej oraz przewodniczenie jej obradom."

    Artykuł 13
    Uchyla się artykuły 34, 35 oraz 35a Konstytucji, i zastępuje je artykułem 34 o brzmieniu:

    1. Prezydent może wyznaczyć swojego zastępcę (Vice-Prezydenta), który przejmuje obowiązki Prezydenta w przypadku:
      1.   zapowiedzianej czasowej nieobecności Prezydenta,
      2.   śmierci Prezydenta,
      3.   nieaktywności Prezydenta trwającej co najmniej 14 dni.
    2. Jeżeli Prezydent nie wyznaczył zastępcy, jego obowiązki przejmuje Marszałek Wielki Volkshøse.
    3. Jeżeli Prezydent nie zaloguje się na forum przez 30 kolejnych dni, uznaje się jego urząd za opróżniony, a osoba pełniąca obowiązki Prezydenta zobowiązana jest do zarządzenia wyborów w terminie 7 dni.”

    Artykuł 14
    artykule 36 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli, gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    na:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli lub przez Volkshøse (2/3 ustawowej liczby posłów), gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    Artykuł 15
    Uchyla się Rozdział IV [Władza sądownicza] Konstytucji.

    Artykuł 16
    całym rozdziale V [Stan Nadzwyczajny] słowo "Sejm IV Republiki Muratyki" lub "Sejm Muratycki" zastępuje się słowem "Volkshøse IV Republiki Muratyki"

    Artykuł 17
    Uchyla się Rozdział VI [Przepisy końcowe].

     

    Rozpoczynamy głosowanie.
    Głosowanie nr 3
    Czas trwania: 01.09 22:50 - 02.09 23:00
    Czy jesteś ZA przyjęciem projektu Nowelizacji zgodnie z drukiem nr 1.7?
    DW: @Albert Fryderyk de Espada

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    WAKSMAN-DËTER Kaspar Venir ZA
    DE ESPADA Albert Fryderyk ZA / PRZECIW / WSTRZ.
     

     

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    Głosowanie nr 3 • IV Kadencja
    Czy jesteś ZA przyjęciem projektu Nowelizacji zgodnie z drukiem nr 1.7?
    ZA
    2
    PRZECIW
    0
    WSTRZ.
    0
    Projekt przyjęty
    Głosowanie ważne

    Kończę głosowanie. Głosowało 2 z 2 posłów, wszyscy byli ZA. Stwierdzam, że Sejm projekt przyjął. Proszę Pana Prezydenta @Albert Fryderyk de Espada o podpisanie nowelizacji i opublikowanie jej w DP.

    Przechodzimy do kolejnego punktu naszego posiedzenia, czyli debaty nad projektem Ordynacji Wyborczej, zgodnie z drukiem nr 7:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.8

    Zwierzogród, 3 września 2025 roku

     

    P R O J E K T
    Zgodnie z DRUKIEM NR 7

    ORDYNACJA WYBORCZA
    IV Republiki Muratyki
    z dnia xx xx 2025

     

    ROZDZIAŁ I
    [Przepisy ogólne]

    Art. 1.

    1. Niniejsza ordynacja ustanawia zasady oraz określa tryb przeprowadzania wyborów na urząd Prezydenta IV Republiki Muratyki oraz wyborów do Volkshøse, w tym procedury wyborcze, kompetencje organów wyborczych, sposób ustalania wyników, mechanizmy obsadzania wakatów oraz środki zaskarżenia czynności wyborczych.
    2. W zakresie nieuregulowanym niniejszą ordynacją zastosowanie znajdują przepisy Konstytucji IV Republiki Muratyki oraz obowiązujące prawo II Federacji Nordackiej.

    Art. 2.

    1. Wybory przeprowadza się zgodnie z zasadami powszechności, równości, bezpośredniości oraz tajności głosowania.
    2. Głosowanie realizowane jest w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu głosowań portalu internetowego II Federacji Nordackiej lub przy użyciu alternatywnego systemu informatycznego wskazanego w drodze uchwały Państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej „PKW".

     

    ROZDZIAŁ II
    [Organy wyborcze]

    Art. 3.

    1. Zwierzchni nadzór nad przeprowadzaniem wyborów sprawuje Państwowa Komisja Wyborcza.
    2. W skład PKW wchodzą:
      1. Przewodniczący, powoływany przez Prezydenta IV Republiki Muratyki w drodze Ukazu prezydenckiego,
      2. członkowie w liczbie nie większej niż dwóch, powoływani przez Przewodniczącego PKW w drodze rozporządzenia.

    Art. 4. Do wyłącznych kompetencji PKW należy:

    1. terminowe ogłaszanie kalendarza wyborczego,
    2. prowadzenie oraz aktualizacja Rejestru Partii,
    3. rejestracja kandydatów na urząd Prezydenta oraz list kandydatów do Volkshøse,
    4. organizacja oraz koordynacja techniczna procesów głosowania,
    5. ustalanie oraz oficjalne ogłaszanie wyników wyborów,
    6. rozpatrywanie protestów wyborczych oraz środków zaskarżenia,
    7. wydawanie wytycznych interpretacyjnych oraz komunikatów związanych z procesem wyborczym.

    Art. 5.

    1. W przypadku gdy PKW funkcjonuje w składzie wieloosobowym, rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu.
    2. W sytuacji równości głosów rozstrzygający jest głos Przewodniczącego PKW.
    3. Przewodniczący PKW funkcjonujący w składzie jednoosobowym podejmuje rozstrzygnięcia samodzielnie.
    4. Działalność PKW podlega zasadzie jawności - wszelkie uchwały, komunikaty oraz decyzje podlegają niezwłocznemu publikowaniu na forum II Federacji Nordackiej.

     

    ROZDZIAŁ III
    [Partie polityczne]

    Art. 6.

    1. Prawo tworzenia partii politycznych przysługuje w sposób powszechny wszystkim obywatelom II Federacji Nordackiej.
    2. Wyłącznie partie polityczne wpisane do Rejestru Partii prowadzonego przez PKW są legalne i mogą wystawiać listy wyborcze do Volkshøse.

    Art. 7.

    1. PKW prowadzi urzędowy Rejestr Partii.
    2. Do wpisu do Rejestru Partii wymagane jest:
      1. nazwa partii,
      2. wskazanie prezesa partii.
    3. PKW ogłasza publicznie każdą rejestrację, odmowę rejestracji oraz wykreślenie partii z Rejestru.

    Art. 8.

    1. PKW może wykreślić partię z Rejestru, jeżeli:
      1. prezes partii złoży wniosek o jej rozwiązanie,
      2. partia nie wykaże aktywności w ciągu ostatnich 2 miesięcy,
      3. działalność partii rażąco narusza Konstytucję lub prawo IV Republiki Muratyki.
    2. Od decyzji PKW o wykreśleniu partii z Rejestru przysługuje odwołanie do Volkshøse w terminie 7 dni od jej ogłoszenia.

    Art. 9.

    1. Każda partia posiadająca wpis do Rejestru Partii Politycznych posiada czynne prawo zgłaszania list kandydatów w wyborach do Volkshøse.
    2. Prezes partii politycznej zajmuje z mocy prawa pierwszą pozycję na liście wyborczej danej partii.

    Art. 10.

    1. Partie polityczne posiadające wpis do Rejestru Partii mogą tworzyć koalicje wyborcze w celu wystawienia wspólnej listy kandydatów w wyborach do Volkshøse.
    2. Utworzenie koalicji wyborczej wymaga złożenia do PKW wspólnego oświadczenia woli podpisanego przez wszystkich prezesów partii wchodzących w skład koalicji.
    3. Koalicja wyborcza funkcjonuje prawnie jako jednolity komitet wyborczy dysponujący wspólną listą kandydatów.
    4. Na liście koalicyjnej prezesi wszystkich partii składowych zajmują kolejne pozycje według porządku ustalonego w oświadczeniu o utworzeniu koalicji.

     

    ROZDZIAŁ IV
    [Wybory prezydenckie]

    Art. 11.

    1. Czynne prawo wyborcze w wyborach prezydenckich przysługuje wszystkim obywatelom II Federacji Nordackiej.
    2. Bierne prawo wyborcze w wyborach prezydenckich przysługuje wyłącznie obywatelom IV Republiki Muratyki.

    Art. 12.

    1. Kandydatów na urząd Prezydenta zgłasza się do PKW co najmniej 14 dni przed dniem wyborów.
    2. Warunkiem dopuszczalności kandydatury jest wyrażenie przez kandydata zgody na kandydowanie.
    3. Każdy obywatel IV Republiki Muratyki może zgłosić swoją kandydaturę.

    Art. 13.

    1. W wyborach prezydenckich każdy wyborca dysponuje jednym głosem, który może oddać na jednego kandydata.
    2. Urząd Prezydenta obejmuje kandydat, który uzyskał bezwzględną większość głosów ważnie oddanych.
    3. W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów ważnych, przeprowadza się drugą turę głosowania między dwoma kandydatami z najwyższym wynikiem.
    4. W drugiej turze wyborów urząd Prezydenta obejmuje kandydat, który uzyskał większą liczbę głosów ważnych.

    Art. 14.

    1. Wyniki wyborów prezydenckich ogłasza PKW niezwłocznie po zakończeniu głosowania i ustaleniu wyników.
    2. Prezydent-elekt składa przysięgę określoną w artykule 32a Konstytucji w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów.

     

    ROZDZIAŁ V
    [Wybory do Volkshøse]

    Art. 15.

    1. Czynne prawo wyborcze w wyborach do Volkshøse przysługuje wszystkim obywatelom II Federacji Nordackiej.
    2. Bierne prawo wyborcze w wyborach do Volkshøse przysługuje wszystkim obywatelom II Federacji Nordackiej.
    3. Volkshøse dysponuje łączną pulą 565 mandatów rozdzielanych między kandydatów zgodnie z postanowieniami artykułu 19 Konstytucji.

    Art. 16.

    1. Wybory do Volkshøse przeprowadza się w systemie proporcjonalnym z listami zamkniętymi.
    2. Każdy wyborca dysponuje jednym głosem, który może oddać na jedną listę wyborczą.
    3. Kandydaci z list, które uzyskały reprezentację w Volkshøse, nabywają prawo głosu proporcjonalne do poparcia wyborczego uzyskanego przez ich listę.

    Art. 17.

    1. Prawo zgłaszania list wyborczych w wyborach do Volkshøse przysługuje wyłącznie partiom politycznym posiadającym wpis do Rejestru Partii oraz koalicjom wyborczym.
    2. Lista wyborcza musi zawierać co najmniej jednego kandydata.

    Art. 18. Zgłoszenie listy wyborczej wymaga złożenia do PKW:

    1. nazwy komitetu wyborczego w postaci nazwy partii politycznej lub koalicji wyborczej,
    2. listy kandydatów z podaniem imion oraz nazwisk według kolejności na liście wyborczej.

    Art. 18a. Kandydaci umieszczeni na listach wyborczych zobowiązani są do potwierdzenia swojego udziału w wyborach z danej listy poprzez złożenie stosownej reakcji pod oficjalnym postem zawierającym skład listy.

    Art. 19.

    1. Podział mandatów między listy wyborcze dokonywany jest z zastosowaniem metody D'Hondta.
    2. W pierwszej kolejności oblicza się liczbę głosów uzyskanych przez każdą listę wyborczą.
    3. Następnie dla każdej listy oblicza się kolejne ilorazy poprzez dzielenie liczby uzyskanych głosów kolejno przez liczby naturalne 1, 2, 3, 4 i tak dalej.
    4. Mandaty przydziela się w kolejności malejącej wartości ilorazów.

    Art. 20.

    1. Mandaty przypadające poszczególnym listom wyborczym rozdziela się między kandydatów zgodnie z ich kolejnością na liście wyborczej.
    2. Liczba mandatów przyznanych kandydatowi determinuje siłę jego głosu w Volkshøse.

     

    ROZDZIAŁ VI
    [Kalendarz wyborczy]

    Art. 21.

    1. PKW zarządza wybory prezydenckie w terminie 21 dni kalendarzowych przed upływem kadencji urzędującego Prezydenta lub w terminie 7dni kalendarzowych od opróżnienia urzędu zgodnie z postanowieniami artykułu 34 ustęp 3 Konstytucji.
    2. PKW zarządza wybory do Volkshøse w odstępach dwumiesięcznych oraz w terminie 21 dni kalendarzowych przed upływem kadencji urzędującego Volkshøse lub w przypadku przedterminowego rozwiązania Volkshøse.

    Art. 22.

    1. Głosowanie w wyborach prezydenckich trwa 48 godzin.
    2. Głosowanie w wyborach do Volkshøse trwa 72 godziny.
    3. PKW dokonuje oficjalnego ogłoszenia dokładnego terminu rozpoczęcia oraz zakończenia głosowania nie później niż 7 dni kalendarzowych przed jego rozpoczęciem.

     

    ROZDZIAŁ VII
    [Protesty wyborcze]

    Art. 23.

    1. Prawo składania protestów wyborczych przysługuje kandydatom oraz obywatelom posiadającym czynne prawo wyborcze.
    2. Protest wyborczy składa się do PKW w terminie 48 godzin od ogłoszenia wyników wyborów.,
    3. Protest musi zawierać uzasadnienie i wskazanie konkretnych naruszeń przepisów wyborczych.

    Art. 24.

    1. PKW rozpatruje protesty wyborcze w terminie 7 dni od ich złożenia.
    2. PKW może:
      1. odrzucić protest jako bezzasadny,
      2. uwzględnić protest i zarządzić ponowne przeliczenie głosów,
      3. w przypadku stwierdzenia istotnych naruszeń - zarządzić ponowne wybory.

    Art. 25.

    1. Od decyzji PKW w sprawie protestu wyborczego przysługuje odwołanie do Volkshøse w terminie 7 dni.
    2. Volkshøse rozpatruje odwołanie na najbliższym lub trwającym posiedzeniu.

     

    ROZDZIAŁ VIII
    [Utrata mandatów w Volkshøse]

    Art. 26. Kandydat traci wszystkie mandaty w przypadku:

    1. śmierci lub oficjalnej rezygnacji z uczestnictwa w życiu politycznym
    2. nieaktywności na forum dłuższej niż 14 dni,
    3. prawomocnego orzeczenia o zakazie uczestnictwa w życiu publicznym.

    Art. 27. Utracone mandaty nie przechodzą na innych kandydatów i pozostają nieobsadzone do najbliższych wyborów.

    Art. 28.

    1. Kandydat może dobrowolnie zrzec się części swoich mandatów poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia do PKW.
    2. Zrzeczone mandaty nie przechodzą na innych kandydatów.

     

    ROZDZIAŁ IX
    [Przepisy końcowe]

    Art. 29. Ordynacja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

    Art. 30. Dokonuje się rozwiązania Volkshøse obecnej kadencji oraz nakłada na PKW obowiązek zorganizowania wyborów zgodnie z postanowieniami niniejszej ordynacji.

     

    Debata potrwa do dnia 5 września g. 18:00.
    • Lubię to 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
     Udostępnij