• Lubię to 1
  • Kocham to! 4
  • Wow 1
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Posiedzenie organizacyjne Sejmu IV kadencji


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003
    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1

    Zwierzogród, 20.08.2025

     

    Szanowni obywatele IV Republiki Muratyki,

    Jako nowo wybrany Prezydent chciałbym z nieukrywanym zadowoleniem ogłosić otwarcie I Posiedzenie (Organizacyjnego) Sejmu IV Kadencji.

    Zgodnie z Art. 19 Konstytucji IV Republiki Muratyki w obecnych realiach Sejmu Muratycki jest organem powszechnym w ramach którego zasiadać mogą wszyscy obecni obywatele Muratyki.
    Niniejszym zatem chciałbym w pierwszej kolejności rozpocząć posiedzenie od złożenia ślubowania posłów na sejm. Warto zaznaczyć iż niezłożenie ślubowania równoznaczne jest z rezygnacją z mandatu poselskiego. 

    Prosiłbym zatem w przeciągu najbliższych 48 godzin do 22 sierpnia do godziny 00:00 o złożenie ślubowania o poniższej treści:

    "Ślubuję na Konstytucję wierność narodowi, wywiązanie się z obietnic, które Mu złożyłem, a także zobowiązuje się dbać o dobre imię kraju oraz Sejmu."

    W momencie zakończenia składania ślubów zgodnie z dalszym przebiegiem posiedzeń organizacyjnych przystąpimy do wyborów na Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego,

    DW: @Mieszkaniec Muratyki @Obywatel Federacji
     

    OOC: Prosiłbym jeszcze @Pracownik NKI o przeniesienie dotychczasowych a raczej dotychczasowego posiedzenia III Kadencji do sejmowego archiwum.

    • Haha 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    Avatar

    Ślubuję na Konstytucję wierność narodowi, wywiązanie się z obietnic, które Mu złożyłem, a także zobowiązuje się dbać o dobre imię kraju oraz Sejmu.

    • Lubię to 1
    • Nie lubię tego! 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Ślubuję na Konstytucję wierność narodowi, wywiązanie się z obietnic, które Mu złożyłem, a także zobowiązuje się dbać o dobre imię kraju oraz Sejmu.

    • Lubię to 1

    Jego Ekscelencja mgr. net Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan OSI 

    Arcybiskup achkovski 

    Prymas II Federacji Nordackiej 

    Minister sprawiedliwości 

    Prefekt Kongregacji ds. Kościoła i Duchowieństwa 

    Hrabia Bari 

    Baron Andalo 

    Kawaler Imperium Kiryjskiego herbu Ziemianin 

    heniu_prymas.png.5434ce5e4e8a4edfff1bd20fd1f908be.png

    1260.png

     

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie

    "Ślubuję na Konstytucję wierność narodowi, wywiązanie się z obietnic, które Mu złożyłem, a także zobowiązuje się dbać o dobre imię kraju oraz Sejmu."

    • Lubię to 1
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    Bardzo dziękuję wszystkich chętnym za złożenie ślubowań.
    Niniejszym zatem przechodzimy do następnego punktu obrad jakim jest wybór Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego.
    Na to stanowisko zgłosić swoją kandydaturę może oczywiście każdy poseł na Sejm a czas na składania swoich kandydatur to ponownie 48 godzin.

     

    • Lubię to 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    W dniu 22.08.2025 o 14:55, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Bardzo dziękuję wszystkich chętnym za złożenie ślubowań.
    Niniejszym zatem przechodzimy do następnego punktu obrad jakim jest wybór Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego.
    Na to stanowisko zgłosić swoją kandydaturę może oczywiście każdy poseł na Sejm a czas na składania swoich kandydatur to ponownie 48 godzin.

     

    Panie Prezydencie, pragnę zgłosić swoją kandydaturę.

    • Lubię to 2

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
    3 godziny temu, Waksman napisał:

    Panie Prezydencie, pragnę zgłosić swoją kandydaturę.

    Skoro nie ma więcej chętnych, to ja bym nie przedłużał i brał Waksmana na Marszałka.

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    Również jestem tego zdania, jeżeli więc jeżeli jeszcze jeden z posłów wyrazie taką chęć przejdziemy do głosowania. 

    • Lubię to 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    3 godziny temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Również jestem tego zdania, jeżeli więc jeżeli jeszcze jeden z posłów wyrazie taką chęć przejdziemy do głosowania. 

    Dopinam się do wniosku o skrócenie i przejście do głosowania.

    • Lubię to 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    Zgodnie z wolą posłów Sejmu przechodzimy zatem do głosowania nad kandydaturą Kaspara Waksmana na stanowisko Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego:

    Cytat

    Głosowanie:
    Za przyjęciem Kaspara Waksmana na stanowisko Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego

    Albert Fryderyk de Espad: Za/Przeciw
    Kaspar Waksman: Za/Przeciw
    Leszek Ebe: Za/Przeciw
    Henryk Ziemiański: Za/Przeciw



    DW: @Waksman @Leszek Ebe @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie

    Głosowanie:
    Za przyjęciem Kaspara Waksmana na stanowisko Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego

    Albert Fryderyk de Espad: Za/Przeciw
    Kaspar Waksman: Za/Przeciw
    Leszek Ebe: Za/Przeciw
    Henryk Ziemiański: Za/Przeciw

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Głosowanie:

    Za przyjęciem Kaspara Waksmana na stanowisko Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego

     

    Albert Fryderyk de Espad: Za

    Kaspar Waksman: Za/Przeciw

    Leszek Ebe: Za

    Henryk Ziemiański: Przeciw

    Jego Ekscelencja mgr. net Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan OSI 

    Arcybiskup achkovski 

    Prymas II Federacji Nordackiej 

    Minister sprawiedliwości 

    Prefekt Kongregacji ds. Kościoła i Duchowieństwa 

    Hrabia Bari 

    Baron Andalo 

    Kawaler Imperium Kiryjskiego herbu Ziemianin 

    heniu_prymas.png.5434ce5e4e8a4edfff1bd20fd1f908be.png

    1260.png

     

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    Cytat

    Głosowanie:
    Za przyjęciem Kaspara Waksmana na stanowisko Marszałka Wielkiego Sejmu Muratyckiego

    Albert Fryderyk de Espad: Za
    Kaspar Waksman: Za
    Leszek Ebe: Za
    Henryk Ziemiański: Przeciw

     

    • Lubię to 1
    • Nie lubię tego! 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    Wszyscy uprawnieni posłowie oddali głos.
    Z przyjemnością informuję iż Sejm Muratycki IV Kadencji zdecydował się przekazać rolę Marszałka Wielkiego Panu Kasparowi Waksmanowi.

    Panie Marszałku w pańskich rękach składam zatem obowiązek dalszego prowadzenia prac Sejmu Muratyckiego podczas tej kadencji.

    Gratuluję. 

    • Lubię to 1
    • Nie lubię tego! 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001

    @Leszek Ebe z ubolewaniem przyjmuję twoją rezygnację. Na osobnym druku w dziale Sejmu znajdą państwo pełny wykaz Posłów na Sejm IV Republiki Muratyki. Z uwagi na powszechny wymiar naszej izby, każdy chętny @Obywatel Federacji może dołączyć jako Poseł na Sejm po złożeniu przysięgi w Gabinecie Marszałka Wielkiego Sejmu.

    Przejdźmy do ustalenia porządku dziennego pierwszych obrad po długiej przerwie:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.1

    Zwierzogród, 25 sierpnia 2025 roku

     

    P O R Z Ą D E K
    D Z I E N N Y

    1. posiedzenia Sejmu Muratyckiego IV kadencji

    1. Czytanie i debata nad projektem ustawy konstytucyjnej o nowelizacji Konstytucji, przedstawiony przez Marszałka Wielkiego @Waksman
    2. Głosowanie nad projektem (pkt. 1)
    3. Wnioski bieżące
    Cytat

    zgodnie z DRUKIEM NR 6

    P R O J E K T

     

    NOWELIZACJA KONSTYTUCJI 11 LIPCA
    z dnia xx xx 2025 roku

     

    Artykuł 1
    artykule 1 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli."

    na:

    "1. IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest państwem integralnych w ramach II Federacji Nordackiej,

    2. IV Republika jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli II Federacji Nordackiej."

     

    Artykuł 2
    W artykule 9 podpunkcie 2 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm Muratycki, władzę wykonawczą Prezydent IV Republiki Muratyki, a władzę sądowniczą sądy i trybunały."

    na

    "2. Władzę sprawują:

    a. Volkshøse (Sejm Muratycki) - jako władza ustawodawcza,

    b. Prezydent IV Republiki Muratyki wraz z Radą Prezydencką - jako władza wykonawcza,

    c. Sądy i Trybunały II Federacji Nordackiej - jako władza sądownicza."

    Artykuł 3
    Uchyla się artykuł 18 Konstytucji IV Republiki.

    Artykuł 4
    W artykule 19 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Sejm Muratycki jest organem:

    1. Powszechnym, gdy liczba obywateli wynosi mniej, niż 20 aktywnych osób.

    2. Wybory do Sejmu są przeprowadzane w momencie, gdy liczba obywateli liczy 21 obywateli i więcej."

    na:

    1. "Volkshøse składa się z 565 mandatów, które rozdzielane są pomiędzy listy komitetów wyborczych zgodnie z liczbą uzyskanych głosów w wyborach powszechnych.,
    2. Partie polityczne i inne komitety wyborcze zgłaszają listy kandydatów, na które oddają głosy obywatele IV Republiki Muratyki. Liczba uzyskanych głosów przeliczana jest na mandaty dla danego komitetu wyborczego, a następnie mandaty są przydzielane poszczególnym kandydatom z listy.
    3. Szczegółowe zasady przeprowadzania wyborów, rozdziału mandatów oraz tryb pracy Volkshøse określa ordynacja wyborcza oraz Regulamin Volkshøse.”

    Artykuł 5
    artykule 20 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Do praw i obowiązków posłów Sejmu Muratyckiego należą:

    1. Składanie projektów ustaw, nie wpływających na politykę zagraniczną lub nie kolidująca z nią,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności dla Ministra lub Rady Ministrów,
    3. Uczestnictwo w obradach,
    4. Uczestnictwo w głosowaniach,
    5. Przestrzeganie kultury wypowiedzi."

    na:

    "Do praw i obowiązków posłów Volkshøse należą w szczególności:

    1. Składanie projektów ustaw, w tym ustaw zwykłych, specjalnych oraz konstytucyjnych,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra, Rady Ministrów lub Prezydenta,
    3. Udział w obradach i głosowaniach,
    4. Przestrzeganie regulaminu obrad oraz zasad kultury wypowiedzi,
    5. Reprezentowanie obywateli, którzy powierzyli im mandat.

    Artykuł 6
    artykule 21 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "W trakcie pierwszego spotkania Sejmu Muratyckiego pod przewodnictwem Marszałka Seniora Sejmu Muratyckiego lub Prezydenta, jest wybierany Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego."

    na:

    "Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Volkshøse, pod przewodnictwem Marszałka Seniora lub Prezydenta IV Republiki Muratyki, wybierany jest Marszałek Wielki Volkshøse, który kieruje jego obradami i reprezentuje Volkshøse na zewnątrz."

    Artykuł 7
    Uchyla się artykuły od 22 do 26, i zastępuje je artykułem 22 o brzmieniu:

    1. "Volkshøse podejmuje uchwały i ustawy w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów (283).

    2. Zwykła ustawa zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała więcej niż 50% głosów posłów obecnych przy zachowaniu kworum.

    3. Ustawa specjalna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 3/5 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    4. Ustawa konstytucyjna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 2/3 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    5. Zmiana pojedynczego przepisu Konstytucji (poprawka konstytucyjna) wymaga co najmniej 3/4 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    6. W przypadku braku wymaganej większości lub braku kworum głosowanie uznaje się za nieważne, a projekt ustawy zostaje odrzucony.”

    Artykuł 8
    Uchyla się artykuły od 27 do 29, i zastępuje je artykułem 23 o brzmieniu:

    1. "Ustawą zwykłą jest akt prawny regulujący sprawy wewnętrzne IV Republiki Muratyki, które nie zostały zastrzeżone dla ustaw wyższej rangi.
    2. Ustawą specjalną jest akt prawny regulujący ustrój i funkcjonowanie instytucji państwowych, w szczególności tych zarządzanych przez Prezydenta IV Republiki Muratyki, Radę Ministrów lub osoby przez nich upoważnione.
    3. Ustawą konstytucyjną jest akt prawny wprowadzający zasadnicze zmiany w Konstytucji, w tym uchylający jej całość i zastępujący ją nowym tekstem.
    4. Poprawką konstytucyjną jest akt prawny zmieniający pojedynczy przepis lub artykuł Konstytucji.”

    Artykuł 9
    W całym Rozdziale II słowo "Sejm Muratycki" lub "Sejm IV Republiki Muratyki" zastępuje się słowem "Volkshøse".

    Artykuł 10
    artykule 31 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Władze wykonawcza na terenie IV Republiki Muratyki sprawuje prezydent oraz ministrowie."

    na:

    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent, pełniący jednocześnie funkcję Prezesa Rady Prezydenckiej, oraz ministrowie powoływani przez Prezydenta."

    Artykuł 10a
    artykule 32a punkcie 2 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie międzynarodowej oraz prowadzenie polityki zagranicznej IV Republiki"

    na:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie federalnej oraz prowadzenie polityki międzyprowincjonalnej IV Republiki."

    Artykuł 10b
    Uchyla się punkt 3 artykułu 33 Konstytucji.

    Artykuł 11
    artykule 33 punkcie 4 zmienia się jego brzmienie z:

    "Mianowanie urzędników państwowych tj. ministrów"

    na:

    "mianowanie ministrów wchodzących w skład Rady Prezydenckiej"

    Artykuł 12
    artykule 33 dodaje się punkt 7 o brzmieniu:

    "Kierowanie pracami Rady Prezydenckiej oraz przewodniczenie jej obradom."

    Artykuł 13
    Uchyla się artykuły 34, 35 oraz 35a Konstytucji, i zastępuje je artykułem 34 o brzmieniu:

    1. Prezydent może wyznaczyć swojego zastępcę (Vice-Prezydenta), który przejmuje obowiązki Prezydenta w przypadku:
      1.   zapowiedzianej czasowej nieobecności Prezydenta,
      2.   śmierci Prezydenta,
      3.   nieaktywności Prezydenta trwającej co najmniej 14 dni.
    2. Jeżeli Prezydent nie wyznaczył zastępcy, jego obowiązki przejmuje Marszałek Wielki Volkshøse.
    3. Jeżeli Prezydent nie zaloguje się na forum przez 30 kolejnych dni, uznaje się jego urząd za opróżniony, a osoba pełniąca obowiązki Prezydenta zobowiązana jest do zarządzenia wyborów w terminie 7 dni.”

    Artykuł 14
    artykule 36 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli, gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    na:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli lub przez Volkshøse (2/3 ustawowej liczby posłów), gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    Artykuł 15
    Uchyla się Rozdział IV [Władza sądownicza] Konstytucji.

    Artykuł 16
    całym rozdziale V [Stan Nadzwyczajny] słowo "Sejm IV Republiki Muratyki" lub "Sejm Muratycki" zastępuje się słowem "Volkshøse IV Republiki Muratyki"

    Artykuł 17
    Uchyla się Rozdział VI [Przepisy końcowe].

     

     

    I w związku z powyższym - przejdźmy do pierwszego punktu naszych obrad czyli debaty nad projektem nowelizacji Konstytucji. Debata potrwa 7 dni, do dnia 1 września g. 18:00.

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    No dobrze chwilę to zajęło ale wydaje mi się iż zapoznałem się z całością treści proponowanych zmian. 

    Dla własnego porządku przejdę sobie po kolei przez proponowane zmiany;

    1. Art. 1 i 3, Zmiany jak najbardziej zasadne i nie mam to nic specjalnego do dodania
    2. Art. 2, Większość zapisu ponownie jak powyżej sensowny ciąg skutków tego w jakich realiach się znaleźliśmy chociaż nie do końca rozumiem zasadność dodawania organu jakim jest Rada Prezydencka w takiej formie jakby miała sugerować iż Rada ta ma faktycznie funkcjonować a z naszych doświadczeń wynikać może raczej iż prezydent pełni w zasadzie pełnię powierzanych mu kompetencji samodzielnie co najwyżej przekazując część kompetencji na mianowanych ministrów. 
      Mamy ostatnimi czasy w FN spory problem związany właśnie z interpretacją niektórych zapisów litery prawa stad nie chciałbym aby potem ktoś interpretował te zapisy jakby stanowiły one o tym iż owa rada ma realnie działać (tym bardziej w naszych realiach stanu osobowego). 
      Proponowałbym zatem pozostawienie tego zapisu w pierwotniej formie a dopiero w dalszej części dokumentu zaznaczyć iż prezydent może powierzyć część swoich obowiązków na barki desygnowanego ministra.  
    3. Ar. 4, Mam rozumieć przez te zapisy iż wybory do Sejmu/Volkshøse mają być jakaś hybryda między dotychczasowym systemem oraz naszym narracyjnym systemem? warto by również przy tej okazji może jasno zaznaczyć iż teraz każdy mieszkaniec (nie obywatel) na prawa wyborcze w IV Republice gdyż dalej nie zostało to jasno wskazane a zmienia bardzo dużo w naszej polityce wewnętrznej. Chyba ze zostawiamy ten temat dla ordynacja wyborcza gdyż wnioskując z treści poprawki takowa powstanie w oparciu o proponowane zmiany 
    4. Art. 5-9 Tutaj nie mam żadnych znaczących zastrzeżeń.
    5. Art. 10, 11 i 12, Tutaj wraca temat interpretowania tych zapisów w czym mowa w Art. 2. Jakkolwiek realnie w funkcjonowaniu państwa nie zmieniłoby to zbyt wiele tak wolę aby było to jasne i klarowne iż Prezydent sprawuje władzę, z pomocą lub bez. Dlatego proponuję zmienić brzemiennie poprawki w Art. 10 na 
      "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent mogący przekazać część wybranych kompetencji na rzecz desygnowanych przez niego ministrów wchodzących w skład Rady Prezydneckiej."
      Również Art. 12 wskazywać może podobnie jak poprawki w Art. 2 na to iż Rada Prezydencka jest organem jaki ma istnieć. Oczywiście dalej jest to po prostu pole do interpretacji którego wolałbym jednak takim nie zostawiać.
      Rozważyłbym nawet pozbycie się kompletnie sformowania Rada Prezydencka gdyż w moim odczuciu to jedynie zbędny dodatek kosmetyczny na nazwanie rady ministrów ale nie będę jakoś bardzo na to na naciskał. Wiec w zależności od ostatecznej decyzji do zmiany będzie również Art. 11. i 12 ale jak wspominam w tym momencie po zmianie Art.10. będzie to jedynie zmiana kosmetyczna. 
    6. Art. 10a i 10b, Tu nie widzę żadnych przeciwskazań
    7. Art. 13, Ponownie brak znaczących przeciwskazań 
    8. Art. 14, Chyba mój ulubiony punkt w całym dokumencie. Powiedzmy tak... zgadzam się z założeniem iż Volkshøse powinno mieć możliwość odwołania prezydenta. w końcu takie właśnie zależności między organami władzy są podwalinami pod funkcjonowanie IV Republiki aczkolwiek jeżeli Volkshøse ma być tak bardzo otwarte przede wszystkim dla nie obywateli muszę postawić tu jasno rozdział tego o czym wspominałem w kampanii prezydenckiej. Jakkolwiek bym chciał tak nie mogę pozwolić sobie na oddanie jakichkolwiek kompetencji Volkshøse w formie proponowanej powżyżej. Ostatnio skończyło się to tym iż Muratyka została bez realnej władzy na bardzo długi czas i w zasadzie nic nie stałoby na przeszkodzie by ta władza wpadła w mniej lub bardziej pożądane ręce. Takie upowszechnienie Sejmu faktycznie podnosi aktywność ale dla zachowania stabilności twardo rozdzieliłbym Volkshøse od Prezydenta i jemu zostawił realne narzędzia do kierowania państwem. Proponowałbym dodatkowo przy okazji tworzenia ordynacji wyborczej dodać wymóg posiadania obywatelstwa Muratyckiego aby móc kandydować na urząd prezydenta co może zapobiec sytuacji jaka miała miejsce podczas poprzedniej kadencji. W takim rozdaniu podział na ten bardziej powszechny Volkshøse gdzie możemy sobie pozwolić na trochę większą swobodę ale aby uniknąć takich niepożądanych komplikacji urząd prezydenta stanowczo odciąłbym od tego pseudo narracyjnego prowadzenia polityki. Dlatego finalnie zostawiłbym Volkshøse również możliwość odwołania prezydenta przy 3/4 posłów. Głównie dla tego iż wedle ostatniego postępowania naszej komisji wyborczej coraz bardziej zaciera się granica między obywatelem a nie obywatelem więc pozornie możliwe byłoby zebranie grupy posłów nawet nie związanych z Muratyką i odwołanie prezydenta kraju w jakim nawet nie mieszkają i mogliby to zrobić łatwiej niż obywatele tego państwa.
    9. Art. 15-17 Na koniec bez zastrzeżeń 

     

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    31 minut temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Art. 2, Większość zapisu ponownie jak powyżej sensowny ciąg skutków tego w jakich realiach się znaleźliśmy chociaż nie do końca rozumiem zasadność dodawania organu jakim jest Rada Prezydencka w takiej formie jakby miała sugerować iż Rada ta ma faktycznie funkcjonować a z naszych doświadczeń wynikać może raczej iż prezydent pełni w zasadzie pełnię powierzanych mu kompetencji samodzielnie co najwyżej przekazując część kompetencji na mianowanych ministrów. 
    Mamy ostatnimi czasy w FN spory problem związany właśnie z interpretacją niektórych zapisów litery prawa stad nie chciałbym aby potem ktoś interpretował te zapisy jakby stanowiły one o tym iż owa rada ma realnie działać (tym bardziej w naszych realiach stanu osobowego). 
    Proponowałbym zatem pozostawienie tego zapisu w pierwotniej formie a dopiero w dalszej części dokumentu zaznaczyć iż prezydent może powierzyć część swoich obowiązków na barki desygnowanego ministra.  

    Nie uważam, że zmienione brzmienie tego artykułu będzie powodowało jakiś logiczny zgrzyt. To Prezydent wraz z (jeśli ją powoła) Radą Prezydencką (włas. Rada Ministrów) sprawuje władzę wykonawczą, ale Konstytucja nie nakłada obowiązku jej powoływania na Prezydenta. Jeśli jednak zaproponuje Pan Prezydent poprawkę, mającą na celu wykreślenie tego artykułu nowelizacji - jestem otwarty 🙂

    33 minuty temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Ar. 4, Mam rozumieć przez te zapisy iż wybory do Sejmu/Volkshøse mają być jakaś hybryda między dotychczasowym systemem oraz naszym narracyjnym systemem? warto by również przy tej okazji może jasno zaznaczyć iż teraz każdy mieszkaniec (nie obywatel) na prawa wyborcze w IV Republice gdyż dalej nie zostało to jasno wskazane a zmienia bardzo dużo w naszej polityce wewnętrznej. Chyba ze zostawiamy ten temat dla ordynacja wyborcza gdyż wnioskując z treści poprawki takowa powstanie w oparciu o proponowane zmiany 

    Coś takiego ale z wyeliminowaniem elementu AI. Ostatnie wybory Prezydenckie pokazały, że i u nas, pomimo niewielu rdzennych Muratykanów, mogą mieć bardzo wysoką frekwencję i być jakkolwiek angażujące. W połączeniu z częstym ich przeprowadzaniem może to stanowić jakiś mały ratunek dla naszej prowincji, bo może ktoś będzie chciał się z nami pobawić 😄

    I tak, to, kto ma bierne i czynne prawo wyborcze zostawiamy na Ordynację wyborczą, której projekt KPF przedstawi wkrótce.

    35 minut temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Art. 10, 11 i 12, Tutaj wraca temat interpretowania tych zapisów w czym mowa w Art. 2. Jakkolwiek realnie w funkcjonowaniu państwa nie zmieniłoby to zbyt wiele tak wolę aby było to jasne i klarowne iż Prezydent sprawuje władzę, z pomocą lub bez. Dlatego proponuję zmienić brzemiennie poprawki w Art. 10 na 
    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent mogący przekazać część wybranych kompetencji na rzecz desygnowanych przez niego ministrów wchodzących w skład Rady Prezydneckiej."
    Również Art. 12 wskazywać może podobnie jak poprawki w Art. 2 na to iż Rada Prezydencka jest organem jaki ma istnieć. Oczywiście dalej jest to po prostu pole do interpretacji którego wolałbym jednak takim nie zostawiać.
    Rozważyłbym nawet pozbycie się kompletnie sformowania Rada Prezydencka gdyż w moim odczuciu to jedynie zbędny dodatek kosmetyczny na nazwanie rady ministrów ale nie będę jakoś bardzo na to na naciskał. Wiec w zależności od ostatecznej decyzji do zmiany będzie również Art. 11. i 12 ale jak wspominam w tym momencie po zmianie Art.10. będzie to jedynie zmiana kosmetyczna. 

    Konstytucja jako najwyższy akt w państwie musi określać co istnieje i kto tym zarządza. Zaproponowane przeze mnie brzmienie powyższych artykułów ustanawia to, co opisałem wcześniej - Prezydent sprawuje władzę wykonawczą wraz z Radą Prezydencką, jeśli ją powoła. W zaproponowanym przez Pana Posła brzmieniu odczuwam zbyt agresywny ton, który opisuje Prezydenta jako jedyny organ sprawujący władzę wykonawczą, a RP to jakiś dodatek. Zaznaczmy, że już samo powołanie jednej osoby na ministra sprawia, że tworzy się Rada Prezydencka, więc po co to tak komplikować? Czy mam poddać zaproponowaną poprawkę pod głosowanie?

    40 minut temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Art. 14, Chyba mój ulubiony punkt w całym dokumencie. Powiedzmy tak... zgadzam się z założeniem iż Volkshøse powinno mieć możliwość odwołania prezydenta. w końcu takie właśnie zależności między organami władzy są podwalinami pod funkcjonowanie IV Republiki aczkolwiek jeżeli Volkshøse ma być tak bardzo otwarte przede wszystkim dla nie obywateli muszę postawić tu jasno rozdział tego o czym wspominałem w kampanii prezydenckiej. Jakkolwiek bym chciał tak nie mogę pozwolić sobie na oddanie jakichkolwiek kompetencji Volkshøse w formie proponowanej powżyżej. Ostatnio skończyło się to tym iż Muratyka została bez realnej władzy na bardzo długi czas i w zasadzie nic nie stałoby na przeszkodzie by ta władza wpadła w mniej lub bardziej pożądane ręce. Takie upowszechnienie Sejmu faktycznie podnosi aktywność ale dla zachowania stabilności twardo rozdzieliłbym Volkshøse od Prezydenta i jemu zostawił realne narzędzia do kierowania państwem. Proponowałbym dodatkowo przy okazji tworzenia ordynacji wyborczej dodać wymóg posiadania obywatelstwa Muratyckiego aby móc kandydować na urząd prezydenta co może zapobiec sytuacji jaka miała miejsce podczas poprzedniej kadencji. W takim rozdaniu podział na ten bardziej powszechny Volkshøse gdzie możemy sobie pozwolić na trochę większą swobodę ale aby uniknąć takich niepożądanych komplikacji urząd prezydenta stanowczo odciąłbym od tego pseudo narracyjnego prowadzenia polityki. Dlatego finalnie zostawiłbym Volkshøse również możliwość odwołania prezydenta przy 3/4 posłów. Głównie dla tego iż wedle ostatniego postępowania naszej komisji wyborczej coraz bardziej zaciera się granica między obywatelem a nie obywatelem więc pozornie możliwe byłoby zebranie grupy posłów nawet nie związanych z Muratyką i odwołanie prezydenta kraju w jakim nawet nie mieszkają i mogliby to zrobić łatwiej niż obywatele tego państwa.

    3/4 brzmi rozważnie, jestem w stanie zagłosować za ewentualną tego typu poprawką do nowelizacji.

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003
    18 godzin temu, Waksman napisał:

    Nie uważam, że zmienione brzmienie tego artykułu będzie powodowało jakiś logiczny zgrzyt. To Prezydent wraz z (jeśli ją powoła) Radą Prezydencką (włas. Rada Ministrów) sprawuje władzę wykonawczą, ale Konstytucja nie nakłada obowiązku jej powoływania na Prezydenta. Jeśli jednak zaproponuje Pan Prezydent poprawkę, mającą na celu wykreślenie tego artykułu nowelizacji - jestem otwarty 🙂

    (...)

    Konstytucja jako najwyższy akt w państwie musi określać co istnieje i kto tym zarządza. Zaproponowane przeze mnie brzmienie powyższych artykułów ustanawia to, co opisałem wcześniej - Prezydent sprawuje władzę wykonawczą wraz z Radą Prezydencką, jeśli ją powoła. W zaproponowanym przez Pana Posła brzmieniu odczuwam zbyt agresywny ton, który opisuje Prezydenta jako jedyny organ sprawujący władzę wykonawczą, a RP to jakiś dodatek. Zaznaczmy, że już samo powołanie jednej osoby na ministra sprawia, że tworzy się Rada Prezydencka, więc po co to tak komplikować? Czy mam poddać zaproponowaną poprawkę pod głosowanie?

    Proponowałbym zatem zmianę treści Art.2 Punkt b na:
    "Prezydent IV Republiki Muratyki - jako władza wykonawcza"
    Jednocześnie również chciałbym zaproponować zmianę w Art. 10 jako iż jest on bezpośrednio powiązany z powyżej przytaczanym aczkolwiek w delikatnie zmienionej formie:
    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent oraz Ministrowie Rady Prezydenckiej, powoływani przez Prezydenta w drodze rozporządzenia, w którym określa on również zakres ich kompetencji i obowiązków."

     

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    1 minutę temu, Albert Fryderyk de Espada napisał:

    Proponowałbym zatem zmianę treści Art.2 Punkt b na:
    "Prezydent IV Republiki Muratyki - jako władza wykonawcza"
    Jednocześnie również chciałbym zaproponować zmianę w Art. 10 jako iż jest on bezpośrednio powiązany z powyżej przytaczanym aczkolwiek w delikatnie zmienionej formie:
    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent oraz Ministrowie Rady Prezydenckiej, powoływani przez Prezydenta w drodze rozporządzenia, w którym określa on również zakres ich kompetencji i obowiązków."

    Czyli całkiem wyrzucamy z Konstytucji pojęcie "Rady Prezydenckiej"? No mi się to osobiście nie podoba. Bardzo prosiłbym o przedstawienie powyższej poprawki w formie druku:

    image.png

    Następnie przejdziemy do głosowania. @Albert Fryderyk de Espada

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003
    11 minut temu, Waksman napisał:

    Czyli całkiem wyrzucamy z Konstytucji pojęcie "Rady Prezydenckiej"? No mi się to osobiście nie podoba. Bardzo prosiłbym o przedstawienie powyższej poprawki w formie druku:

    No nie koniecznie wyrzucamy, po prostu teraz sformułowane jest to w następujący sposób; Władzę wykonawczą sprawuje Prezydent IV Republiki oraz ma on możliwość desygnowania ministrów Rady Prezydenckiej gdzie przekazuje on część swoich kompetencji i obowiązków na osobę ministra w drodze rozporządzenia. Zamiast sformułowania że władzę sprawuje Prezydent wraz z Radą Prezydencką gdyż pierwotny projekt owszem zakładał jasne istnienie takiego organu aczkolwiek odczuwam iż w szczególności druga część mojej poprawki dość jasno i klarownie określiła czym owa rada ma być.

    Oto oficjalny projekt:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.2

    Zwierzogród, 27.08.2025

     

    Poprawka Nr.1 do:

    PROJEKTU NOWELIZACJA KONSTYTUCJI 11 LIPCA

     

    Art. 1
    Zmienia się brzmienie Art.2 Punkt b na:

    "Prezydent IV Republiki Muratyki - jako władza wykonawcza"

    Art. 2
    Zmienia się brzmienie Art. 10 na:

    W artykule 31 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Władze wykonawcza na terenie IV Republiki Muratyki sprawuje prezydent oraz ministrowie."

    na:

    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent oraz Ministrowie Rady Prezydenckiej, powoływani przez Prezydenta w drodze rozporządzenia, w którym określa on również zakres ich kompetencji i obowiązków."

    • Kocham to! 1

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001

    Bardzo dziękuję Panie Prezydencie. Przechodzimy do głosowania nad poprawką do nowelizacji, zgodnie z drukiem nr 1.2.

    Głosowanie nr 1
    Czas trwania: 27.08 17:19 - 28.08 18:00
    Czy jesteś za przyjęciem poprawki do Nowelizacji w brzmieniu zaproponowanym przez @Albert Fryderyk de Espada zgodnie z drukiem nr 1.2?
    WAKSMAN-DËTER Kaspar Venir WSTRZ.
    DE ESPADA Albert Fryderyk ZA / PRZECIW / WSTRZ.
    ZIEMIAŃSKI DE HARLIN LA SPARASAN Henryk ZA / PRZECIW / WSTRZ.

    Głosowanie potrwa 24h do jutra godziny 18:00. @Albert Fryderyk de Espada @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan

    Do państwa dyspozycji pozostaje templatka na pasku, o tutaj:

    image.png

     

    • Wow 1

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  • NIO: 2908210003

  • NIO: 2908210003

    WAKSMAN-DËTER Kaspar Venir WSTRZ.
    DE ESPADA Albert Fryderyk ZA
    ZIEMIAŃSKI DE HARLIN LA SPARASAN Henryk ZA / PRZECIW / WSTRZ.

    8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

    d163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png99527777916552134.png.36d8ca78e1684f2c1fe18307c76c620e.png

    AFdeEspada@nordnet.fn

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    ZIEMIAŃSKI DE HARLIN LA SPARASAN Henryk: Za.

    Jego Ekscelencja mgr. net Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan OSI 

    Arcybiskup achkovski 

    Prymas II Federacji Nordackiej 

    Minister sprawiedliwości 

    Prefekt Kongregacji ds. Kościoła i Duchowieństwa 

    Hrabia Bari 

    Baron Andalo 

    Kawaler Imperium Kiryjskiego herbu Ziemianin 

    heniu_prymas.png.5434ce5e4e8a4edfff1bd20fd1f908be.png

    1260.png

     

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie
  • NIO: 2709210001

  • NIO: 2709210001
    Głosowanie nr 1 • IV Kadencja
    Czy jesteś za przyjęciem poprawki do Nowelizacji w brzmieniu zaproponowanym przez @Albert Fryderyk de Espada zgodnie z drukiem nr 1.2?
    ZA
    2
    PRZECIW
    0
    WSTRZ.
    1
    POPRAWKA PRZYJĘTA
    Głosowanie ważne

    Kończę głosowanie. 3 z 3 posłów oddało swój głos - 2 było ZA, nikt nie był PRZECIW, 1 się WSTRZYMAŁ. Stwierdzam, że Sejm poprawkę przyjął. Projekt Nowelizacji po poprawce przedstawiam na druku nr 1.3:

    Godło kraju

    SEJM IV REPUBLIKI MURATYKI
    IV KADENCJI

    Druk nr 1.3

    Zwierzogród, 27 sierpnia 2025 roku

    Cytat

    zgodnie z DRUKIEM NR 6
    po poprawce z DRUKU NR 1.2

    P R O J E K T

     

    NOWELIZACJA KONSTYTUCJI 11 LIPCA
    z dnia xx xx 2025 roku

     

    Artykuł 1
    artykule 1 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli."

    na:

    "1. IV Republika Muratyki, zwana także IV Republiką, jest państwem integralnych w ramach II Federacji Nordackiej,

    2. IV Republika jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli II Federacji Nordackiej."

     

    Artykuł 2
    W artykule 9 podpunkcie 2 Konstytucji IV Republiki Muratyki zmienia się jego brzmienie z:

    "2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm Muratycki, władzę wykonawczą Prezydent IV Republiki Muratyki, a władzę sądowniczą sądy i trybunały."

    na

    "2. Władzę sprawują:

    a. Volkshøse (Sejm Muratycki) - jako władza ustawodawcza,

    b. Prezydent IV Republiki Muratyki - jako władza wykonawcza,

    c. Sądy i Trybunały II Federacji Nordackiej - jako władza sądownicza."

    Artykuł 3
    Uchyla się artykuł 18 Konstytucji IV Republiki.

    Artykuł 4
    W artykule 19 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Sejm Muratycki jest organem:

    1. Powszechnym, gdy liczba obywateli wynosi mniej, niż 20 aktywnych osób.

    2. Wybory do Sejmu są przeprowadzane w momencie, gdy liczba obywateli liczy 21 obywateli i więcej."

    na:

    1. "Volkshøse składa się z 565 mandatów, które rozdzielane są pomiędzy listy komitetów wyborczych zgodnie z liczbą uzyskanych głosów w wyborach powszechnych.,
    2. Partie polityczne i inne komitety wyborcze zgłaszają listy kandydatów, na które oddają głosy obywatele IV Republiki Muratyki. Liczba uzyskanych głosów przeliczana jest na mandaty dla danego komitetu wyborczego, a następnie mandaty są przydzielane poszczególnym kandydatom z listy.
    3. Szczegółowe zasady przeprowadzania wyborów, rozdziału mandatów oraz tryb pracy Volkshøse określa ordynacja wyborcza oraz Regulamin Volkshøse.”

    Artykuł 5
    artykule 20 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Do praw i obowiązków posłów Sejmu Muratyckiego należą:

    1. Składanie projektów ustaw, nie wpływających na politykę zagraniczną lub nie kolidująca z nią,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności dla Ministra lub Rady Ministrów,
    3. Uczestnictwo w obradach,
    4. Uczestnictwo w głosowaniach,
    5. Przestrzeganie kultury wypowiedzi."

    na:

    "Do praw i obowiązków posłów Volkshøse należą w szczególności:

    1. Składanie projektów ustaw, w tym ustaw zwykłych, specjalnych oraz konstytucyjnych,
    2. Składanie wniosków o wyrażenie wotum nieufności wobec Ministra, Rady Ministrów lub Prezydenta,
    3. Udział w obradach i głosowaniach,
    4. Przestrzeganie regulaminu obrad oraz zasad kultury wypowiedzi,
    5. Reprezentowanie obywateli, którzy powierzyli im mandat.

    Artykuł 6
    artykule 21 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "W trakcie pierwszego spotkania Sejmu Muratyckiego pod przewodnictwem Marszałka Seniora Sejmu Muratyckiego lub Prezydenta, jest wybierany Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego."

    na:

    "Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Volkshøse, pod przewodnictwem Marszałka Seniora lub Prezydenta IV Republiki Muratyki, wybierany jest Marszałek Wielki Volkshøse, który kieruje jego obradami i reprezentuje Volkshøse na zewnątrz."

    Artykuł 7
    Uchyla się artykuły od 22 do 26, i zastępuje je artykułem 22 o brzmieniu:

    1. "Volkshøse podejmuje uchwały i ustawy w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów (283).

    2. Zwykła ustawa zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała więcej niż 50% głosów posłów obecnych przy zachowaniu kworum.

    3. Ustawa specjalna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 3/5 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    4. Ustawa konstytucyjna zostaje uchwalona, jeżeli uzyskała co najmniej 2/3 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    5. Zmiana pojedynczego przepisu Konstytucji (poprawka konstytucyjna) wymaga co najmniej 3/4 głosów wszystkich posłów Volkshøse.

    6. W przypadku braku wymaganej większości lub braku kworum głosowanie uznaje się za nieważne, a projekt ustawy zostaje odrzucony.”

    Artykuł 8
    Uchyla się artykuły od 27 do 29, i zastępuje je artykułem 23 o brzmieniu:

    1. "Ustawą zwykłą jest akt prawny regulujący sprawy wewnętrzne IV Republiki Muratyki, które nie zostały zastrzeżone dla ustaw wyższej rangi.
    2. Ustawą specjalną jest akt prawny regulujący ustrój i funkcjonowanie instytucji państwowych, w szczególności tych zarządzanych przez Prezydenta IV Republiki Muratyki, Radę Ministrów lub osoby przez nich upoważnione.
    3. Ustawą konstytucyjną jest akt prawny wprowadzający zasadnicze zmiany w Konstytucji, w tym uchylający jej całość i zastępujący ją nowym tekstem.
    4. Poprawką konstytucyjną jest akt prawny zmieniający pojedynczy przepis lub artykuł Konstytucji.”

    Artykuł 9
    W całym Rozdziale II słowo "Sejm Muratycki" lub "Sejm IV Republiki Muratyki" zastępuje się słowem "Volkshøse".

    Artykuł 10
    artykule 31 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Władze wykonawcza na terenie IV Republiki Muratyki sprawuje prezydent oraz ministrowie."

    na:

    "Władzę wykonawczą w IV Republice Muratyki sprawuje Prezydent oraz Ministrowie Rady Prezydenckiej, powoływani przez Prezydenta w drodze rozporządzenia, w którym określa on również zakres ich kompetencji i obowiązków."

    Artykuł 10a
    artykule 32a punkcie 2 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie międzynarodowej oraz prowadzenie polityki zagranicznej IV Republiki"

    na:

    "2.    Reprezentowanie IV Republiki na arenie federalnej oraz prowadzenie polityki międzyprowincjonalnej IV Republiki."

    Artykuł 10b
    Uchyla się punkt 3 artykułu 33 Konstytucji.

    Artykuł 11
    artykule 33 punkcie 4 zmienia się jego brzmienie z:

    "Mianowanie urzędników państwowych tj. ministrów"

    na:

    "mianowanie ministrów wchodzących w skład Rady Prezydenckiej"

    Artykuł 12
    artykule 33 dodaje się punkt 7 o brzmieniu:

    "Kierowanie pracami Rady Prezydenckiej oraz przewodniczenie jej obradom."

    Artykuł 13
    Uchyla się artykuły 34, 35 oraz 35a Konstytucji, i zastępuje je artykułem 34 o brzmieniu:

    1. Prezydent może wyznaczyć swojego zastępcę (Vice-Prezydenta), który przejmuje obowiązki Prezydenta w przypadku:
      1.   zapowiedzianej czasowej nieobecności Prezydenta,
      2.   śmierci Prezydenta,
      3.   nieaktywności Prezydenta trwającej co najmniej 14 dni.
    2. Jeżeli Prezydent nie wyznaczył zastępcy, jego obowiązki przejmuje Marszałek Wielki Volkshøse.
    3. Jeżeli Prezydent nie zaloguje się na forum przez 30 kolejnych dni, uznaje się jego urząd za opróżniony, a osoba pełniąca obowiązki Prezydenta zobowiązana jest do zarządzenia wyborów w terminie 7 dni.”

    Artykuł 14
    artykule 36 Konstytucji zmienia się jego brzmienie z:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli, gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    na:

    "Prezydent może zostać odwołany 3/4 ilością głosów obywateli lub przez Volkshøse (2/3 ustawowej liczby posłów), gdy;

    1. Nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
    2. Działa na szkodę IV Republiki Muratyki,
    3. Działa na przekór opinii publicznej większości obywateli IV Republiki Muratyki."

    Artykuł 15
    Uchyla się Rozdział IV [Władza sądownicza] Konstytucji.

    Artykuł 16
    całym rozdziale V [Stan Nadzwyczajny] słowo "Sejm IV Republiki Muratyki" lub "Sejm Muratycki" zastępuje się słowem "Volkshøse IV Republiki Muratyki"

    Artykuł 17
    Uchyla się Rozdział VI [Przepisy końcowe].

     

     

    Kontynuujemy debatę nad powyższym projektem.

    DW: @Albert Fryderyk de Espada @Henryk Ziemiański de Harlin la Sparasan

    SYoeTe3.png 100505667931999071.png
    Kaspar Venir Waksman-Dëter
    Pierwszy Towarzysz Kalkilistycznej Partii Federacji
    były: V Prezydent II Federacji Nordackiej, I i III Prezydent UTN, wielokrotny Minister Spraw Wewnętrznych UTN i I FN, V, VI i VII Prezydent III Republiki Muratyki, Prokurator Generalny w I Federacji Nordackiej, Pierwszy Towarzysz Związku Socjalistycznych i Kalkilistycznych Republik Muratyckich, I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

    Muratyka1.png Kalkilista.png

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
     Udostępnij