Obywatele,
W niniejszym temacie przybliżę wam charakterystykę Freutu Opacz. Od momentu objęcia urzędu bliżej poznałem region i powołana została FO-EAHK, która będzie poruszać tematy związane z historią regionu i jej ideologiami, wszystkim co tyczy się przeszłości i kultury, natomiast w następującym wątku, zostaną poruszone kwestie, które dotyczą regionu w tym momencie, wraz z krótkim wstępem dającym zarys najważniejszych wydarzeń regionu.
Charakterystyka wysp:
Freut Opacz (esp. Frojt Opa?) dzieli się na dwie wyspy, zachodnią i wschodnią. Największym miastem zachodniej wyspy jest Opacz (Esp. Opa?) zaś największym miastem wyspy wschodniej jest Mora?). Średnia wysokość ponad poziomem morza zachodniej wyspy wynosi 220m, natomiast wschodnia wyspa jest dużo bardziej górzysta i jej średnia wysokość npm to 854m. Średnia temperatura roczna wyspy zachodniej to 11C a wschodniej 7C. Nie są to tereny zróżnicowane pod względem roślinności, bywają nazywane zielonymi siostrami ze względu na swoje rozległe pola i zielone góry.
Freut Opacz zamieszkują przedstawiciele wielu nacji, natomiast najbardziej licznym ludem są Esperowie. Esperowie są ludem, których w przeszłości jednoczyła idea, której podstawą był język Esperanto. Przez wieki Esperowie dzielili się na wiele plemion, które zwalczały się między sobą nieustannie, były rozbite językowo i kulturowo, ale nie etnicznie poprzez wyspową izolację tych ludów na terenie. Przez swoje rozbicie i wewnętrzne walki międzyplemienne, grupa, która nie istniała jako zjednoczony naród, funkcjonowała w ramach innych księstw, królestw bez swojej przynależności narodowej, aż do zjednoczenia plemion roku 1901.
Dokonał tego Ludeon Zamakos. Stworzył on ideę Esperską, zwaną Esperii. Nazwa pochodzi od starożytnego zwoju, który w większości spalony, odkrywał tylko jedno słowo - Esper. Wykopaliska archeologiczne trwają nieustannie, odkrywane są ruiny, broń, monety i inne artefakty, natomiast brakuje zapisów historycznych w starożytnym zaginiętym języku, z czasów przedplemiennych. Starożytny okres przedplemienny jest jedynym okresem sprzed zjednoczenia plemion 1901 roku, gdzie Esperzy byli zjednoczeni na obu wyspach w jedną, własna i niezależną strukturę państwową. Mało jest wiadomym o upadku starożytnego państwa na tym terenie, ale po jego upadku nastąpiła degradacja kultury, nauki, filozofii, języka i dobrostanu ekonomicznego.
Ludeon Zamakos zjednoczył Esperów dzięki zielonej gwieździe, która symbolizuje zielone łąki i obrośnięte trawą i drzewami klify obu wysp jak i pięć filarów idei Esperii. Są to:
1. Słowo - od stworzenia sztucznego, prostego języka, który zjednoczył Esperów.
2. Wiedza - aby odkryć swoje korzenie i poszerzyć wiedzę o świecie i samych sobie.
3. Jedność - aby zaprzestać konfliktom.
4. Wiara - nie definiowana jako wiara powiązana z religią, ale wiara w ideę Esperii.
5. Ziemia - czyli dwie wyspy, które zamieszkiwały od początków historii tego regionu Esperowie.
W 1901 roku Zamakos przedstawił swoj manifest o zjednoczeniu ludów ideą Esperii i wkrótce po tym opublikował w 1903 roku podręczniki do nauki tego języka. Jego pierwszym współpracownikiem, przy tworzeniu tego języka a następnie ruchu zjednoczeniowego był Mikol Kenios. Ich drogi rozeszły się w 1912 roku gdy zaczął się rozłam w ruchu zjednoczeniowym gdy wyszły na światło dzienne kwestie polityczne ruchu. Ruch się podzielił na dwa skrzydła, pacyfistyczny ruch Zamakosa i militarystyczno-niepodległościowy ruch Keniosa. Ruch Zamakosa odniósł w tej bitwie politycznej zwycięstwo. Lud Esperów był zbyt zmęczony i przygnieciony swoją historią i woleli się poddać każdej władzy, która szanowała Esperską kulturę i traktowała ich na równi z innymi obywatelami, bowiem ruch Esperski wg. Zamakosa miał lud zjednoczyć tylko i wyłącznie ku dobru ogółu, a nie do rywalizacji czy tworzenia własnego państwa w koncercie mocarstw.
Hasłem przewodnim ruchu Zamakosa był okrzyk "lud jest wieczny". Z perspektywy ostatnich stu lat nie było to złym posunięciem, gdyż w poprzednich strukturach państwowych, jak i w aktualnej Muratyce, Esperzy są na równi z innymi obywatelami i wielu obywateli z innych regionów państwa, jak i Unii żyje w miastach Esperskich obu wysp, z czego najwięcej w mieście Opacz. Różnice co do wysp na poziomie kulturowym za to są widoczne po dziś dzień. W sondażu przeprowadzonym w 1917 roku wyniki odnośnie poparcia dla Zamakosa i Keniosa były następujące: W zachodniej wyspie poparcie dla Zamakosa wynosiło 85% a dla Keniosa 13% a 2 % obywateli było bez zdania, zaś wyniki głosowań wyspy wschodniej były prawie odwrotne. Poparcie dla Keniosa wynosiło 67% a dla Zamakosa 20% z 13% obywateli bez zdania na ten temat.