Federalny Wątek Kosmiczny
NAJSZYBSZE CODZIENNE! WIADOMOŚCI KOSMICZNE
Z OSTATNIEJ CHWILI !!!
No to co! Trzeci lot Starshipa już za nami. Jak widzicie zdecydowałem się na nie robienie spamu tak jak przy ostatnim locie (to wynikało też z drobnego spóźnienia przez co nie miałem czasu na nic więcej niż odpalenie streama). W każdym razie SpaceX poinformowało już o utracie Shipa 28, który przesyłał przez cały lot dane telemetryczne oraz ujęcia z pokładowych kamer. Przy końcowym wejściu w atmosferę stracono jednocześnie zarówno połączenie ze Starlinkami, jak i kontakt z samym TDRSS, co wskazuje, że utracono Shipa jeszcze w atmosferze, a nie po samym uderzeniu ale spójrzcie tylko na to, jak daleko zaszli!
Podczas tego lotu doświadczyliśmy absolutnie niesamowitych widoków na pokładzie całego Starshipa, które pokazano podczas wznoszenia się całej rakiety w trakcie którego w ogóle nie zgasł w sposób niekontrolowany żaden z 33 Raptorów Super Heavy, ani też żaden z 6 silników Shipa 28!
Sam fakt tak pięknych widoków to pokaz niesamowitej siły Starlinka, który w tym locie pokazał 200% swojej aktualnej mocy! Podczas tego lotu doszło do hot-stageingu S28 z B10, który tym razem wykonał absolutnie poprawnie i fenomenalnie swój manewr powrotu, który oczywiście był zaplanowany. Doświadczyliśmy także ujęcia na Booster 10, który będąc ustabilizowanym przed gridfiny (które tak w ogóle były odwrócone przy hot-stageingu) mknął przez gęste chmury by finalnie rozbić się o wodę z prędkością 300 m/s, zamiast planowanych 3 m/s. Jednak jak na wykonanie tego manewru pierwszy raz poszło bardzo dobrze!
Co niezwykłe to po wykonaniu hot-stageingu, Ship 28 leciał idealnie z trajektorią orbitalną aż do momentu wyłączenia swoich silników po czym po raz pierwszy mógł zabrać się za wykonywanie rzeczy będąc w przestrzeni kosmicznej. Jakie to były rzeczy? Bardzo ważne. Zaczęło się od otwarcia drzwi ładowni Shipa (do której w przyszłości będą ładowane Starlinki V2). Otwarcie tych drzwiczek było ważne, ponieważ tuż po otwarciu drzwiczek zdecydowano się na przeprowadzenie po raz pierwszy w historii lotów kosmicznych; orbitalnej demonstracji transferu paliwa, które POMYŚLNIE zostało przetransportowane wewnątrz zbiorników głównych.
No dobra, a dlaczego ten transfer paliwowy był taki ważny? Otóż SpaceX zarobił spore siano od NASA inżynierowie od SpaceX zaprojektowali tą demonstrację, aby móc poważnie ustalić jak Starship będzie tankowany podczas przyszłych misji na Księżyc, które może wymagać kilkunastu lotów do jego pełnego zatankowania. Dzisiaj natomiast dowiedzieliśmy się, że jest to absolutnie możliwe!
Tuż po zakończeniu tego transferu, SpaceX poinformowało, że w tym locie nie podejmie żadnej próby ponownego uruchomienia silników w Shipie po przejściu przez astosferę, co moim skromnym zdaniem zostało podyktowane kwestiami bezpieczeństwa, ponieważ Ship był na dość stromej i niejasnej trajektorii, a SpaceX nie chciało ryzykować, że Ship poszybuje w kierunku obszarów bardziej zabudowanych, albo w ogóle zboczy z trasy...
Wtedy też Ship 28 zaczął wchodzić w atmosferę i było to chyba pierwsze nagranie wejścia w atmosferę na żywo, które zostało dostarczone do nas w takiej jakości... Oczywiście jest to kwestia Starlinków, których sygnał przetrwał nawet przejście Shipa przez plazmę! Dosyć długo mogliśmy się nacieszyć przechodzeniem Shipa przez atmosferę, jednak potem utracono sygnał z kamer (jednak telemetria nadal dochodziła) no ale potem utracono także telemetrię na wysokości 65 kilometrów, która była ostatnią zarejestrowaną wysokością Shipa po reentry!
Tak czy owak start był niesamowity i totalnie się udał! Oczywiście FAA będzie zmuszone zdjąć licencję i wszcząć dochodzenie, jednak nie powinno ono zająć aż tak długo jak ostatnio, ponieważ 90% całego lotu zostało wykonane zgodnie z wcześniejszym planem! Bardzo miło było mi to wszystko relacjonować na żywo na Discordzie Edelwess (bo na YouTube nie byłem przygotowany) no i chyba tak to się wszystko zakończyło. Koniecznie dajcie znać co Wy myślicie o tym locie, a ja idę zrobić sobie malutką przerwę...
Źródło informacji:
SpaceX na ? (1), SpaceX na ? (2)
SpaceX na ? (3), SpaceX na ? (4)
SpaceX na ? (5), SpaceX na ? (6)
SpaceX na ? (7), SpaceX na ? (8)
SpaceX na ? (9), SenBillNelson na ?
elonmusk na ?, faanews na ?