Andrzej Ordyński 463 Opublikowano 24 Sierpnia Zaimki: męskie Zaimki: męskie Udostępnij Opublikowano 24 Sierpnia Cytat WAŻNE LINKI Dział Zielonego Kościoła na starym forum bialeńskim (2013-2018): https://vonthorn.sarmacja.org/galeria/archive/bialenia/spolecznosc/forum-221.html Dział Zielonego Kościoła na nowym forum bialeńskim (2019-2023): https://vonthorn.sarmacja.org/galeria/archive/bialenia/noweforum/forumdisplay.php?fid=31 Dział Zielonego Kościoła na forum Bastionu Pollin: https://forum.bastionpollin.pl/viewforum.php?f=83 Artykuł "Filozofia ajatollaha Aliego ibn Abi Taliba w świetle fatw. Przyczynek do badań doktryny Zielonego Kościoła": https://vonthorn.sarmacja.org/galeria/archive/bialenia/noweforum/showthread.php?tid=2735 Zielony Kościół jest jedną z najbardziej charakterystycznych instytucji religijnych w mikroświecie, odgrywającą szczególną rolę w historii Dżamahiriji Bialeńskiej (2013) i Republiki Bialeńskiej (2013-2023). Jego działalność obejmowała zarówno sferę duchową, jak i społeczną, a jednocześnie stanowiła ważny element bialeńskiej tożsamości kulturowej. Obecnie jest to religia mniejszości w Nowej Ordzie. Początki Zielonego Kościoła sięgają pierwszych lat funkcjonowania Bialenii, kiedy to Ali ibn Abi Talib postanowił utworzyć związek wyznaniowy, nawiązujący do islamu, ale zachowującego własną specyfikę, głęboko osadzoną w kulturze bialeńskiej. Kościół zorganizowany miał zostać w strukturę o hierarchicznym charakterze, jednak w praktyce kształtowany był także oddolnie przez wiernych. Na czele stał Ajatollah Ali ibn Abi Talib, ale bardzo ważną rolę odgrywała także Imamka Akrypa Ali Shariati. W końcowym okresie istnienia Republiki Bialeńskiej, ajatollah Talib namaścił Andrzeja Płatonowicza na kolejnego ajatollaha i od tego czasu stara się on przechować i kontynuować tradycję zielonokościelną. Zielony Kościół początkowo określał swoją doktrynę mianem „islamu socjalistycznego”. Była to synteza elementów duchowości szyickiej z ideologią lewicową i antyimperialistyczną. Podstawowym źródłem inspiracji religijnej był islam, jednak doktryna została rozbudowana o wątki socjalistyczne, a także o motywy nacjonalistyczne i patriotyczne. Istotną rolę odgrywała Zielona Książka Muammara Kaddafiego, uznawanego za patrona Bialenii. Obok niego w panteonie Zielonego Kościoła znaleźli się również inni święci, w tym postaci historyczne, rewolucjoniści, politycy, a nawet bohaterowie fikcyjni. Kult świętych był zjawiskiem powszechnym, a ich wybór podkreślał eklektyczny charakter doktryny ZK. Praktyka religijna obejmowała zarówno rytuały o charakterze duchowym, jak i działania propagandowe. W zaleceniach podkreślano wagę modlitwy publicznej jako wyrazu siły wspólnoty. Wśród zaleceń pojawiały się również sugestie dotyczące lektury i kultury – od literatury ideologicznej, poprzez muzykę rewolucyjną i nasheedy, po współczesne formy sztuki cyfrowej, takie jak vaporwave i memy, uznawane za istotne elementy nowej estetyki rewolucyjnej. Interesującym aspektem doktryny była aprobata dla ezoteryki, co zdaje się łączyć Zielony Kościół z nurtami New Age. Zielony Kościół akceptował święta takie jak Halloween, a w swoim nauczaniu odwoływał się również do idei światów równoległych i istnienia istot pozaziemskich. W interpretacjach eschatologicznych Raj opisywano jako Socjalistyczną Republikę, natomiast szczególną sympatią darzono zwierzęta, zwłaszcza koty, które uznawano za istoty obdarzone duszą. Zielony Kościół prezentował poglądy o wyraźnie lewicowym charakterze, łącząc radykalny antykapitalizm z poparciem dla koncepcji państwa socjalistycznego. W doktrynie wyraźnie akcentowano walkę z imperializmem i kapitalizmem, uznawanym za system opresyjny i zbrodniczy. Jednocześnie Kościół propagował idee patriotyzmu bialeńskiego, interpretowanego jako obowiązek obrony wspólnoty przed zewnętrznymi i wewnętrznymi zagrożeniami. Znaczenie Zielonego Kościoła wykraczało poza sferę religijną, stając się jednym z elementów kształtujących kulturę i tożsamość Bialeńczyków. Eklektyczny charakter doktryny, łączący religię, ideologię polityczną i kulturę popularną, sprawił, że Kościół funkcjonował zarówno jako projekt ideowy, jak i forma awangardy kulturowej. 10 września 2023 r. ajatollah Ordyński, już w Nowej Ordzie, ogłosił Tezy Zielonego Kościoła, które stanowią syntezę doktryny zielonokościelnej, umożliwiającą prowadzenie Dawahu (nawracania niewiernych) także poza bialeńskim obszarem kulturowym. Oto one: Cytat TEZY ZIELONEGO KOŚCIOŁA 1. Jest jeden Bóg. 2. Świat oparty jest na hierarchicznym uporządkowaniu bytów, od Boga, przez anioły, ludzi, zwierzęta i rośliny do materii nieożywionej. 3. Bóg porozumiewa się z ludźmi poprzez proroków. 4. Największym prorokiem wszechczasów był Mahomet. 5. Oprócz proroków, niosących uniwersalne przesłanie dla ludzkości, Bóg posyła swoich wysłanników do poszczególnych narodów. Nazywamy ich patronami. 6. Oprócz uniwersalnych proroków oraz narodowych patronów, Bóg posługuje się świętymi, którzy dają dobry przykład swojemu otoczeniu. 7. Bóg wskazuje wiernemu ludowi dobrą drogę poprzez natchnione pisma proroków, patronów i świętych. Najważniejszą księgą świętą jest Koran, zaś najsłynniejszą księgą patronacką „Zielona książka”, skierowana do Bialeńczyków. 8. Każdy człowiek posiada zdolność zrozumienia woli Bożej poprzez lekturę natchnionych pism, zgłębianie rzeczywistości w sposób naukowy, modlitwę i medytację. 9. Bóg udziela szczególnej pomocy imamom, czyli przewodnikom lokalnych wspólnot wiernych oraz ajatollahom, czyli objaśniaczom natchnionych pism. 10. Wierni zobowiązani są do jednoczesnego realizowania celu wiecznego oraz celu doczesnego, wynikającego z przynależności narodowej oraz czasów w których żyją. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reza I Pahlavi 32 Opublikowano 25 Sierpnia Udostępnij Opublikowano 25 Sierpnia A spodziewałem się jakiejś formy buddyzmu u nas 😁🤔 A tu islamokomunizm się szykuje 😜 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Ordyński 463 Opublikowano 25 Sierpnia Zaimki: męskie Zaimki: męskie Autor Udostępnij Opublikowano 25 Sierpnia 8 minut temu, Reza I Pahlavi napisał: A spodziewałem się jakiejś formy buddyzmu u nas 😁🤔 A tu islamokomunizm się szykuje 😜 Nie, nie, muzułmanie to tylko 3% populacji Nowej Ordy. Szuud-Zam: 54,7% Islam: 3% Chrześcijaństwo: 1% Inne: 4,3% Ateizm: 37% 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reza I Pahlavi 32 Opublikowano 25 Sierpnia Udostępnij Opublikowano 25 Sierpnia Dziękuję za szybką odpowiedź, Biały Chanie! 😁 Nazwa Szuud-Zam mi się już gdzieś obiła o uszy ✌️ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się