• Lubię to 1
  • Kocham to! 4
  • Wow 1
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

KN 5/25 | zgodność z Konstytucją art. 6 regulaminu Kongresu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie

    100505667931998453.png

     

    Velke Mesto Achkov, dnia 23 sierpnia 2025 roku

     

    Z A R Z Ą D Z E N I E

     

    Zarządzam, co następuje:

    1. Działając z urzędu, wszczynam postępowanie w sprawie kontroli zgodności z Konstytucją regulaminu Kongresu w zakresie procedury drugiego kroku wyboru rządu, określonej w art. 6 Regulaminu: "1. W przypadku nieudzielenia wotum zaufania Premierowi desygnowanemu przez Prezydenta, Kongres przechodzi do drugiego kroku wyboru rządu. 2. Drugi krok wyboru rządu rozpoczyna się od trwającego 48 godzin okresu zgłoszeń, który może zostać skrócony w przypadku gdy wszyscy Kongresmeni zadeklarują zgłoszenie bądź poparcie kandydata. 3. Zgłosić kandydata na Premiera może grupa co najmniej dwóch Kongresmenów. Zgłoszony kandydat musi potwierdzić wolę kandydowania. 4. Kongres desygnuje na Premiera kandydata, który został zgłoszony przez najliczniejszą grupę Kongresmenów. Jeśli jest więcej niż jedna najliczniejsza grupa, kandydata wybiera się w losowaniu. 5. Wobec Premiera desygnowanego przez Kongres powtarza się procedury z Art. 5.".
    2. Wątpliwość konstytucyjna dotyczy zgodności wskazanego przepisu z art. 64 Konstytucji, stanowiącym, iż: "1. W pierwszym kroku wyboru rządu Prezydent desygnuje Premiera. 2. Desygnowany przez Prezydenta Premier obiera skład Rady Ministrów i zwraca się do Kongresu z prośbą o wyrażenie wotum zaufania dla jego rządu. 3. Kongres wyraża wotum zaufania dla Premiera bezwzględną większością głosów. Jeśli taka większość nie zostanie osiągnięta, Rada Ministrów podaje się do dymisji, a Kongres niezwłocznie powołuje w drugim kroku nowego Premiera bezwzględną większością głosów. 4. Jeśli w ciągu 10 dni Kongres nie zdoła powołać nowego Premiera, a nie wyraził wotum zaufania Premierowi desygnowanemu przez Prezydenta, Kongres zostaje rozwiązany".

    3. Nadaję sprawie następującą sygnaturę: KN 5/25.
    4. Wyznacza się SN Damiano Robingrena na Przewodniczącego składu orzekającego.

     

    (-) Damiano Robingren
    Przewodniczący Składu Orzekającego

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: męskie

  •   Zaimki: męskie

    100505667931998453.png

     

    Velke Mesto Achkov, dnia 23 sierpnia 2025 roku

     

    100895599741633070.svg

    W Y R O K

    W IMIENIU II FEDERACJI NORDACKIEJ

    Najwyższy Sąd Federalny w sprawie ustrojowej o sygnaturze KN 5/25, wszczętej zarządzeniem z dnia 23 sierpnia 2025 roku, orzeka, co następuje:

    1. art. 6 Regulaminu Kongresu w zakresie przewidującym procedurę drugiego kroku wyboru rządu, w szczególności mechanizm zgłaszania kandydata przez grupy Kongresmenów, desygnowanie Premiera przez najliczniejszą grupę zgłaszającą oraz wybór kandydata w drodze losowania, jest niezgodny z art. 64 ust. 3 oraz art. 64 ust. 4 Konstytucji,
    2. nakazuje Kongresowi niezwłoczne podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do usunięcia niekonstytucyjnej regulacji,
    3. zobowiązuje Spikera Kongresu do niezwłocznego powiadomienia wszystkich Kongresmenów o niniejszym wyroku i zakazuje stosowania zakwestionowanych przepisów do czasu ich usunięcia.

    U Z A S A D N I E N I E

    Konstytucja w art. 64 ustanawia precyzyjną procedurę powoływania rządu. W pierwszym kroku Premier desygnowany przez Prezydenta przedstawia skład Rady Ministrów i poddaje go głosowaniu w Kongresie. W przypadku nieudzielenia wotum zaufania, Kongres w drugim kroku powołuje nowego Premiera bezwzględną większością głosów. Jeżeli w ciągu dziesięciu dni nie dojdzie do skutecznego wyboru, Konstytucja nakazuje rozwiązanie Kongresu.

    Regulamin Kongresu w art. 6, przewidując okres zgłoszeń kandydatów, możliwość desygnowania Premiera przez najliczniejszą grupę zgłaszającą i dopuszczając nawet losowanie, w sposób rażący zniekształca treść art. 64 Konstytucji. Mechanizmy te prowadzą do sytuacji, w której Premier może zostać wyłoniony bez wyraźnego poparcia większości Kongresu, a nawet w wyniku przypadku, co stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą demokratycznej legitymacji rządu.

    Konstytucja ma charakter najwyższego prawa (art. 12) i nie dopuszcza modyfikacji swoich postanowień przez regulamin Kongresu. Kongres nie ma kompetencji do tworzenia alternatywnych trybów wyboru rządu, a jedynie do wykonywania wprost zapisanych w ustawie zasadniczej procedur. Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

    Niniejszy wyrok jest prawomocny.

    DW: @Członek Kongresu@Obywatel Federacji@Bolesław Kirianóo von Hohenburg

     

    (-) Damiano Robingren
    Przewodniczący Składu Orzekającego

    • Kocham to! 2
    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
     Udostępnij