Damiano Robingren 140 Opublikowano 22 Sierpnia Zaimki: męskie Zaimki: męskie Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia Velke Mesto Achkov, dnia 23 sierpnia 2025 roku Z A R Z Ą D Z E N I E Zarządzam, co następuje: Działając z urzędu, wszczynam postępowanie w sprawie kontroli zgodności z Konstytucją regulaminu Kongresu w zakresie przepisów dotyczących utajniania posiedzeń, w szczególności: art. 11 pkt 4: „Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o: [...] utajnienie posiedzenia”. art. 10 ust. 3: "Wnioski formalne zgłoszone przez grupę minimum dwóch Kongresmenów, ale nie więcej niż połowę, poddawane są głosowaniu i przyjmowane większością zwykłą", Wątpliwość konstytucyjna dotyczy zgodności wskazanego przepisu z: art. 40 Konstytucji: "Kongres może uchwalić tajność obrad bezwzględną większością głosów, jeśli wymaga tego dobro państwa". Nadaję sprawie następującą sygnaturę: KN 4/25; Wyznacza się SN Damiano Robingrena na Przewodniczącego składu orzekającego. (-) Damiano Robingren Przewodniczący Składu Orzekającego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damiano Robingren 140 Opublikowano 23 Sierpnia Zaimki: męskie Zaimki: męskie Autor Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia Velke Mesto Achkov, dnia 23 sierpnia 2025 roku W Y R O K W IMIENIU II FEDERACJI NORDACKIEJ Najwyższy Sąd Federalny w sprawie ustrojowej o sygnaturze KN 2/25, wszczętej zarządzeniem z dnia 23 sierpnia 2025 roku, orzeka, co następuje: art. 11 pkt 4 w zakresie przewidującym możliwość złożenia wniosku formalnego o utajnienie posiedzenia, oraz art. 10 ust. 3 w zakresie, w jakim umożliwia przyjmowanie wniosku o utajnienie większością zwykłą, są niezgodne z art. 40 ust. 2 Konstytucji, nakazuje Kongresowi niezwłoczne podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do usunięcia niekonstytucyjnej regulacji. zobowiązuje Spikera Kongresu do niezwłocznego powiadomienia wszystkich Kongresmenów o niniejszym wyroku i zakazuje stosowania zakwestionowanych przepisów do czasu ich usunięcia. U Z A S A D N I E N I E Konstytucja w art. 40 ust. 1 ustanawia zasadę jawności obrad parlamentarnych, a w ust. 2 przewiduje wyjątek od tej zasady poprzez możliwość utajnienia posiedzenia. Wyjątek ten został obwarowany dwoma warunkami: po pierwsze, decyzja Kongresu musi zostać podjęta większością bezwzględną, a po drugie, jej przesłanką jest wymóg ochrony dobra państwa. Regulacja ta ma charakter normy bezwzględnie obowiązującej, której treści nie można ani zawężać, ani modyfikować w drodze aktu niższego rzędu, jakim jest Regulamin Kongresu. Zakwestionowane przepisy Regulaminu obniżają wymagany próg decyzyjny z większości bezwzględnej do zwykłej oraz redukują decyzję o utajnieniu obrad do wniosku formalnego, co w praktyce umożliwia nadmierne i arbitralne korzystanie z tej instytucji, bez badania przesłanki dobra państwa. Tego rodzaju regulacja narusza konstytucyjny standard jawności życia publicznego, obniżając gwarancje transparentności działania władzy ustawodawczej i prowadząc do potencjalnego nadużycia mechanizmu tajności. Konstytucja II Federacji Nordackiej, jako najwyższe prawo (art. 12), ma pierwszeństwo przed regulaminami i aktami wykonawczymi. Kongres, kształtując swój Regulamin, jest związany Konstytucją i nie może w drodze samodzielnych regulacji proceduralnych osłabiać mechanizmów ochrony jawności, które stanowią fundament ustroju demokratycznego. Wobec czego orzeczono jak w sentencji. Niniejszy wyrok jest prawomocny. DW: @Członek Kongresu@Obywatel Federacji@Bolesław Kirianóo von Hohenburg (-) Damiano Robingren Przewodniczący Składu Orzekającego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się