• Kocham to! 3
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

UR 1/25 | Rozwiązanie Kongresu w drodze referendum


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  •   Zaimki: on/jego

  •   Zaimki: on/jego

    100505667931998453.png

    Velke Mesto Achkov, 03.02.2025

    Z A R Z Ą D Z E N I E

    Zarządzam, co następuje:

    1. Działając na wniosek Prezydenta Federacji Tadeusz Hawilandzkiego wszczynam postępowanie w sprawie ustrojowej w zakresie możliwości skrócenia kadencji lub rozwiązania Kongresu w drodze referendum ogólnokrajowego;
    2. Nadaję sprawie sygnaturę UR/1/25;
    3. Wyznaczam siebie na przewodniczącego składu orzekającego;
    4. Powiadamia się wnioskodawcę sprawy, Tadeusza Hawilandzkiego, oraz wnioskodawcę referendum, Kaspara Waksmana, o wszczęciu postępowania.

    DW: @Tadeusz I Wielki @Waksman

     

    100849705767928351.svg
    Leonid Repulijski
    Sędzia Najwyższy

    • Kocham to! 1

     podpis: Leonid Repulijski
    Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

    Klon należący do@Kamiljan de Harlin

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: on/jego

  •   Zaimki: on/jego

    Sąd zezwala każdemu zainteresowanemu przedmiotem sprawy mieszkańcowi na zajęcie stanowiska w rozpatrywanej sprawie. Czas na przedstawianie stanowisk wyznaczam do 8 lutego br. do godz. 12:00.

     podpis: Leonid Repulijski
    Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

    Klon należący do@Kamiljan de Harlin

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: on/jego

  •   Zaimki: on/jego

    Wysoki Sądzie,

    ja krótko. Mamy tu dwa, na pozór sprzeczne przepisy. Z jednej strony mamy jasno określone warunki, w jakich Kongres może zostać rozwiązany, ale z drugiej referenda są wiążące dla przedstawicieli władz. Czy więc powinno się organizować referendum nad de facto złamaniem przepisów, ponieważ jeśli obywatele zagłosują na tak, decyzja stanie się ostateczna, a władze będą musiały złamać Konstytucję?
    Zastanówmy się nad konsekwencją przyjęcia takiej interpretacji. Jeśli zasada wiążącego charakteru referendum miałaby działać jeszcze przed ogłoszeniem wyników takowego, zmieniamy się w dziwną formę dyktatury/demokracji bezpośredniej, w której obywatele IIFN wybierają Prezydenta, a Prezydent może przez referendum wprowadzić jakąkolwiek zmianę, również taką, która narusza trójpodział władzy...

    • Lubię to 1

    99792411588297495.png

    Bolesław Kirianóo von Hohenburg de la Sparasan

    Spiker Kongresu, Minister Spraw Zewnętrznych
    i Premier II Federacji Nordackiej

    Użytkownik StemplaObywatel KirianiiWierny Przenajświętszego Kościoła KiryjskiegoAntykomunista

    "Gdy gardzisz mszą i pierogiem: Idźże sobie z Panem Bogiem! A kto prośby nie posłucha: W imię Ojca, Syna, Ducha!"

     

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Opublikowano
  •   Zaimki: on/jego

  •   Zaimki: on/jego

    100895599741633070.svg

    WYROK
    w imieniu II Federacji Nordackiej

    Najwyższy Sąd Federalny w sprawie ustrojowej o sygnaturze UR/1/25 wszczętej przez Prezydenta Federacji Tadeusza Hawilandzkiego orzeka, co następuje:

    1. Rozpisanie i przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego nad skróceniem kadencji Kongresu jest zgodne z Konstytucją.
    2. Wynik referendum ogólnokrajowego jest wiążący dla organów władzy, jednak nie posiada samoistnej mocy prawnej do skrócenia kadencji Kongresu II Federacji Nordackiej.
    3. Kongres może zostać rozwiązany wyłącznie w przypadkach określonych w Konstytucji, a nie na mocy referendum.
    4. Formalne skrócenie kadencji Kongresu może nastąpić jedynie poprzez uchwałę Kongresu podjętą większością bezwzględną zgodnie z art. 39 Konstytucji.
    5. Wynik referendum ogólnokrajowego, w którym większość obywateli opowie się za skróceniem kadencji Kongresu, stanowi polityczne zobowiązanie dla Kongresu do podjęcia uchwały samorozwiązaniu, lecz nie jest prawnie wiążący w sposób, który zmusiłby Kongres do skrócenia kadencji.
    6. Brak przepisów konstytucyjnych nadających referendum skutek bezpośrednio skracający kadencję Kongresu oznacza, że w celu wprowadzenia takiej możliwości konieczna byłaby zmiana Konstytucji poprzez ustawę konstytucyjną.

    UZASADNIENIE

    Art. 90. Konstytucji stanowi, że referendum ogólnokrajowe jest wiążące dla organów władzy. Oznacza to, że wynik referendum powinien być respektowany przez władze. Poza procedurą akcesji i wystąpienia regionów z II Federacji Nordackiej, Konstytucja nie określa automatycznych skutków prawnych referendum. Oznacza to, że wynik referendum nie może wprost doprowadzić do skrócenia kadencji Kongresu.

    Rozwiązanie Kongresu następuje wtedy i tylko wtedy, gdy dojdzie do jednej z trzech sytuacji:

    • Art. 64 ust. 4 – niepowołanie nowego Premiera przez Kongres w ciągu 10 dni od odrzucenia wotum zaufania dla desygnowanego przez Prezydenta Premiera;

    • Art. 68 ust. 3 – wyrażenie wotum nieufności dla Rady Ministrów bez wskazania nowego Premiera na jej miejsce;

    • Art. 35. ust. 2.po upływie 120 dni od zebrania się na posiedzenie inauguracyjne.

    Obowiązujący porządek prawny nie przewiduje możliwości rozwiązania Kongresu na podstawie referendum.

    Jeśli intencją jest wprowadzenie mechanizmu referendum jako środka do rozwiązania Kongresu, konieczna jest zmiana Konstytucji poprzez ustawę konstytucyjną uchwalaną większością ¾ głosów w Kongresie, zgodnie z art. 38 ust. 4. Do momentu takiej nowelizacji, żadne rozpisane referendum nie może samodzielnie rozwiązać Kongresu.

    Konstytucja II Federacji Nordackiej nie zawiera żadnego przepisu, który ograniczałby tematykę referendum ogólnokrajowego. W związku z tym, rozpisanie i przeprowadzenie referendum w sprawie rozwiązania Kongresu jest legalne. Nawet jeśli pozytywny lub negatywny wynik nie miałby automatycznych skutków prawnych albo jego wynik byłby niemożliwy do realizacji, to takie referendum można przeprowadzić i stanowi zobowiązanie polityczne, przedstawia bowiem wolę Obywateli, jakakolwiek by ona nie była.

    Wynik referendum opowiadającego się za rozwiązaniem Kongresu powinien być traktowany jako silny mandat społeczny do podjęcia uchwały przez Kongres w tej sprawie. Jednak decyzja o rozwiązaniu Kongresu pozostaje ostatecznie w rękach jego Członków, którzy muszą przegłosować stosowną uchwałę zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 39. Kongres nie jest prawnie zobowiązany do rozwiązania się.

    W związku z powyższym, Najwyższy Sąd Federalny stwierdza, że referendum ogólnokrajowe nie może prowadzić do automatycznego rozwiązania Kongresu, a jedynie zobowiązywać go politycznie do rozważenia uchwały o samorozwiązaniu.

    Niniejszy wyrok jest prawomocny.

    DW: @Tadeusz I Wielki@Waksman@Bolesław Kirianóo von Hohenburg

     

    100849705767928351.svg
    Leonid Repulijski
    Przewodniczący Składu Orzekającego

    • Lubię to 2
    • Kocham to! 1

     podpis: Leonid Repulijski
    Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

    Klon należący do@Kamiljan de Harlin

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
     Udostępnij