Nie pamiętam, o co mi chodziło, gdy mówiłem o błędach literackich... Ale mam zastrzeżenia merytoryczne.
Przede wszystkim rozpoczętego głosowania nie można anulować. Powinno zostać dokończone.
Co do projektu:
Proponuję połączyć proces wybierania spikerów z wyborem vajs-spikerów, aby przyśpieszyć posiedzenie inauguracyjne.
Proponuję zezwolić na udział w p. inauguracyjnym Kongresmenom, którzy obejmą mandat po Kongresmenach-Elektach, którzy odmówili złożenia ślubowania.
Art. 17. ust. 1. został przeniesiony do Konstytucji i trzeba go usunąć z Regulaminu, żeby nie duplikować przepisów.
Art. 17. ust. 2. wymaga vacatio legis - dopóki nie zostanie unormowane, kto i gdzie publikuje wykaz obywateli aktywnych, to nie da się ocenić, ile osób potrzeba do obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Alternatywnie wykorzystać liczbę obywateli w ogóle, zamiast obywateli aktywnych.
Głosowania nad poprawkami i ostatecznym tekstem projektu muszą zostać oddzielone, aby Kongresmen mógł wiedzieć, za czym głosuje.
Sugestie konkretnych przepisów:
Art. 2.
1. Inauguracyjnym posiedzeniem Kongresu kieruje mianowany przez Prezydenta Spiker-Senior aż do momentu wyboru Spikera.
2. Na inauguracyjnym posiedzeniu nie proceduje się projektów ustaw ani uchwał.
Art. 3.
1. Wraz z otwarciem inauguracyjnego posiedzenia Kongresu rozpoczyna się ślubowanie Kongresmenów trwające do 72 godzin.
2. Do posiedzenia inauguracyjnego mogą dołączać nowi Kongresmeni po złożeniu indywidualnego ślubowania. Nie biorą udziału w rozpoczętych już głosowaniach, ale ich głos uwzględniany jest w głosowaniach rozpoczętych po ich zaprzysiężeniu.
Art. 4.
1. Po upłynięciu czasu na ślubowania pierwotnie wybranych Kongresmenów-Elektów, Spiker-Senior rozpoczyna zgłoszenia kandydatów do Prezydium Kongresu.
2. Jeśli zgłosił się tylko jeden kandydat, obejmuje on urząd Spikera bez głosowania.
3. Jeśli nie zgłosił się żaden kandydat, Spiker-Senior obejmuje urząd Spikera.
4. Jeśli zgłosi się więcej niż jeden kandydat, Kongres przeprowadza głosowanie imienne wielokrotnego wyboru. Kandydat, który otrzyma najwięcej głosów poparcia, obejmuje urząd Spikera. Każdy inny kandydat, który otrzyma poparcie więcej niż połowy głosujących, zostaje Vajs-Spikerem.
Art. 5.
1. Po zakończeniu procedury wyboru Prezydium Kongresu, następuje wybór rządu.
2. Desygnowany Premier w ciągu 48 godzin od desygnacji wygłasza przemówienie, w którym przedstawia skład Rady Ministrów.
3. Po wygłoszeniu exposé przewidziana jest debata nad exposé i składem rządu. Desygnowany Premier ma obowiązek odpowiedzieć na wszystkie zadane przez Kongresmenów pytania.
4. Po debacie nad exposé i składem rządu, przeprowadzane jest głosowanie w sprawie udzielenia wotum zaufania desygnowanemu Premierowi.
Art. 6.
1. W przypadku nieudzielenia wotum zaufania Premierowi desygnowanemu przez Prezydenta, Kongres przechodzi do drugiego kroku wyboru rządu.
2. Drugi krok wyboru rządu rozpoczyna się od trwającego od 24 do 96 godzin okresu zgłoszeń.
3. Zgłosić kandydata na Premiera może grupa co najmniej dwóch Kongresmenów. Zgłoszony kandydat musi potwierdzić wolę kandydowania.
4. Kongres desygnuje na Premiera kandydata, który został zgłoszony przez najliczniejszą grupę Kongresmenów. Jeśli jest więcej niż jedna najliczniejsza grupa, kandydata wybiera się w losowaniu.
5. Wobec Premiera desygnowanego przez Kongres powtarza się procedury z Art. 5.
Art. 9.
Prawo do wypowiedzi w trakcie jawnych debat w Kongresie posiada każdy mieszkaniec, który nie został wykluczony z udziału w dyskusji przez Spikera.
Art. 17.
Obywatelską inicjatywę ustawodawczą posiada grupa obywateli nie mniejsza od dwóch osób, stanowiąca co najmniej 1/5 liczby wszystkich obywateli.
Art. 20.
1. Podczas debaty Kongresmeni składają poprawki do ustawy lub uchwały. Każda poprawka, która nie jest autopoprawką i nie ma znikomej wartości merytorycznej, musi zostać poddana osobnemu głosowaniu w ciągu 48 godzin od jej zgłoszenia.
2. Głosowanie nad uchwaleniem projektu może być przeprowadzone najszybciej 24 godziny po rozpatrzeniu ostatniej poprawki.
3. Nie można ponownie zgłosić tej samej poprawki.